Jump to content

DIY-bytte turbo Volvo Penta D6


Gabi

Recommended Posts

For 3 år siden måtte jeg bytte turbo på styrbord Volvo Penta D6-310 fra 2007. Tenkte det var siste gang så skrev ikke opp så mye annet enn tok endel bilder.

 

Jada.....nå røyk babord turbo. Den stod i 7 stein og turbotrykk null. Så om noen andre trenger å bytte turbo på D6 av tilsvarende årgang, eventuelt D4 som er temmelig lik så kommer en bruksanvisning her:

 

Først tapp av frostvæske, helst det meste så du er sikker på at ikke frostvæske ramler inn i eksosmanifolden når du demonterer. Da strømmer det inn i alle sylindre og du lurer på "oy, hva har jeg gjort nå?" = veldig lite lurt. Avtappingskran finnes på babord side av motoren.

 

Neste er å demontere diverse. Her kan ting gjøres i ulik rekkefølge, men her er én av de:

 

Demonter toppplata over motoren, Torx30 skruer. 

 

Demonter bakre del av topplata. Her sitter 4 skruer, 12mm, 2 på hver side.

 

 

Demonter åndefilter: Løsne slangeklemme inn mot filteret, det som kommer ovenfra og går inn mot toppen av motoren. Løsne litt på slangeklemme ved filteret inn mot motor slik at du kan løfte det opp fra holderen. Løsne slangeklemme i bunnen av åndefilteret og ta ut slangen. Tett slangene midlertidig med papir, teip etc. Ta av filteret. 

20250414_113447.jpg.5b5d87b701a4242664d283edffcaaf70.jpg

 

20250414_113650.jpg.50e9b5a1e115cc04b6b076e6ae80a9e4.jpg

 

Ta av braketten som åndefilteret satt på, 2 skruer 12mm

20250414_113700.jpg.80efb69112cce73abdf8aafd1e124d4a.jpg

 

Demonter luftfilter. Jeg tok av innsatsen først, deretter av med 4 bolter, 12mm, 2 oppe og 2 under. På min motor er oljepeilepinnen festet til den ene bolten. Løsne slangeklemme bakover for å få løsnet filteret.

20250414_112906.jpg.6bf894ebe01536b360247290af269d61.jpg

 

20250414_113116.jpg.0ba82e57d31c3b90f62a1ab2871983da.jpg

 

20250414_113710.jpg.beb320b8e7bd7309327f0f6aab3dbf82.jpg

 

Ta av eksosbend: Demonter de to slangene innpå bendet og om du er på vannet og ikke motorinstallasjonen er for lav går det bra. Løsne det store klammeret mot gummibelgen nedenfor eksosbendet.

20250414_115828.jpg.7e6f0235dbe695a03429198ac3e033e7.jpg

 

Teip igjen toppen så ikke saltvann ved uhell strømmer inn i båten

20250414_120118.jpg.50846f1f4bf6953bc91a99827f06f739.jpg

 

Skru av klammeret mellom turbo og eksosbend, 10mm mutter.

20250414_121035.jpg.6a9a0a6d11fc22ee27bfa159d0a56589.jpg

 

Her er bendet fjernet.

20250414_124252.jpg.427416d1ae7cce1ee41f6489dcce4ba7.jpg

 

Løsne staget til turboen 12mm, oppe og fjern bolten:

20250414_125505.jpg.869676bb70dc917aa51a4af8835ffc17.jpg

 

Og nede, du trenger vanligvis ikke å demontere

20250414_125509.jpg.494217ee60f1c0a3cc8b590e1697620f.jpg

 

Løsne slangeklemmer på gummipakning mellom turbo og intercooler og løsne selve gummien så den sitter løst.

20250414_125937.jpg.e8812a463a1452cfdffeb48126beae99.jpg

 

Løsne gummibendet fra luftfilteret til den delen som kommer inn på baksiden av turboens inntaksluft og fjerne gummibendet.

20250414_132022.jpg.ce12104dcc08cf9666092cb68f5ea513.jpg

Skru ut 3 stk bolter på metalldelen som sitter bak på turboen, der lufta kommer inn.

20250414_132028.jpg.67a4be4ff2f83125861ddb60f642598b.jpg

 

Løsne bolter til oljerør på undersiden av turbo, 12mm. Har ikke bilde fra demontering men det ser slik ut.

20250415_162343.jpg.f761e77e0add40cf7f28c4470b9cded7.jpg

 

Løsne slangeklemme der oljerøret kommer innpå motoren. Og fjerne oljerøret.

20250414_132353.jpg.dd88c5af4004589f487c9a81993f6e7b.jpg

 

Fjerne bolter til oljerøret på toppen av turboen, 12mm

20250414_133313.jpg.c718deef48eb50892ce76d9d3f2d0d6e.jpg

 

Demonter røret fra motorblokken 19mm og fjerne røret.

20250414_132357.jpg.9902e9f9577cb77565307efbee66f659.jpg

 

Demonter kamakselgiver, 5mm bits. Den har en gummipakning så lirke litt forsiktig. 

20250414_143753.jpg.a0e62a8866fbda4553af14c4d54b6ddb.jpg

 

Demonter hele slangen for veihusventilasjon, begge ender.

20250414_143919.jpg.1155e64ef72c476a03914400f1b9ff30.jpg20250414_144828.jpg.e84ea1e3704738e26415359989a8571f.jpg

 

Demonter slangen og banjoskrue på toppen av turbo, for avlufting av turboens kjølekanal.

20250414_133037.jpg.97377df0eb53608001f1d25ba3641563.jpg

20250414_132556.jpg.d83e4f0b0df22d99dda0e8b13fe20ad3.jpg

 

Så er det bare å skru av muttrene som fester turboen til eksosmanifolden!🤣🤣😂😂

20250414_144951.jpg.56423600d82da39c5c7fcd9ff67320fb.jpg

20250414_145716.jpg.e62cd77a36b76ce3a49e202226da993e.jpg

 

Og her begynner problemene for vanlige folk..... dvs de to nærmest, en oppe og én nede er lette. Bruk 15mm rundnøkkel med tynt god og løsne. 

 

Den nedre og innerst er kjip å få tak på. Men det går med en rundnøkkel, helst skal den være bittelitt bøyd innerst slik at du får godt feste. Her kan det knotes lenge og vel! Banning er tillatt!

 

Og så....versting mutteren innerst, øverst.

20250414_182437.jpg.8a564d8b1199cf7b324d3bece5d7b0ab.jpg

 

Her er det vanligvis så forbasket trangt at man bør ha to stk tynnveggede rundnøkler, med litt offset på hvor de begynner å ta. Og de bør være litt bøyd innerst mot det runde på nøkkelen så du får entret mutteren. Har du ikke dette får du antagelig ikke løsnet mutteren. Så forbered akkurat denne mutteren godt ift verktøy.

 

Se gjerne en annen tråd her om disse muttrene: 

 

 

Har du kommet så langt så er det bare å løfte opp turboen. Dvs den er tung. Jeg brukte et par små verktøy som bender opp for å hjelpe til. Fjerne turbo og fjerne metallpakningen mellom turbo og eksosmanifold. Putt papir elns inn i eksosmanifolden så du ikke risikerer å få noe inni den.

20250415_125809.jpg.75738b9c495d0bc76c98afbe0c3e0768.jpg

 

Og da er turbo ute og alt bra så langt!

Lager nytt innlegg om selve remontering og tips her.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Dette begynner å ligne på å skru tyske og franske biler. Der man må plukke fra hverandre halve kjerra for selv de enkleste oppgaver. 

 

Hulda har det samme, trange problemet på eksosmanifoldene. Her har jeg laget meg en 'spesial' ringnøkkel med ved hjelp av vinkelsliper å slipe ringen ned til nesten ingenting. Det funker. 

Link to post

Og så skal ny turbo inn. Men aller først kan det være greit å sjekke om noe rust må tas på motorblokk, eller som hos meg oljerørene. De var rustne på den ene siden.

20250414_140546.jpg.a74ca71a4131478bebc87d423a9b21da.jpg

 

De pusses med feks 400 papir, grunnes med Volvo grunning og lakles med Volvo grønn. (Jeg fant ikke den boksen igjen denne gangen så må lakke de senere)

20250415_114048.jpg.57457cc910ad84f4893e08476ea10e7f.jpg

 

Er det noe rust på blokka så gjør gjerne det samme der. Kjekt å gjøre når man har demontert så masse!

 

Første på plass er turbo, også den selvsagt avfettet, grunnet og lakket!

 

Før montering må man pusse med 400 papir på eksosmanifolden slik at gamle pakningsrester blir borte. Tørke av med rødsprit. 

20250415_143059.jpg.6609afb64e732461c90a0d163e06f98a.jpg

 

 

Montere den nye pakningen. Den lille "vulsten" skal inn mot turboen. Det virker ikke som pakningen passer lile godt i hver ende, men jet har montert den slik at den stikker litt ut oppover, funket på den andre motoren så da funker det sikkert bra her også.

20250415_142009.jpg.cfcb77ee7fc9863797f228dd98b5a888.jpg

 

Så er det bare å tre turboen innpå eksosmanifolden. Ha klar etpar nye skiver og muttre og tre innpå de nærmeste boltene for å feste den så den ikke sklir av.

 

Så......er det bare å tre på skiver og muttre og dra til med 50nm. 

 

......og da gikk det 2 timer.......

 

De to innerste muttrene er vanskelige. Den på undersiden må man ha ape-hender for å komme til. Så skal man fikle med mutter og skive innpå og det er ikke lett. Regn med å holde på en stund, evnt om du først limer mutter til skive sammen så det blir noe lettere. 

 

Den øverste innerste må man enten ha flaks med rundnøklene eller bøye til innerst for å komme til. Og man bør ha to like med offset noen grader fordi man får ikke skrudd noe særlig før rundnøkkelen butter borti kantene. 

 

For å få nok kraft tredde jeg på en forlenger.

20250415_155649.jpg.d76f644c7737cf2461b285e87a3454af.jpg

 

Ble to nye muttre (verksted) hadde ikke flere og 2 stk gjenbruk.

20250415_155841.jpg.90a04af2c47d4abedb2ea36b9fa9bea8.jpg

 

20250415_155846.jpg.2cb4d95da5c394c25b8b6842723b4275.jpg

 

Jeg tror at lengden av fastnøkkel samt forlenger og dra til da blir akkurat 50nm!😁 (iallefall holder det tett og det har ikke sprukket!😊)

 

Og nå var det verste over!

 

Da gjenstår endel montering. Begynn med nedre oljerør, og husk at ny pakning skal ha "vulsten" inn mot oljerøret og da bort fra turboen. Trangt å komme til og husk å stikke røret inn i pakningen ved blokka før du skrur til opp. Skrus til med 25nm om du klarer å finne ut akkurat hvor mye kraft det er.

20250415_161741.jpg.e62a4e998dd07273aed320fe3bf6296e.jpg

 

20250415_162340.jpg.bb9cffb3142e5d480f1a298a49b5d8dc.jpg

 

Før du monterer du øvre oljerør så tar du en liten sprøyte med 10ml olje og heller igjennom fra toppen samtidig som du snurrer på turboen for å smøre den. En liten tynn trakt kan også fungere.

Screenshot_20250419_161131_Gallery.jpg.8a7ed2cea0a14ab93edb50d67cdc1da7.jpg

 

Husk gjerne ny pakning til 7kr for delen som stikkes inn i blokka. Skru til den først før du skrur til de oppå turboen. Monter ny pakning til den siden oppe på turboen, også her med "vulsten" inn mot oljerøret og boet fra turbo, og skru til med 25nm.

20250415_214020.jpg.a02a7b344dd4726a012534d1851ceef8.jpg

 

Neste er å montere på ny pakning rundt røret til luftinntaket og skru de tre boltene med 25nm eller på "gefylen".

20250415_183456.jpg.756f6ef6037c4901c3704be4746d9594.jpg

 

Monter på nye slangeklemmer og de originale er rustne på slangen inn mot intercooler.

 

 

20250415_184255.jpg.cdf4083bd1b4aa6ff2f399f1d25b502c.jpg

 

Monter kamakselgiveren igjen og stram forsiktig med 2,5nm.

20250415_185928.jpg.322fe18c32bca21fe12ca15019c66261.jpg

 

Fest støttestag for turbo og skal festes med 50nm.

20250415_185642.jpg.452413bb467532e7fbc679a22b43ccac.jpg

 

Fest på plass slangen og banjoskrue til turboens kjølekanal (banjoskruen med nye skiver) samt slangen du demonterte for veivhusventilasjonen.

 

Jeg byttet eksosbend samtidig så montering denne mot turbo er litt enklere da enn om jeg skulle pusset rust og fått det plant først.

 

Man setter eksosbendet nedi gummibelgen og så må man tilpasse høyden nøye slik at når eksosbendet går inntil turboen skal det være helt jevnt oppe og nede, slik at ikke fels eksosbendet stikker høyere oppe på turboen enn nede. Jeg monterte ny beslag i mellom og dyttet den rundt for å se hvordan det la seg. Når jeg etterhvert ble så fornøyd som jeg tenkte burde være bra nok skrudde jeg til klemma og sørget for at ikke noe forskjøv seg. Maks 10nm står det på den, så ikke klem til alt du orker.

20250415_205025.jpg.10af0663b05cd9f3c0f2515c3a81f713.jpg

 

Monter på igjen de andre slangene innpå eksosbendet.

20250415_210917.jpg.22e396e36b0232f2610bc18b85b9eadd.jpg

 

Så gjenstår montering av åndefilter og brakett. Samt luftbend inn mot luftfilter, montering av luftfilter.

 

Og så se over 3 ganger om du tror alt er på plass riktig og festet.

 

Til slutt fylle på kjælevæsken igjen. Du får ikke på alt, motoren må gå litt før etterfylling og justering av nivå.

 

Om alt ser greit ut kan du prøvestarte og se etter lekkasjer for enten eksos eller vann. Hos meg dryppet det noen dråper vann fra ett sted ved gummibelgen tror jeg men det sluttet av seg selv etter noen minutter.

 

Etter prøvesjekk og justering av frostvæskenivå kan man remontere deksler på toppen av motor.

 

Om turbotrykk stiger som det skal og motor føles bra ut som man hadde håpet så er alt i orden og bra jobbet! 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...