Jump to content

Båtassistenten, en gratis GPT (kunstig intelligens) som omhandler alt som er båtrelatert.

2incognito

Recommended Posts

19 fot skrev for 5 timer siden:

Så det kunne vært interessant å se hva denne båt-gpt greia vil svare på følgende enkle dpørsmål (som 99,99 prosent av alle som har vært ombord i en båt vil svare korrekt på):

"Hvilken ende av båten er motoren plassert i en Pioner-jolle?"

Den er jo slettet, men siden du spør, her er svaret fra chatgpt. Den er neppe smartere enn den spesialiserte utgaven. Spørsmålet er klippet fra din post og limt inn, altså helt identisk.

Motoren på en Pioner-jolle er plassert i akterenden av båten, altså den bakre delen. Dette er standard for små joller og fritidsbåter, da det gir best kontroll, stabilitet og plassutnyttelse.

Jeg hadde blitt ekstremt overrasket om den ikke hadde svart riktig.

Av nysgjerrighet, hvorfor akkurat det spørsmålet, og hvilke chatboter er det du har prøvd?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

19 fot skrev for 17 timer siden:

Tror ikke jeg har noe gratisabonnemrnt på chatgpt, og får ikke frem noe sted å fylle inn spørsmål. Men jeg har generelt sett dårlige erfaringer med chatrobotr osv, de har dom regel ikke peiling og kommer med intetsigende svar som har lite relevans i forhold til spørsmålet, senest igår. Testet chatppt med et bilspørsmål for noen uker siden og den gav inntrykk av å vite dette, men svaret var jo helt feil.

Så det kunne vært interessant å se hva denne båt-gpt greia vil svare på følgende enkle dpørsmål (som 99,99 prosent av alle som har vært ombord i en båt vil svare korrekt på):

"Hvilken ende av båten er motoren plassert i en Pioner-jolle?"

Den nye "båt-gpt greia" svarte dette på spørsmålet ditt:

Hvilken ende av båten er motoren plassert i en Pioner-jolle?
ChatGPT sa:

Motoren på en Pioner-jolle er normalt plassert i akterenden – altså helt bakerst i båten.

Forklaring:

De fleste Pioner-joller, som for eksempel Pioner 10 Classic, Pioner 12 Maxi og Pioner 13, er designet for små utenbordsmotorer som monteres på motorbrønnen akter. Dette er den mest stabile og effektive plasseringen i små, åpne båter. Mange av modellene kan også ros, men motorfeste bak er standard.

Akter = bak i båten
Forut = foran i båten

Illustrasjon: Motor i akterenden på Pioner-jolle

Foto: Pioner Boats – modell 13 med motor montert bak

Relatert:

Vil du vite hvilken motorstørrelse som passer til din Pioner-jolle?
Si gjerne hvilken modell du har, så finner jeg eksakt anbefaling fra produsent!

📚 Kilder (kontrollert april 2025):

Vil du vite mer om trygg bruk av småbåt og motor?

tobixen skrev On 18.4.2025 at 18.44:

Jeg tror bestemt at dagens teknologi er moden nok til å kunne gjøre en vurdering på om kildene gir godt nok svar på spørsmålet eller ikke.

Det virker som om mange tror at en GPT sitter på kunnskap som den kan dele, og vurdere relevansen av. Det er en misforståelse. En stor språkmodell (GPT) kan kun regne ut hvilket ord som utfra det den er trenet på, er det mest sannsynlige som en fortsettelse på det som mates inn. Og så hvilket ord som sannsynligvis bør følge dette, og så videre, ord for ord. Det er en språkmodell, ikke kunnskapsdatabase. Det er derfor det er så viktig at man bør selv ha kunnskap nok om det man spør om, til å kunne vurdere om det er korrekt eller ikke. Og det er derfor de er gode på å lage sammendrag av eller oversette en lengre tekst, og mindre gode på å "hente fram" alminnelig kunnskap.

Det finnes verktøy som kombinerer søkeverktøy og språkomodeller med overbygg som til en viss grad kan validere svaret, men foreløpig er heller ikke disse sikre nok til å kunne stole på svaret uten å sjekke riktigheten selv.

Steihy skrev 34 minutter siden:

Ok. Da har vi svaret fra chatgpt og din modell. Hva synes du om "båt-gpt greia" sitt svar på 19 fot's spørsmål? Er det riktig? Bedre enn chatgpt?

Svaret fra "båt-gpt greia" inneholdt noe mer informasjon, men innholdsmessig svarte chatgpt det samme. I dette eksempelet gav ikke båt-gpt greia noe bedre svar enn den vanlige chatgpt. 

Den var dog bedre på mitt søk om Riva Aquarama som er til salgs, noe vanlig chatgpt ikke fant. Så vi har allerede bestilt billetter til i morgen tidlig for å se på den, Riva'en altså, så det blir spennende. 2 x 350 hk.

For internt bruk fungerer båt-gpt greia greit, den er en grei søkemotor, og den forblir kun intern :-)

20 hours ago, alf-inge said:

Det virker som om mange tror at en GPT sitter på kunnskap som den kan dele, og vurdere relevansen av. Det er en misforståelse. En stor språkmodell (GPT) kan kun regne ut hvilket ord som utfra det den er trenet på, er det mest sannsynlige som en fortsettelse på det som mates inn. Og så hvilket ord som sannsynligvis bør følge dette, og så videre, ord for ord. Det er en språkmodell, ikke kunnskapsdatabase.

Det var sikkert slik med tidlige versjoner av ChatGPT (derav "hallusinasjoner", derav kildehenvisninger til kilder som ikke eksisterer), men etter hva jeg kan observere så har vi for lengst kommet dit at AI kan brukes  både som søkeverktøy (f.eks. perplexity.ai) og for "indeksering" av moderate mengder dokumentasjon.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

22 hours ago, 2incognito said:

monteres på motorbrønnen akter.

... kan man kalle akterenden, "planken" som båtmotoren festes til, for en "motorbrønn"?

I mitt hode er en "motorbrønn" et hull i skroget på båten.  Perplexity.ai forklarer det bedre enn meg:

En motorbrønn er en innretning i en robåt eller mindre båt som fungerer som en kasse med nesten loddrette vegger, fastmontert i båten med åpen bunn ned mot sjøen. Den er laget for å kunne sette en påhengs- eller utenbordsmotor i denne kassen. Motorbrønnen er vanligvis plassert på siden av kjølen i båten, slik at kjølen forblir hel.

Motorbrønner gjør det mulig å montere utenbordsmotoren på en mer integrert måte i båten, i stedet for å henge den direkte på akterspeilet. Dette kan gi bedre beskyttelse for motoren og bedre plassutnyttelse i båten.

Det finnes også praktiske hensyn knyttet til motorbrønner, som at båter med lav motorbrønn kan være mer utsatt for skader eller vanninntrenging dersom de ligger med mye sjø rett inn mot hekken.

Oppsummert er motorbrønn altså en fastmontert kasse i båten med åpen bunn for å plassere påhengsmotoren i, vanligvis på siden av kjølen.

https://www.perplexity.ai/search/hva-er-en-motorbronn-xcM5bnySRn2OA8.5.xvkOA

tobixen skrev 19 minutter siden:

Det var sikkert slik med tidlige versjoner av ChatGPT (derav "hallusinasjoner", derav kildehenvisninger til kilder som ikke eksisterer), men etter hva jeg kan observere så har vi for lengst kommet dit at AI kan brukes  både som søkeverktøy (f.eks. perplexity.ai) og for "indeksering" av moderate mengder dokumentasjon.

GPT'er er fortsatt generelle språkmodeller som ikke har noen form for forståelse for det den genererer. Men overbygget som bl.a perplexity har lagt til på toppen forsøker å bøte på manglene som GPT'ene har. Og, som du sier, de blir bedre nærmest dag for dag, men du kan fortsatt kke stole 100% på resultatene fra noen av disse ennå.

1 hour ago, alf-inge said:

men du kan fortsatt kke stole 100% på resultatene fra noen av disse ennå.

Som nevnt tidligere, man kan heller ikke stole 100% på informasjon man får fra "ekte" intelligens.  Jeg føler i allefall at perplexity gir en ganske god treffratio, samt at man relativt lett kan finne ut om svaret den kommer med er riktig eller feil (ved å lese svaret med litt sunn skepsis samt sjekke kildehenvisningene).

2incognito skrev On 20.4.2025 at 23.39:

Den var dog bedre på mitt søk om Riva Aquarama som er til salgs, noe vanlig chatgpt ikke fant. Så vi har allerede bestilt billetter til i morgen tidlig for å se på den, Riva'en altså, så det blir spennende. 2 x 350 hk.

Det der fortjener nesten en egen tråd! 

Jeg er en slags gjest

tobixen skrev for 16 timer siden:

Oppsummert er motorbrønn altså en fastmontert kasse i båten med åpen bunn for å plassere påhengsmotoren i, vanligvis på siden av kjølen.

Dette er nok et eksempel på sammenblanding, der AI ikke skjønner spørsmålet, bare kjenner igjen ordene. Les svaret en gang til og se hvordan den blander det gamle brønnbegrepet med hekkmonterte motorer. I dag kaller man et adskilt, tett rom foran akterspeilet til påhenger, for "motorbrønn", det er et innarbeidet begrep. Svært mange påhengsbåter har dette i stedet for et helt åpent akterspeil. 

Perplexity har altså gitt feil eller mangelfull konklusjon. Legg dette på toppen av at de nevnte Pionerjollene i Båtassistentens svar ikke har motorbrønn etter noen definisjon, blir det totale presisjonsnivået ellevilt. 

2incognito skrev On 20.4.2025 at 23.39:

fra "båt-gpt greia" inneholdt noe mer informasjon, men innholdsmessig svarte chatgpt det samme. I dette eksempelet gav ikke båt-gpt greia noe bedre svar enn den vanlige chatgpt. 

Spørsmålet var ekstremt enkelt. Hvilken ende av en Pionerjolle henger du motoren på. 2incognito ser ikke at "mer informasjon" forkludrer et tydelig svar og gjør det dårligere.

Pionerjolla er bygget for motor akterut - alltid. Ikke "normalt"

Det er ikke motorbrønn på de nevnte pionerjollene

Kildehenvisningene henger heller ikke denne gangen på greip.

https://www.pionerboat.no/  hvor finner du  opplysning om motorbrønn på hjemmesiden? Jeg fant det ikke.

https://www.batmagasinet.no har helt sikkert skrevet noe om Pioner en gang, men det er ikke spor i den utgaven linken åpner.

https://www.nautiskfritid.no/ forhandler ikke Pioner eller noen andre båter. 

Det er lett å bagatellisere denne forkludringen fordi den ikke betyr noe for svaret, alle vet det fra før. Poenget er fremdeles at AI modellene er problematiske når du ikke vet svaret, altså når du trenger de.

19 fot sitt overenkle spørsmål var mye mer relevant enn jeg trodde, og svært illustrerende. Ta alf-inge sine forklaringer på alvor.

tobixen skrev for 14 timer siden:

Som nevnt tidligere, man kan heller ikke stole 100% på informasjon man får fra "ekte" intelligens. 

Språkmodellene (LLM-ene, Large Language Models) som ChatGPT, Copilot, Gemini osv. hallisunerer fortsatt, bare ikke like mye som tidligere.

De kan være svært overbevisende og påståelige, men legger seg vanligvis flate så snart man påpeker feil. Da kommer de gjerne med nye påstander, som kan være korrekte eller som igjen er feil.

De er kraftige og nyttige verktøy, men må altså brukes med forbehold.

Jeg stilte samme spørsmål til perplexity ...

https://www.perplexity.ai/search/hvilken-ende-av-baten-er-motor-jy3ebnKdSHSZCvgH2qdmzQ

perplexity gir også noe diffuse svar.  Den finner at for Pioner 14 Fisher så kan motoren installered i baugen.

Motoren på en Pioner-jolle er vanligvis plassert akter (bak i båten), som er standard for de fleste småbåter med påhengsmotor. Dette fremgår av flere indikatorer i materialet:

(...)

Konklusjon:
Med mindre spesifisert annet (som ved Pioner 14 Fisher), er motoren på Pioner-joller plassert akter som standard. Dette gjelder blant annet modellene 8 Mini, 11 Easy og 325

Første kilde er en båtplass-tråd: https://baatplassen.no/i/topic/55589-pioner-7-hvor-stor-motor-kan-vi-ha/ - så er det fire lenker til pionerboat.no, en link til https://www.westsystem.no/artikkel/montering-av-motor-pa-bat/, to linker til båtmagasinet, en til klikk, en til finn og en til en forhandler av pionerjoller.

Som kilder på at motoren kan monteres forran på pioner 14 Fisher oppgir den dette:

Man kan bruke alle ting helt anderledes enn hva produsenten har tenkt. Jeg presiserte bygget for, og krever poenget. Dommer!

Men spøk til side, jeg tror vi er enige om at disse verktøyene må passes godt på. Researchen rundt det siste spørsmålet, og hele diskusjonen som 2incognito dro i gang, har i hvert fall vært skjerpende for meg. Jeg har vært litt for villig til å tro at AI svarer riktig bare fordi svaret passer meg.

Jeg gikk glipp av den. Kanskje det var den modellen 19 fot hadde i tankene hadde da han foreslo spørsmålet? Luring. I hvert fall kan "normalt" sies å være "mer informasjon" i Båtassistentens svar.

Da har jeg en litt svakere sak og kanskje Perplexity er litt flinkere noen ganger. Den var på jordet i brønnforklaringen. Jeg hevder fremdeles at disse øvelsene har vist til fulle at AI ikke er modent som oppslagsverk.

8 minutes ago, Steihy said:

Da har jeg en litt svakere sak og kanskje Perplexity er litt flinkere noen ganger. Den var på jordet i brønnforklaringen. Jeg hevder fremdeles at disse øvelsene har vist til fulle at AI ikke er modent som oppslagsverk.

Det var ikke perplexity som foreslo at pioner hadde motorbrønn :-)  Egentlig ser jeg ikke noe som er direkte galt i beskrivelsen fra Perplexity.  Svaret fra Perplexity er heller ikke bastant og skråsikkert, men tar høyde for at avvik fra normalen kan forekomme.  Jeg føler at det fulle svaret fra Perplexity sauser sammen litt mye irrelevant informasjon fra ulike kilder, men jeg kan ikke si det går galt avgårde.  Det eneste jeg konkret kan sette fingeren på er den rett etter påstanden om at Fisher 19 kan ha motor forran henviser til en kilde som hverken sier noe om FIsher 19 eller om baugmonterte motorer.

Her er et annet spørsmål, jeg nevnte det litt lengre opp i tråden: "hvor lenge kan man ligge for anker på samme plass?".  Jeg ønsker gjerne at dere prøver den i ulike AI-verktøy. Det er noe jeg har spurt Google om tidligere, og den har henvist meg til kilder hvor det påstås at svaret er to døgn, med henvisning til friluftsloven - kildehenvisninger som fremstår å ha kompetanse på juridiske spørsmål.  Høyesterett har imidlertid konkludert at friluftsloven er svært lite relevant ifht oppankringer.

Perplexity roter også litt med todøgnsgrensen og refererer til friluftsloven - men den er ikke helt på jordet, for den åpner med "Det finnes ingen spesifikk lovbestemt grense for hvor mange døgn du kan ligge for anker i en uthavn i Norge, men det finnes uskrevne normer og noen relevante regler fra friluftsloven og allemannsretten", og fortsetter med at man med hensyn til andre båtfolk ikke bør legge beslag på fine plasser i mer enn to døgn.  Båtplassen er på førsteplass blandt referansene, og jeg føler meg rimelig sikker på at påstanden om at man "bør forflytte seg med hensyn på andre" er hentet fra innlegg her.

https://www.perplexity.ai/search/hvor-mange-dogn-kan-man-ligge-aJfzdunAQQ2fErlBhpc0yw

tobixen skrev for 13 timer siden:

Det var ikke perplexity som foreslo at pioner hadde motorbrønn :-)

Nei, det var Båtassistenten. Men Perplexity rotet det ytterligere til. Den utelukker alle motorbrønner som ikke er et hull i skroget. Det er galt. Du hadde jo en formening om at det er sånn - og bare sånn - så det hadde kanskje noe med måten du stilte spørsmålet på.

Poenget, som du selv illustrerer godt, er at selv i spørsmål du har ganske god peiling, kan du ikke vite hva som er riktig og galt. 

Et godt oppslagsverk må funke godt for folk som ikke har noen kunnskap om spørsmålet, uten mange runder med sikring og ekstraspørsmål. 

Da har jeg for min del terpet nok på dette, velkommen til siste ordet.

15 minutes ago, Steihy said:

Nei, det var Båtassistenten. Men Perplexity rotet det ytterligere til. Den utelukker alle motorbrønner som ikke er et hull i skroget. Det er galt. Du hadde jo en formening om at det er sånn - og bare sånn - så det hadde kanskje noe med måten du stilte spørsmålet på.

Motorbrønnspørsmålet - det blir noe annet ja.  Jeg så ikke for meg ordet "motorbrønn" bli brukt om andre ting enn en kasse med et hull i skroget - uten kasse og hull i skroget er det ingen "brønn".  Spørsmålet jeg stilte var "Hva er en motorbrønn?" - jeg ser ingenting ledende i det.  Jeg har nå stilt oppfølgerspørsmålet "Kan ordet motorbrønn brukes for andre ting?" og fikk et lengre svar, her er det vesentlig forkortede svaret:

Det finnes ingen indikasjoner i tilgjengelige kilder på at ordet "motorbrønn" brukes i andre betydninger eller for andre ting

https://www.perplexity.ai/search/hva-er-en-motorbronn-xcM5bnySRn2OA8.5.xvkOA

Første kildehenvisning er https://no.wikipedia.org/wiki/Motorbrønn som heller ikke indikerer at ordet kan brukes i sammenhenger hvor det ikke er noe hull i skroget.

Når et menneske påstår én ting og AI påstår noe annet, så er det ikke alltid gitt at mennesket har rett og AI tar feil :-)

2 hours ago, Steihy said:

Da har jeg for min del terpet nok på dette, velkommen til siste ordet.

Åh, virkelig?  Da fyrer jeg løs:

* Her påstår et menneske bastant at pionerjoller alltid er bygget for motor akter (og underforstått aldri noe annet sted).  Perplexity henviser til websider fra leverandør (autorativ kilde) som viser en Pioner Fisher 14 med motor montert i baugen. (rett skal være rett - den gjeldende pionerjolla har stor motor i hekken og en styremotor i baugen, så den er bygd for motor akter - men ikke bare akter)

* Her påstår et mennske at at det i 2025 er det helt allminnelig å kalle en tett oppbevaringsboks i akter for "motorbrønn".  Perplexity er uenig.  Wikipedia er uenig.  Jeg har prøvd å google litt og finner ikke umiddelbart noen eksempler på denne bruken av ordet "motorbrønn".

Så her er stillingen tilsynelatende 2-0 i favør av perplexity :-)

Da ombestemte jeg meg.

Jeg har innrømmet at jeg var for bombastisk mtp modell med motor i baugen. Jeg sjekket ikke svar fra AI godt nok. Jeg trodde vi var ferdig med den. 

Jeg spurte bare båtforhandleren 200 m borte på holmen her hva han kaller det rommet motoren står i, han sa motorbrønn - og viste meg flere båter som eksempel. Så viste han meg rommene i flere Pioner og forklarte hvorfor ikke de var definert som motorbrønn.

Hvorfor tror du Perplexity mente det var bedre plassutnyttelse i båten med påhengs i brønn midt i båten i stedet for på hekken? Og hvofor mente den det kunne være våtere med sjø mot hekken med lave motorbrønner? For meg er det tydelig at den har gått seg fast i sin egen definisjon, og blander sammen to former for motorbrønn uten å skjønne det.

Du kan fritt mene at Perplexity vet dette best. Fremdeles er det sånn at modellene kan forvirre, jeg stoler ikke på noen av de.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...