Jump to content

Biltema elektrisk oljesuger?

Oggiwara'en

Recommended Posts

Er det noen her på forumet som har erfaring med Biltema sin elektriske oljesuger som koster 999 Kroner? Jeg vet at noen har klaget på forskjellige sugere tidligere, men jeg er interessert i svar fra de som har erfaring med spesifikt denne.
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-12-v-2000047509

Eller har god noen erfaring med andre oljesugere til innenbordsmotorer der en slipper å drasse på en stor kompressor for å kunne bruke og ikke koster skjorta?
Har en manuell vakuumsuger fra Biltema med mulighet å koble trykkluft, men den har en kobling som ikke går overens med noe andre koblinger jeg har sett. Den pumper manuelt, men tar evigheter og ryggen er ikke videre glad i arbeidsstillingen. Så jeg må ha noe som er enklere å håndtere.

Jeg ble tipset om at på VP KAD32 og ganske sikkert andre motorer så var trikset å suge med en slange som gikk utenpå oljepinnerøret og stramme den med en slangeklemme. Du får betydelig større diameter på sugehullet og får dermed raskere opp det meste av oljen for peilerøret går ganske langt ned mot bunnpannen. Når du begynner å suge luft bytter du til slange i peilepinnerøret

Med denne metoden fungerer selv vakuumopptakeren ved manuell pumping. 

Har de siste årene benyttet en impellerpumpe fra BT og det er enda raskere 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Har brukt denne i årevis og er superfornøyd. Kan også brukes til å suge vann opp fra båten etter motorvask.

https://www.maritim.no/oljesugepumpe-modell-400-4-liter

Fem seks pump så står den og suger av seg selv. Pleide å skjøte slangen med sølvtape, men Steyrmotoren suger gjennom peilerøret så jeg ikke behøver å bøye seg så mye.

Ingen kompressor nødvendig og ingen kontinuerlig pumping med skaftet.

Men du behøver jo ikke pumpe kontinuerlig, bare ved start, og du trenger ikke kompressor. Slangen kan du jo forlenge ved å tape sammen et par så du trenger ikke å bøye deg stort heller. Fem seks pump så suger den ut noen liter av seg selv.

Har hatt en på verkstedet av den gamle typen med metallgir. Den var ok, men treig.
Etter den tok kvelden ble det handlet inn en nyere utgave. 
Den er etter min mening elendig. Den går varm fort, og oljegirene er laget av plastikk.

Jeg kjøpte nettopp denne:

https://www.maritim.no/seaflo-tannhjulspumpe-12liter-12v

Den har jeg koblet opp fast til 2 stk tamd121 motorer. Dvs at jeg har litt olje og pumpe. Jeg skiftet nylig på den ene motoren og pumpet ut 35 liter. Hadde da ikke mulighet til å kjøre motor så oljen var til og med kald. Gikk ikke kjempe fort, men var nokså imponert av pumpen. Husker ikke hvor lang tid det tok, men var greit å slippe å pumpe samt kjekt å kunne pumpe direkte i store kanner. 

@paxo Da må det være noe i veien med min pumpe(eller med meg) , for den må pumpes ganske mye selv med rimelig varm olje. Og selv da, suger den ulidelig seint! Får se om jeg gir den en sjanse til med skjøting og teip om det ikke blir for mye griseri. Liker ikke helt tanken på sølet som kan bli når en bytter fra utvendig slange til innvendig slange på siste resten.

@Bellil Og den holder mer en et oljeskift? Og kjører du igjennom med noe tynner eller Diesel når du er ferdig med oljepumpingen?

@pappa_wolf Gjelder det den pumpen jeg henviser til?

@Mr_Stian Den pumpen ser ordentlig ut selv om den koster litt. Men som du skriver, så må det være veldig greit å kunne pumpe rett på spilloljedunkene og minimere sjansen for oljesøl ombord.

Oggiwara'en skrev for 14 timer siden:

Eller har god noen erfaring med andre oljesugere til innenbordsmotorer der en slipper å drasse på en stor kompressor for å kunne bruke og ikke koster skjorta?

Det er nok dessverre en logisk brist her. Gode pumper har en tendens til å koste skjorta. 

Har testet denne, og kan anbefale den. Den kan kjøres begge veier, så spillolja kan bare pumpes rett over i en annen dunk. Veldig renslig opplegg, og veldig rask og effektiv pumpe. Men den koster:

https://www.westsystem.no/produkt/oljeskiftepumpe-elektrisk-jabsco/

Men jeg synes selv den er alt for dyr, så jeg har planer om å lage min egen variant basert på ei pumpe av den typen @Mr_Stian linker til e.l. To lapper kan jeg strekke meg til. 

pappa_wolf skrev for 1 time siden:

Ja. dessverre. Jeg kan jo ha fått en dårlig fra fabrikk. Men jeg var ikke specielt imponert over den nye modellen med plastgir

Ok, takker for advarselen! 😊

Jeg tømte en volvo penta D4 for nesten 12 liter på to minutter. Brukte en sånn vakuum håndpumpe som nevnt over. Jeg hadde to stk så slapp å tømme i mellom. Du pumper ikke opp olje på hvert drag. Du bygger opp vakuum som suger konstant. Råeste jeg har vært borti. Men du må kunne få til en slange du trer over peilepinnerøret og slangen til pumpa. Så slangeklemme i begge ender. Når du har laget dette én gang så har du utstyret. Jeg varmet olja opp til 60+ grader. Aldri mer elektrisk pumpe her i gården..  

Torsen67 skrev 13 minutter siden:

Men du må kunne få til en slange du trer over peilepinnerøret og slangen til pumpa. Så slangeklemme i begge ender. Når du har laget dette én gang så har du utstyret. Jeg varmet olja opp til 60+ grader. Aldri mer elektrisk pumpe her i gården..  

Jeg har den samme positive erfaringen.

Bruker den også som "våtstøvsuger" feks etter motorvask.. min, den lille pumpa på 8.5 liter suger opp 8.5 liter såpevann på 14 pump og det tar 26 sekunder etter siste pump :smiler:

Samme med frostveske.

Jeg trenger også pumpe da den gamle vakuumpumpen min har sviktet. Er det noen som har egen erfaring med denne manuelle pumpen fra BT?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 1 time siden:

Er det noen som har egen erfaring med denne manuelle pumpen fra BT?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

Jeg har den, har hatt den i mange år. Det er en ting som irriterer meg grenseløst med den pumpa, og det er at den overgangen fra slangen som man trykker ned i tuten, har en tendens til å vri seg litt, da mister jeg vacuumet. En annen irriterende ting er at varm, tynn olje har en tendens til å sprute ut i luftingen under håndtaket. 

Vet ikke om det er noe feil på den pumpa jeg har eller om det skal være sånn, men jeg har uansett tenkt å bygge meg en elektrisk pumpe montert permanent på ei bøtte med lokk og tømmetut. BT-pumpa er for liten til å ta et helt oljeskift, så jeg må tømme den en gang underveis. Vil ha ei bøtte som rommer hele skiftet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...