Jump to content

Pioner 7, hvor stor motor kan vi ha?


jetlund

Recommended Posts

Klart det hadde vært lurt å huske hvor stor pioneren er, men det husker jeg ikke i farten. Sjekket hjemmesiden og tipper den er på størrelse med en Pioner 8. Lekte med tanken på at dette kunne være en fin båt å bruke til små badeturer med barna i en liten stille vik. Men hvor tung motor kan den ha? Med tanke på at far veier 90 kg og må sittte bak i båten og styre motor så lurer jeg på hva slags motor jeg kan bruke.

 

 

Noen gode tips?

Link to post
Share on other sites

Klart det hadde vært lurt å huske hvor stor pioneren er, men det husker jeg ikke i farten.

Om du ikke husker hvor stor / hvor mange fot båten er så kanskje du husker modellnavnet på den?

 

Pioner 235 ? = maks 4 hk (denne kalles i dag Pioner 8 mini)

Jolla som for noen år siden bare ble kalt Pioner 8 skal vel ha maks 3,5 Hk

 

Deretter kommer4 du vel opp på 10 fots jollene til Pioner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå viser det seg at jolla er eldre enn som så - en Pioner 7!!

 

Lite å finne på nettet om denne. Fant en annonse på AutoDB.no som sier at båten er fra 1990 og bildene stemmer med min (se under). Det kan virke som denne båten originalt kunne ha en tre hesters motor. Nå har jeg bestemt meg for i å istedet bruke den for å lære sønnene mine å ro. Men til og med å få tak i åregafler til denne ser vanskelig ut. Hullene er korte og vide (50mm og 18mm diameter). Tips til hvordan jeg skaffer dem hadde vært fint.

 

Ellers har jeg lurt mye på hva rommet under båten brukes til. Det ser ut til at det har vært plass til et skovlhjul eller lignende. Noen som har anelse om hva det hullet var ment som?

 

Ola

 

4865285_520x0.jpg

4865286_520x0.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville satset på en 2-hester.

 

Jeg kan garantere at det ikke er kjempegøy (eller lett) å lære å ro i den båten... Den har null "glid" og vingler fra side til side, blir lett att av vinden og vil stoppe opp hvis det er ørlite bølger.

 

Men en 2-hester er gøy :-)

Link to post
Share on other sites

Men denne ble vel ikke laget så sent som i 1990?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre som har antydet at Pioner 7 IKKE er noen god båt å lære seg å ro i :nonod:

 

Med en liten påhenger på 2,5 Hk eller i alle fall maks 3,5 er vel jolla grei for kortere oppdagelsesturer eller for å komme seg kortere avstander fra A til B med rolig sjø.

 

Mine foreldre har en gammel Pioner 8 i tillegg til en litt større båt. Den gamle Pioner 8 har også "hull" akter til hjul for lettere å sjøsette/trekke båten alene eller å dra den med seg over kortere distanser på land. Dette hullet er med å bidra til at båten ikke akkurat planer lett :rolleyes: Pionerjolla som tidligere hadde navnet 235 (8 fot) og som nå (ny fra fabrikk) ser ut til å gå under navnet Pioner 8 mini har ikke dette "hjulfestet". Det er da også en ganske lettplanende jolle i motsetning til gamle pioner 7 og 8.

Link to post
Share on other sites

Med en liten påhengsmotor 2,5 til 3,5 Hk med innebygget tank trenger du ikke bensin(tank) ombord i båten. Ikke nødvendigvis så gunstig med et tungt batteri i en så liten båt heller.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei jeg og en kompis fant en pioner 8fot gammel så ikke mini eller 235, denna var så jævlig at hvis du skrapte på plasten så ble det en halc cm dypt hull! det er ikke kødd! men vi måtte prøve og satte en 15hester på den! men kom ikke i plan , men når vi senka farten så måtte jeg hoppe bakover så ikke vann sku komme over bauen på den, og hoppe til bake for at den ikke sku tippe! men kulla ødela den den lå på land menn sprakk sellom i stykker begrunn av plasten var så dårlig;) men bare akterspeiet holde går det nok hverfall an og bruke en 6hester på den , for denna sku egentlig ikke ha mere en 2,5, men akterspeilet vakke til og stole på med 15 hk så ikke prøv 15 på den! god tur;) :sailing:

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

fant en gammal pioner 8fot ikke mini eller 235 men eldre og denna sku ike ha mer en 2,5 men vi måtte prøve og tok en 15 hk pån! det gikk greit helt til jeg måtte hoppe fram og tilbalke så ikke vannet sku komma inn fra foran sidene eller bak;) 4hk passer nok bra;) god tur :sailing:

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

har hatt pioner 8 jolle,og den vi hadde var den gamle mykplasten som ble sprø i sol og kulde. hvis du veier 90 kg og sk sitte bak og kjøre den med 3-4 hk motor så anbefaler jeg deg å ta på snorkel og badebukse. båten er jo liten og har lavt fribord. pioner 7`er jo enda mindre så.... 2 pers og 2hk må vel kunne være fornuftig last.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestemt meg for i å istedet bruke den for å lære sønnene mine å ro. Men til og med å få tak i åregafler til denne ser vanskelig ut. Hullene er korte og vide (50mm og 18mm diameter). Tips til hvordan jeg skaffer dem hadde vært fint.

Onkelen min hadde en slik balje som jeg rodde mye med når jeg var liten. Selv om den var uten sig og temmelig vinglete så hadde jeg det gøy likevel. Men uten tvil morsommere og mer motiverende å ro en jolle/båt med sig og retningsstabilitet.

 

På den mener jeg å huske at det var hvite plast åregafler, disse sto i plastforinger i skroget. Kanskje disse er å få tak i som reservedeler fra Pioner produsent/forhandler?

 

Denne hadde vært stort å hatt når man var i den alderen: http://www.finn.no/f...nnkode=27512113

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...