Jump to content

Oppdager noe under vannlinjen Scan Baltic 29 84-modell

paltorsken

Recommended Posts

Jeg finner nye ting jeg ikke aner hva er. (kjøpte båten i høst, og har konsentrert meg innvendig) Den ene er en bøyelig spiralfjær. Kanskje det mangler noe på den? Tenker den sikkert måler noe...

Den andre henger ved ankeret, og har tydeligvis ligget under vannlinjen da er er rur på den. Ser ut som den har stått i et hull, da det er to mothaker i plast på sidene. Enden er i blankt metall, så tanken er at det er en føler. Men jeg tror den skal stå et annet sted enn bare å henge løst 🥴

Noen tips?

IMG_20250415_171423922_MFNR.jpg

IMG_20250415_171526189_MFNR.jpg

IMG_20250415_171459656_MFNR.jpg

paltorsken skrev 3 minutter siden:

Den ene er en bøyelig spiralfjær. Kanskje det mangler noe på den? Tenker den sikkert måler noe...

Du har tenkt helt rett  :ja:

Det er en gammel sumlogg (fartsmåler og distanseteller). Det som mangler er en liten propell på brakketen som skal drive stålvaieren.

Vaieren går opp til dashbordet og inn i et instrument. Akkurat slik som på et gammel sykkelspeedometer.

Dette er helt avleggs i dag.unøyaktig og man får meg bekjent ikke tak i deler. Mest sannsynlig er instrumentet om det i det hele tatt fortsattstår i dashen defekt også.

Mvh. SAP

Takk! Får sjekke litt om det er andre måter å måle farten på, eller om jeg må basere meg på kartplotteren. 😊

Da mangler jeg bare å få rede på den andre dingsen. Har bare brukt ankeret en gang, så må sjekke om det stopper av seg selv når det er inne, eller om denne kan ha noe med det å gjøre...

1 hour ago, paltorsken said:

Den andre henger ved ankeret, og har tydeligvis ligget under vannlinjen da er er rur på den.

Vanskelig å se ut fra bildet, mener du at den henger under badeplattformen?
Kan det være giver for sjøtemperatur?

Ja, nå henger den under badeplattformen, men kommer ut på oversiden av plattformen. Den henger i en ledning som går gjennom badeplattformen og ut på undersiden. Er ca 20 cm ledning under plattformen.

IMG_20250415_171511729_MFNR.jpg

1 hour ago, Ida Marie III said:

Bortkastet å reparere den. 

Kan jo være artig å ha av nostalgiske grunner, men er propellen borte er det ikke noe poeng i å reparere.

Sumlog 1 med propell kom rundt 1970 og var utdatert allerede når denne båten ble produsert.
Sumlog 2 kom rundt 1978, den hadde padlehjul istedet for propell. Et mekanisk reed-relé leste av magneter i padlehjulet. I 2002 regnet jeg ut  at mitt relé hadde åpnet og lukket seg 2.5 milliarder ganger før giveren sluttet å virke.
Sumlog SL kom ca 1982, denne hadde Hall sensor istedet for reed og en forbedring av padlehjulet.
Senere også Sumlog HS beregnet på hastigheter opp mot 50 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...