Jump to content

Vann i kjølen


Beneteau

Recommended Posts

Hvor kommer det fra?

Vi tok båten vår på land i sept/okt, vi har lensa den med vann flese ganger da før vinteren kom. Selv om den står i hagen så er det ikke hver dag vi er inni å ser i den :lol: . På lørdag, gjor jeg det, og måtte øse ut i underkant av 70 liter som lå i kjølen, jeg tok svamp å fikk vekk så å si alt, var godt fornøyd etterpå :wink: . Var i den i går igjen bare for å sjekke kjølen, fikk jo en liten støkk sist helg, nå var altså kjølen full igjen :rolleyes: , og det er på igjen med øsing av noen liter :nonod: .

Det jeg lurer på er, hvor kan dette vannet komme fra?, jeg har lensa motor rommet og, der er det heldigvis tørt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er jo fint at dette ikke skyldes en lekkasje nedenfra! :wink:

Sannsynligvis har du en lekkasje i taket eller langs vindusrammene som tar inn regnvann - og den må jo også være ganske solid. Et mulig alternativ er vanntanken ombord - er den tømt? Hvis det har stått vann i den, kan den jo ha sprukket av frost.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også holdt en knapp på vanntanken, evt. slanger/koblinger. Har ikke så mye tro på at nedbør produserer SÅ mye vann gjennom kallesjen uten at du er klar over det.

Nei, jeg synes også det ville være merkelig. La oss håpe på vanntanken - da har du ihvertfall en begrenset skade å håndtere.

Link to post
Share on other sites

Det KAN jo være en ordinær lekkasje. Hvis båten ligger i en annen vinkel på land enn den gjør på sjøen, så er det ikke umulig at deet kommer vann inn på steder hvor det ellers renner bort fra hvor det nå enn er en åpning ett eller annet sted. men vanntanken høres ut som den mest sannsynlige synderen ... spørsmålet er jo om den inneholdt så mye vann som det hittil er lenset ut??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

70 liter er jo relativt mye???

 

Har et lignende problem. Min båt ligger på vannet, men av og til er det vann i kjølen. Ikke store mengder. Må øse litt dann og vann. Men jeg aner bare ikke hvor det kommer fra...

Er temmelig sikker på at det er regnvann. Mistanken er cockpitdreneringen, så engang må jeg få testet det...Får det ikke helt til å rime, da jeg innbiller meg at vannet ville blitt stående lengre akter...jaja...

Link to post
Share on other sites

70 liter er jo relativt mye???

 

Har et lignende problem. Min båt ligger på vannet, men av og til er det vann i kjølen. Ikke store mengder. Må øse litt dann og vann. Men jeg aner bare ikke hvor det kommer fra...

Er temmelig sikker på at det er regnvann.

Et lite tips, smak på vannet. :drink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Min båt ligger på sjøen...så det kan være saltvann. Propellhylsen er ikke 100% tett, dvs. det drypper ørlite når båten går for motor. Men det er på nivå med at det fordamper av motorvarmen...

 

Masten er mistenkt. Men det renner ikkenoe fra mastefoten og akterover. Så isåfall må det renne vann i taket og ned...er temmelig sikker på at det gjør det ikke.

 

Er temmelig sikker på at når det er vann, har det regnet kraftig like før. Mistenker som sagt cockpitlenserne. Skal ta en vannslange i cockpiten, og se om det er riktig. Og da finne ut hvordan vannet renner aktenfra og til kjølsvinet. Må bare bli litt varmere først...

Link to post
Share on other sites

Så lenge lekkasjen forekommer når båten står på land, skal en ha gode smaksløker for å kunne si om vannet kommer ovenfra eller forenfra! :rolleyes:

He, he, tenkte no mest på Nefertiti som tar inn noen dråter når han ligger på vannet. :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Om det kommer fra vanntanken burde vel være greitt å sjekke - den burde vel vært tømt nå - så om du ikke har gjort det er det vel på tide. Fortsetter det å komme inn, var det ikke den. Jeg har også vært borti at det lekker i skrogskjøten. Litt annen vinkel på båten og vann renner inni fenderlista til det finner en vei inn. Den enkle metoden er å borre noen småhull i underkant av fenderlista slik at vannet renner ut gennom disse.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Nå har vi tatt vekk platene i dørken, for å se om vi kan finne synderen. sjekka vanntankene i dag, men de så helt greie ut, de var forressten halvfulle begge 2, tror at der ville vært mer vann i omløp hvis de va årsaken.

slanger å alt så hele og fine ut, kan kansje være regn vann? Vi får fortsette å lete etter problemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...