Jump to content

Trenger hjelp om hvordan jeg kan montere strekkfisk for å få mindre press på akterspeilet

kaslo

Recommended Posts

Jeg har en 40hk mercury 2 takt som er litt tyngre enn anbefalt på en Askeladden 435 lite og har hørt at strekkfisk kan hjelpe og få litt trykk av akterspeilet sammen med en aluminiumsplate. Hva trenger jeg for å montere strekkfisk og trenger jeg 2 eller 1? Hørte også noen snakke om å bruke det med hengsler? Og hvor store burde de være?

Hakkannen skrev 20 minutter siden:

Tenker du gjøre noe ala slik som på dette bildet? I så fall har blant annet Biltema strekkfisker (i forskjellige størrelser) og øyeskruer til festing, men ville gjerne ha brukt større skiver enn dem som følge med, for å fordele belastningene bedre.

Takk for svar, tenkte noe sånn ca sånn ja. Vet du om jeg trenger hengsler og tror du M12 eller M10 er best?

Varianten på bildet er kun festet med gjennomgående øyeskruer, ikke hengsler, så tenker du gå for den løsningen holder det med 4stk øyeskruer (helst med større diameter på skivene).

M12 blir sterkere enn M10 (nøyaktig hvor mye må nesten ingeniørene svare på😅), men spørsmålet er hvor mye som er nødvendig? Ikke vits å overdimensjonere strekkfiskene hvis ikke innfestningen er forsterket tilsvarende. Hvis det er benken foran akterspeilet du tenker feste mot, slik som på bildet, ville jeg tenkt det ikke har den helt store hensikten å gå over M10. Det har gjerne mer for seg med M12 hvis du i tillegg forsterker med alumiumsplate på baksiden av innfestningen i benken, slik at du får fordelt kreftene bedre. Kreftene på innfestningen vil primært bli strekk, i og med at propellen ved pådrag "vipper" akterspeilet utover i toppen. 

kaslo skrev for 2 timer siden:

Jeg har en 40hk mercury 2 takt som er litt tyngre enn anbefalt på en Askeladden 435 lite og har hørt at strekkfisk kan hjelpe og få litt trykk av akterspeilet sammen med en aluminiumsplate.

Det bildet viser strekkfisker som overfører krefter når motoren er i gang. Jeg kan ikke se dette hjelper på å bære vekt av en for tung motor.

IMG_6102.jpeg

kaslo skrev for 2 timer siden:

Jeg har en 40hk mercury 2 takt som er litt tyngre enn anbefalt på en Askeladden 435 lite og har hørt at strekkfisk kan hjelpe og få litt trykk av akterspeilet sammen med en aluminiumsplate.

Code0 skrev 32 minutter siden:

Det bildet viser strekkfisker som overfører krefter når motoren er i gang. Jeg kan ikke se dette hjelper på å bære vekt av en for tung motor.

Det er riktig som du sier @Code0, dette har ingen hensikt i forhold til en motor som er for tung. Når jeg leste spørsmålet til TS tenkte jeg egentlig ikke på motorens vekt i seg selv, mer at motoren var "tung" i den forstand at den er sterkere, og gir mer belastning på akterspeilet. 

Strekkfiskene har i så tilfelle en misjon ved å redusere bøyemomentet i akterspeilet som oppstår fra motorens skyvekraft. Skyvekraften kommer i senter av propellen, mens motorens opplagerkraft sitter høyt på akterspeilet. Dette gir en vridning, eller et bøyemoment, i hele speilet. Propellen dytter framover, og øvre del av akterspeilet vil bli forsøkt bøyd bakover. Strekkfiskene skal da hjelpe til med å stive opp. Men skal dette ha noe for seg må også vangen man skrur i ha noe egenstyrke og stivhet. Viktig også å feste strekkfiskene så høyt i akterspeilet som mulig. 

Komodo skrev 27 minutter siden:

Strekkfiskene har i så tilfelle en misjon ved å redusere bøyemomentet i akterspeilet som oppstår fra motorens skyvekraft.

Det var slik jeg forsto hensikten med spørsmålet😊 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...