Jump to content

Från Strømstad till Arendal


Nehof

Recommended Posts

Jeg regner jo med at du har vært ute på havet før, og kanskje også sett et sjøkart? Egentlig er det nok å se på globusen eller et vanlig kart også. Der vil du tydelig se at det rett og slett er bare vann mellom Strømstad og Arendal.

 

Lar du båten ligge igjen i Strømstad, kan du jo ta ferja til Sandefjord og bussen videre til Arendal.....

 

Litt besdkyttelse for åpent hav får du jo hvis du går nordover til Moss, og så mye innaskjærs det er mulig på den strekningen. Så kan du ligge i kjølevannet til Bastøferja over til Horten, og deretter gå sydover igjen. Da kan du gå endel av strekningen innaskjærs, helt Tjøme. Alternativet videre er å henge på Kystpatruljen.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du "snike" deg innaskjærs mest mulig, så er det på følgende steder du må ut mot ubeskyttet farvann (fritt etter hukommelsen);

 

Farvannet ved Strømtangen sør for Hankø må du rundt.

Krysse Oslofjorden, men den er srtrengt tatt neppe noe problem. Du kan jo krysse langt nord.

Du må runde ved Tønsberg Tønne v. utløpet av Mefjorden v. Sandefjord.

Innaskjærsleia langsetter Vestfoldkysten er rimelig grei og beskyttet, men ved Rakke må du ut i havet om du ikke er svært godt kjent, og er veldig eventyrlysten. ...altså rundt Rakke som betyr litt åpent farvann med til tider vanskelige bølgeforhold. Fin "ventehavn" på Svenner eller i Stavern

Litt åpent er det fra utløpet v. Nevlunghavn og innover forbi Fugløya ved Helgeroa. Skjermede farvann herfra til Langesund. Rognsfjorden v. Langesund er siste lille bøyg før Tonerleia, men så er du i lukkede farvann helt til du forlater Portør. Her er det åpent til Risør som gir en "pust i bakken" før du igjen må litt ut før du når Lyngør. Er du nå forsynt med bølger så er trøsten at med din båt kan du fra Lyngør komme deg helt inn i Pollen i Arendal uten så mye som en krusning rundt baugen ...før du skal hjem igjen.

 

Sommerstid er dette en flott tur med massevis av havner, både uthavner og gjestehavner, og mange fine seilingsleder for sommerseilas.

 

God tur

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hej Nordgren!

 

Du bör kunna gå över från Nordkoster mot Tjöme, en bra dag så gör du det utan några problem

med 8100'an eller så kan du gå över lite längre nord vid Hankö och över mot Tönsberg då kan du

gå inomskärs nästan hela vägen !

 

ett alternativ som jag utnyttjade när jag hade min lilla Joda 24a var att gå nattetid, på natten blåser

det oftast lite mindre

 

(Joda24an köpte jag förresten uppe i Porsgrunn, gick från Helgeroa (utanför Faerder mot Nordkoster) och sen inomskärs ner till Hovenäset på en lång dag!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. Jättebra.

Jag har idag "Det levande Sjökortet" på min laptop. Det sträcker sig inte särskilt lång in i Norge. Jag ska köpa ett sjökort över området så får jag planera lite.

 

Det är en lång resa, men maj kan ju vara riktigt fin för långa resor.

 

Återigen tack!

Link to post
Share on other sites

Maptech har to aktuelle CD'er med kart over området i BSB4 format.

 

Du trenger eventuelt NCD2 som dekker området Larvik til Lindesnes og sannsynligvis også NCD1 som dekker Oslofjorden til Larvik (husker ikke hvor langt DLS rekker).

 

Fordelen med Maptech-kartene er at de er kopier av offisielle norske kart. Hver CD koster imidlertid NOK 950. Begge CD'ene leveres med lettversjonen av Offshore Navigator - et ganske avansert kartsystem hvor du bl.a. kan lese NMEA-linjene direkte fra din GPS.

 

Dersom vindforholdene er nogenlunde greie ville jeg også anbefale å gå ut fra Nord-koster og rett vestover.

 

Lykke til med turen.setningene

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på havneforumet her. Du finner en mengde gode tips om uthavner m.m. Greit å foreberede seg litt, slik at du slipper alt for mye leting på turen. Har selv brukt forumet flittig i det siste ifb. med planlegging av en tur langs svenskekysten til sommeren. Overrasket over hvor mange gode forslag til havner og turmål som lå der.

Link to post
Share on other sites

Hej Nordgren!

 

Du bör kunna gå över från Nordkoster mot Tjöme, en bra dag så gör du det utan några problem

med 8100'an eller så kan du gå över lite längre nord vid Hankö och över mot Tönsberg då kan du

gå inomskärs nästan hela vägen !...

Vet ikke helt hva Gunga mener med "...hela vägen...", men mellom Tønsberg Tønne og Jomfruland er det ikke mye som kan regnes som innaskjærs. Så her må du påregne et lengre strekk følsomt for vær og vind (og da med spesiell varsomhet rundt Rakke, slik som Ellen Marie nevner).

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva Gunga mener med "...hela vägen...", men mellom Tønsberg Tønne og Jomfruland er det ikke mye som kan regnes som innaskjærs. Så her må du påregne et lengre strekk følsomt for vær og vind (og da med spesiell varsomhet rundt Rakke, slik som Ellen Marie nevner).

 

Ronald

det jag mener er bara korsningen över Oslofjorden! går du hele vägen upp til Hankö så er det ju

ett litet steg (allt er relativt) över til skärgården runt Tbg!

 

Rakke er ett senare 'problem' !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ok. Tack för all hjälp.

Själva färdvägen löser sig nog bara jag får ett riktigt sjökort. Men vet Ni om där, längst färdvägen, finns några särskilda ställen att se upp med. Några riktigt otäcka områden.

 

Längst den svenska västkusten finns ju några kända områden som kan vara extra obehagliga Se karta på Jodaklubbens forum

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Du bør også se opp for Rognsfjorden. Denne er beryktet i dårlig vær. Mye bølger ved sterk pålandsvind. Rognsfjorden kommer du til etter å ha passert Langøytangen fyr utenfor Langesund. Dersom været er dårlig vil jeg anbefale deg å avvente enten i Helgeroa småbåthavn, eller ta inn i Eidangerfjorden. Du kan f.eks. ligge helt beskyttet inne i Paradisbukta på vestsiden av Håøya. Her kan du vente på bedre vær før du krysser Rognsfjorden.

 

Når du kommer over Rognsfjorden, kan du seile innaskjærs helt til Portør via Kragerø. Du seiler da gjennom Tonerleia og videre gjennom Kreppa - stort sett helt beskyttet for vær og vind. Du finner disse stedene ved å studere sjøkartet. Så blir det Kragerø til Portør og derfra må du seile ubeskytte (utaskjærs) til Risør. Men i Portør kan du jo også ligge i påvente av været.

 

Dersom du får fint vær, vil jeg anbefale deg å ta turen innom Stråholmen og/eller Jomfruland.

Link to post
Share on other sites

.....jeg har vært inne på Joda og Marex klubbens sider. Her fant jeg kartet ditt og stedene er nå merket av på mitt nyinnkjøpte svenske sjøkart. Takk for det.

 

For øvrig tar jeg gjerne imot tips til svensketuren. Kanskje du vet om andre havner i dette området og som ikke er lagt inn på vårt forum. Eventuelt annet nyttig. Alt er av interesse.

Link to post
Share on other sites

.....jeg har vært inne på Joda og Marex klubbens sider. Her fant jeg kartet ditt og stedene er nå merket av på mitt nyinnkjøpte svenske sjøkart. Takk for det.

 

For øvrig tar jeg gjerne imot tips til svensketuren. Kanskje du vet om andre havner i dette området og som ikke er lagt inn på vårt forum. Eventuelt annet nyttig. Alt er av interesse.

Om Du använder en laptop i båten så rekommenderar jag att Du köper det Levande Sjökortet. Det är ganska billigt (ca 1.000 SEK) och där har Du en massa information om hamnar etc.

 

Annars så får Du gärna höra av Dig och berätta vilken rutt Du tänkt åka så ska jag leta på lite fina hamnar till Dig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager sent svar.

 

Noen "lap-top" er ikke aktuelt å ha med i båten for min del!!!! Det får holde med standard navigasjonsutrustning samt nyinnkjøpt plotter!!

 

Turen er ikke planlagt i detalj, men jeg antar vi tar første strandhugg et eller annet sted på Kosterøyene. Deretter reiser vi sydover - selvsagt. Hvor langt ned vi kommer er usikkert, men Sote kanal bør vel være et minimums mål. Derfor ville det være fint å få tips om havner på strekningen Strømstad - Smøgen/Kungshamn i utgangspunktet. I tillegg kanskje noen tips for skjærgården syd for Smøgen. Hørt at den skal være bra?

Link to post
Share on other sites

Derfor ville det være fint å få tips om havner på strekningen Strømstad - Smøgen/Kungshamn i utgangspunktet. I tillegg kanskje noen tips for skjærgården syd for Smøgen. Hørt at den skal være bra?

Hej Mathilde !

 

her kommer några...

 

vanliga havner: Grebbestad, Fjällbacka, Hamburgsund, Hunnebostrand, Hasselösund,Smögen/Kungshamn........sen kommer....

Bohus Malmön, Stora o Lilla Kornö og Lysekil

 

strax syd Lysekil har du Fiskebäckskil,Grundsund (kända fra Tv-serien Saltön)

 

sen har du Gullholmen, Mollösund, Kyrkesund, Skärhamn og Marstrand.

 

sträckan Smögen - Marstrand gör du på en dag om du vill.......tycker inte du skall snu i Smögen,

om du har tid!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her er ei strekke jeg går mye.

Blir dårlig grafikk når jeg må komprimere til 50k, men;

 

24.8 nm. fra Strömstad til Leistein. Da er du på innsida på den andre siden, og kan velge å gå sørover mot Sandøsund, eller gjennom Vrengen og sørover vest for Tjøme. Da MÅ du innom Stauper.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...