Meisen_ Startet 17.April Link til dette innlegget Startet 17.April Hei, har nylig kjøpt meg en T-17 med 150 Evinrude. Spenstig båt som definitivt skal nytes i sommer. Har lyst å fikse den litt opp, skal da skifte ut styringen til hydraulisk (kjører på wire nå 😅) og stoler, benk, sidepaneler skal festes opp på nytt, i vurdering av ny tank, logo langs siden på båten, og litt div. Hvis noen vil følge med på prosessen så kommer det jevnlige oppdateringer fra prosjektet 😃 Link to post
dieselfan Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Gleder meg til å følge tråden din Link to post
Eika Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Den der er det maaaange år siden jeg har sett, var en god båt for 10-15år siden. Håper du får litt mer enn de 52 som gamle eieren fikk Link to post
Meisen_ Svart 17.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April Eika skrev for 1 time siden: Den der er det maaaange år siden jeg har sett, var en god båt for 10-15år siden. Håper du får litt mer enn de 52 som gamle eieren fikk Har du kjennskap til den? Skal nok få mer, men ikke før styring er skiftet 😃 Link to post
Eika Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Meisen_ skrev 1 minutt siden: Har du kjennskap til den? Skal nok få mer, men ikke før styring er skiftet 😃 Kjennskap og kjennskap, bekjent som hadde den en sesong for 10-15år siden Link to post
dieselfan Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Hvilken fotgass er det du har? Hvilken tankstørrelse vurderer du? Dette er jo en lett båt, som er god og lett i nesa, som en lett kan få lyst til å vurdere trimtank i.. Men samtidig så er det jo litt puuh å dynge ned en lett båt med ekstra vekt, så jeg valgte en gang å tilpasse en moderat tank på 108 liter mellom langsgående avstivere, og feste den på skinner, slik at jeg kunne flytte den 1.1m lengre frem. Da forblir vekten totalt den samme men vektsenteret blir flyttet godt fremover, når en har lyst til det... Den løsningen har jeg ikke engang hørt at selv @Eika har prøvd.. eller har du det Link to post
Eika Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Hmmm, sånn som dette du mener ? Edit: leste litt for fort, tank på skinner har jeg vurdert lenge, skal ikke flytte tankene mer enn 30-50cn så utgjør det hele forskjellen, men har ikke funnet en løsning som er lett nok. Det må jo være sånn at man kan flytte tankene fremover på vei utover også dra de bakover igjen når man kommer inn på flatere vann igjen Link to post
dieselfan Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Brukte skyvedørsskinner fra ERTEC, og stolskinnelåser fra SAP som virket ok med 1/2 tank men jeg knuste de når tanken var full... Skinnene veier nesten ingenting, jeg husker ikke vekta nå. Men siden jeg ikke har @Eika sin råe GRP kompetanse så ble ikke underlaget for skinnene plant nok og klemte, slik at jeg ikke kunne justere i fart. Men skinnene veier ikke mer en 2kg det er jeg trygg på. Hva tror du om metoden Eika? ville du anbefalt dette til TS, eller blir det for mye dall ? Link to post
Eika Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Jeg trur det blir for mye dall, det er en grunn til at jeg har latt det blir med tanken, selv om jeg har tenkt på liten elmotor og kjededrift så den kan flyttes under fart. Jeg tenker: sett tanken i ræva og se hvordan den oppfører seg, så kan man flytte den 10 og 10 cm fremover hvis behovet melder seg. I god fart, så hopper disse båtene relativt rett uansett om de er litt baktunge Første pri: få den til og virke bra, finn 60knop, så når erfaringa kommer og man blir bitt av basillen, så kan man optimalisere etterhvert Link to post
Meisen_ Svart 17.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April Eika skrev for 3 timer siden: Kjennskap og kjennskap, bekjent som hadde den en sesong for 10-15år siden Fra Hordaland? Bergen? Gamle eier sier denne ble støpt 3 stk av hos HP/HB plast, er usikker på hvem det var. Men de eide støpeform på den tiden. Og har deretter vært i typ «famili-eie» siden. Link to post
Eika Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Meisen_ skrev 26 minutter siden: Fra Hordaland? Bergen? Gamle eier sier denne ble støpt 3 stk av hos HP/HB plast, er usikker på hvem det var. Men de eide støpeform på den tiden. Og har deretter vært i typ «famili-eie» siden. Da er det tydeligvis ikke den, for den jeg tenker på gikk i Porsgrunn Link to post
ivar Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Meisen_ skrev for 13 timer siden: HP/HB plast, er usikker på hvem det var iflg en Båtguiden jeg har fra 90-tallet, så var det et firma som het Hosøy Plast som brukte HP som merkenavn, tror innehaver het Trygve Bergetun Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Meisen_ Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April ivar skrev 1 time siden: iflg en Båtguiden jeg har fra 90-tallet, så var det et firma som het Hosøy Plast som brukte HP som merkenavn, tror innehaver het Trygve Bergetun Det stemmer! Tusen takk for opplysningen! 😃👍🏼 Link to post
leopard Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Får litt gode ungdoms minner fra denne tråden her. En kamerat kjøpte seg en T17 med 80 Hk yamaha rundt 86/87. Det var det råeste vi hadde prøvd og den råeste båten i bygda jeg bodde i da, følte vi ikke klarte å puste i denne båten på full guffe 🙂 Gode minner. Link to post
Meisen_ Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April leopard skrev 47 minutter siden: Får litt gode ungdoms minner fra denne tråden her. En kamerat kjøpte seg en T17 med 80 Hk yamaha rundt 86/87. Det var det råeste vi hadde prøvd og den råeste båten i bygda jeg bodde i da, følte vi ikke klarte å puste i denne båten på full guffe 🙂 Gode minner. Absolutt en fantastisk gøy båt! Skal bli gøy å se resultat når oppussingen begynner. Men i påsken så skal den nytes! Link to post
Boatmad Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April ivar skrev for 3 timer siden: iflg en Båtguiden jeg har fra 90-tallet, så var det et firma som het Hosøy Plast som brukte HP som merkenavn, tror innehaver het Trygve Bergetun Står der noe om vekt på båtene fra HP ? lurer på om dem har samme vekt som dem som Hydrolift produserte. Link to post
Meisen_ Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Boatmad skrev for 3 timer siden: Står der noe om vekt på båtene fra HP ? lurer på om dem har samme vekt som dem som Hydrolift produserte. Lurer på om den veier ca. 400 kg. Er en veldig lett båt, mener gamle eier sa at de ble støpt en del lettere enn de som ble støpt av Hydrolift selv Link to post
Eika Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Meisen_ skrev for 2 timer siden: Lurer på om den veier ca. 400 kg. Er en veldig lett båt, mener gamle eier sa at de ble støpt en del lettere enn de som ble støpt av Hydrolift selv Det var tungt, den burde veie 150-200 Link to post
Boatmad Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Eika skrev 5 minutter siden: Det var tungt, den burde veie 150-200 Det var der jeg følte noe av problem ligger vedr ang fart på båt. Når former vandrer til nye eiere vandrer også antall kg på ny støp. Støpeform veier samme men det som kommer ut er ikke det samme :) Link to post
Eika Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Men tyngdepunkt er viktigere enn totalvekta, er min erfaring Link to post
Boatmad Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Eika skrev 1 minutt siden: Men tyngdepunkt er viktigere enn totalvekta, er min erfaring Ja det er svært viktigt har tidligere sett former som har vandret rundt både Norge og utland til svært stor variasjon i både vekt og kvalitet i det som kommer ut av formene. Link to post
Eika Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Boatmad skrev 2 minutter siden: Ja det er svært viktigt har tidligere sett former som har vandret rundt både Norge og utland til svært stor variasjon i både vekt og kvalitet i det som kommer ut av formene. Det er svært mange sånne historier, men selv de tunge kan reddes og manipuleres med tyngdepunkt og setback Link to post
Meisen_ Svart 19.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April Eika skrev for 15 timer siden: Det var tungt, den burde veie 150-200 Godt mulig jeg tar feil. Må nesten få den på en vekt og veie før jeg kan gi eksakt tall😃 Link to post
Meisen_ Svart 19.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April Påsken nytes før det blir tatt opp på land igjen for å begynne med den. Ønsker alle en riktig god påske 🐣😊 Link to post
ivar Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Eika skrev On 18.4.2025 at 22.08: Det var tungt, den burde veie 150-200 det hørtes da veldig lett ut..? her er hva svenskene oppgir, og mener å huske 290 kg ifle en hydroliftbrosjyre heg har en eller annen plass Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn