Jump to content

Hydrolift T-17 prosjekt


Meisen_

Recommended Posts

Hei, har nylig kjøpt meg en T-17 med 150 Evinrude. Spenstig båt som definitivt skal nytes i sommer. 
 

Har lyst å fikse den litt opp, skal da skifte ut styringen til hydraulisk (kjører på wire nå 😅) og stoler, benk, sidepaneler skal festes opp på nytt, i vurdering av ny tank, logo langs siden på båten, og litt div.

 

Hvis noen vil følge med på prosessen så kommer det jevnlige oppdateringer fra prosjektet 😃

IMG_1566.jpeg

IMG_1639.jpeg

IMG_1571.jpeg

IMG_1640.jpeg

Link to post

Hvilken fotgass er det du har?

 

Hvilken tankstørrelse vurderer du?

 

Dette er jo en lett båt, som er god og lett i nesa,  som en lett kan få lyst til å vurdere trimtank i..

Men samtidig så er det jo litt puuh å dynge ned en lett båt med ekstra vekt, så jeg valgte en gang å tilpasse en moderat tank på 108 liter mellom langsgående avstivere, og feste den på skinner, slik at jeg kunne flytte den 1.1m lengre frem. 

Da forblir vekten totalt den samme men vektsenteret blir flyttet godt fremover, når en har lyst til det...:kul:

 

Den løsningen har jeg ikke engang hørt at selv @Eika har prøvd.. eller har du det :bekymret:

 

 

Link to post

Hmmm, sånn som dette du mener ? 

Snapchat-1276534118.jpg

 

Edit: leste litt for fort, tank på skinner har jeg vurdert lenge, skal ikke flytte tankene mer enn 30-50cn så utgjør det hele forskjellen, men har ikke funnet en løsning som er lett nok. Det må jo være sånn at man kan flytte tankene fremover på vei utover også dra de bakover igjen når man kommer inn på flatere vann igjen 

Link to post

Brukte skyvedørsskinner fra ERTEC, og stolskinnelåser fra SAP som virket ok med 1/2 tank men jeg knuste de når tanken var full... 

Skinnene veier nesten ingenting, jeg husker ikke vekta nå. Men siden jeg ikke har @Eika sin råe GRP kompetanse så ble ikke underlaget for skinnene plant nok og klemte, slik at jeg ikke kunne justere i fart. 

Men skinnene veier ikke mer en 2kg det er jeg trygg på.

Hva tror du om metoden Eika? ville du anbefalt dette til TS, eller blir det for mye dall ?

Link to post

Jeg trur det blir for mye dall, det er en grunn til at jeg har latt det blir med tanken, selv om jeg har tenkt på liten elmotor og kjededrift så den kan flyttes under fart. Jeg tenker: sett tanken i ræva og se hvordan den oppfører seg, så kan man flytte den 10 og 10 cm fremover hvis behovet melder seg. 

 

I god fart, så hopper disse båtene relativt rett uansett om de er litt baktunge 

 

Første pri: få den til og virke bra, finn 60knop, så når erfaringa kommer og man blir bitt av basillen, så kan man optimalisere etterhvert 

Link to post
  Eika skrev On 17.4.2025 at 16.56:

Kjennskap og kjennskap, bekjent som hadde den en sesong for 10-15år siden 

Vis hele sitatet  

Fra Hordaland? Bergen?

Gamle eier sier denne ble støpt 3 stk av hos HP/HB plast, er usikker på hvem det var. Men de eide støpeform på den tiden. Og har deretter vært i typ «famili-eie» siden.

Link to post
  Meisen_ skrev On 17.4.2025 at 20.50:

Fra Hordaland? Bergen?

Gamle eier sier denne ble støpt 3 stk av hos HP/HB plast, er usikker på hvem det var. Men de eide støpeform på den tiden. Og har deretter vært i typ «famili-eie» siden.

Vis hele sitatet  

 

Da er det tydeligvis ikke den, for den jeg tenker på gikk i Porsgrunn 

Link to post
  Meisen_ skrev On 17.4.2025 at 20.50:

HP/HB plast, er usikker på hvem det var

Vis hele sitatet  

 

iflg en Båtguiden jeg har fra 90-tallet, så var det et firma som het Hosøy Plast som brukte HP som merkenavn, tror innehaver het Trygve Bergetun

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Får litt gode ungdoms minner fra denne tråden her. En kamerat kjøpte seg en T17 med 80 Hk yamaha rundt 86/87. Det var det råeste vi hadde prøvd og den råeste båten i bygda jeg bodde i da, følte vi ikke klarte å puste i denne båten  på full guffe 🙂

Gode minner.

Link to post
  leopard skrev On 18.4.2025 at 12.02:

Får litt gode ungdoms minner fra denne tråden her. En kamerat kjøpte seg en T17 med 80 Hk yamaha rundt 86/87. Det var det råeste vi hadde prøvd og den råeste båten i bygda jeg bodde i da, følte vi ikke klarte å puste i denne båten  på full guffe 🙂

Gode minner.

Vis hele sitatet  

 

Absolutt en fantastisk gøy båt! Skal bli gøy å se resultat når oppussingen begynner. Men i påsken så skal den nytes! 

IMG_1685.jpeg

Link to post
  ivar skrev On 18.4.2025 at 10.18:

 

iflg en Båtguiden jeg har fra 90-tallet, så var det et firma som het Hosøy Plast som brukte HP som merkenavn, tror innehaver het Trygve Bergetun

Vis hele sitatet  

Står der noe om vekt på båtene fra HP ?

lurer på om dem har samme vekt som dem som Hydrolift produserte.

Link to post
  Boatmad skrev On 18.4.2025 at 14.02:

Står der noe om vekt på båtene fra HP ?

lurer på om dem har samme vekt som dem som Hydrolift produserte.

Vis hele sitatet  

Lurer på om den veier ca. 400 kg. Er en veldig lett båt, mener gamle eier sa at de ble støpt en del lettere enn de som ble støpt av Hydrolift selv

Link to post
  Boatmad skrev On 18.4.2025 at 20.28:

Ja det er svært viktigt 

 

har tidligere sett former som har vandret rundt både Norge og utland til svært stor variasjon i både vekt og kvalitet i det som kommer ut av formene.

 

Vis hele sitatet  

 

Det er svært mange sånne historier, men selv de tunge kan reddes og manipuleres med tyngdepunkt og setback 

Link to post
  Eika skrev On 18.4.2025 at 20.08:

Det var tungt, den burde veie 150-200

Vis hele sitatet  


det hørtes da veldig lett ut..?

her er hva svenskene oppgir, og mener å huske 290 kg ifle en hydroliftbrosjyre heg har en eller annen plass
image.png.c19861295f8c3f09d2dc48c4a4291dc4.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...