Jump to content

Identifisere koblinger på refleks ovn

Senjahopen

Recommended Posts

Har kjøpt en sjark hvor det sto en refleks ovn i. Jeg måler rørene til å være 5/16. har bremseverktøy fra biltema for å lage kon. Men mangler noen koblinger. Og på det som jeg anser å være tilførselen, er den større enn de andre.. 

legger ved noen bilder. Håper noen kan si meg hva som er hva, og hvilke gjenger/koblinger det er. Har fått tak i en tank jeg tenker å feste på bakveggen på styrhuset. Så legge rør inn til ovnen. 

IMG_6278.jpeg

IMG_6275.jpeg

Men det er med mutter og kon på kobberrøret, hva heter dette? Det brukes jo ikke slike koblinger på noe av hva som selges på jula osv… og der er rørene i mm, her er de i tommer. 5/16 eller 7.9 mm ca. 

IMG_6273.jpeg

Vil det være et alternativ å kjøpe en 3/8» bsp hun kobling med 10mm rør i andre enden og gå videre med? Da blir det isåfall gjengene som tetter, og ikke kon. Men ha på loctite 577 så skulle det bli suksess det? Hvis det er 3/8» bsp gjenger her. Skal sjekke når jeg kommer meg hjem. 

Det vil fungere helt fint. Jeg gjorde dette med en slik oljeovn jeg monterte for en stund tilbake da jeg ikke hadde koblinger / flenseverktøy. Monterte en 3/8" slangenippel  og gikk videre med slange til tank. 

Skjønner. Prøvde med en 3/8 bsp mutter igår.  Den skal jo være nesten 1mm større så det var mye slakke på gjengene her. Tror ikke det vil tette ordentlig altså. 15.8 denne her, og bsp skal være 16.66 eller noe sånt..

Kan det være en 5/8» 18 unf gjenger? Ser varmepumper bruker en del slike koblinger. Skal dra innom ei sjappe og se om de har noe jeg kan bruke. 

index skrev 1 time siden:

Bra du fant noe som passet. Den ser tilsynelatende ut som en JIC kopling. 

Ja nå blir det testing av ovn før den monteres i sjarken. :tommel_opp:

minner mye om jic ja, men tror ikke de er lik da jic har fast vinkel. Har den ikke? Her er konen buet.

Senjahopen skrev for 15 timer siden:

minner mye om jic ja, men tror ikke de er lik da jic har fast vinkel. Har den ikke? Her er konen buet.

Det stemmer. JIC har 37 graders vinkel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...