Jump to content

Yamaha 80 4 takt, starter går veldig tungt

andk

Recommended Posts

Hydra skrev On 19.4.2025 at 18.48:

Ta ut å sjekk pluggene og rotere motor for hånd

har tatt de ut. Klarer ikke å snu motor for hånd

whisper skrev On 19.4.2025 at 18.42:

Tipper hull i adapterplate og korrosjon på steder vann aldri bør nå. Hvordan ser oljen ut?

Olje er helt fin. Som ny. Ingen indikasjon på misfarging.

Se motor når plugger er tatt ut

https://photos.app.goo.gl/znwW8vXUUkHFKrVC8

når

jeg måler spenning direkt på motoren, så er det

på ca 12,7 V på starteren

kan det være dårlig kabler? 

Når den står i ro bør du måle 12,6-12,9V, avhengig av type batteri. 12,4V tyder på at batteriet er dårlig eller nesten utladet. Den spenningen du måler når du ikke trekker strøm forteller deg ikke om du har dårlige startkabler eller dårlig kontakt.

At du måler 4,9V når du kjører starer forteller oss at du har et elektrisk problem, ikke et mekanisk. Det kan være dårlig batteri, dårlig kontakt og dermed spenningsfall, dårlig tverrsnitt på ledninger, eller kanskje en feil i startmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm uten å trekke rundt som den skal. 

andk skrev On 19.4.2025 at 16.51:

1 helt nytt batteri er montert. Så kan ikke være det.

Denne konklusjonen er jeg i alle fall skeptisk til. 

Edit:

Leste en gang til nå. Forstår det slik at dette er et fastmontert batteri, og at ledningsnettet er det originale i båten. En gjenganger er at hovedstrømsbryteren er gåen. Forsøk å laske den. Det gjør du lettest ved å flytte over koblingen fra den ene siden til den andre, slik at bryteren er permanent utkoblet. Se etter irr og løse koblinger. 

Men når du kun har 12,4V på batteriet ubelastet er det uansett ikke fulladet og friskt. Kanskje du har en strømlekkasje et sted. Da kan batteriet ditt ha blitt tappet ned etter at du har monterte det inn. 

Hydra skrev 10 minutter siden:

Det er ikke bra att du ikke klarer å rotere den for hånd. Hvordan er olje i undervannshuset? Ser pluggene normal ut? Er batterikabel sjekket for skade å att det ikke er trengt inn vann å korodert?

Jeg klarer å rotere den om jeg tar en rørtang og setter på mutter på svinghjul. Men ikke med bare håndmakt på

svinghjulet uten rørtang. 

Slik går den rundt med pluggene ute: https://photos.app.goo.gl/4fD5T8XxBMHCybMY8

olje i undervannshuset er byttet, og var fin. Olje på motor er fin. 

Mål gjerne også i hver ende av begge kablene, så ser du spenningsfallet i hver av kablene.

Altså instrumentet på Vdc, ene målepinnen på batteripolen, og den andre pinnen på tilhørende kobling på startmotoren.

sannsynligvis korrosjon rundt foringen for drivakselen som går fra motor til girhus.Materialet bak plastforingen korroderer og klemmer foringen rundt drivakselen.Du må ta ned undervannshuset og fjerne og rense opp foringen som sitter i stammen+montere ny foring-thats it:-)

Komodo skrev 1 time siden:

At du måler 4,9V når du kjører starer forteller oss at du har et elektrisk problem, ikke et mekanisk.

Jeg korrigerer meg selv litt her. Dersom du tar ut pluggene og motoren er hard å tørne, så tyder det på mekanisk feil. Dersom motoren er så hard å tørne at startmotoren knapt klarer å bevege den vil den trekke så mye strøm at batteriet kan bli dratt langt ned i spenning. Startmotoren er en seriemotor, og hvis den ikke får opp turtallet vil den bare øke på med strømtrekk. Andre som har mer greie på likestrømsmotorer kan sikkert si mer om det. I tillegg er det sannsynlig at du har et spenningsfall mellom starter og batteri. Gjør som @Lars Hansen foreslår, da vet vi mer. 

Arny skrev 14 minutter siden:

sannsynligvis korrosjon rundt foringen for drivakselen som går fra motor til girhus.Materialet bak plastforingen korroderer og klemmer foringen rundt drivakselen.Du må ta ned undervannshuset og fjerne og rense opp foringen som sitter i stammen+montere ny foring-thats it:-)

Takk

en kompis som hadde dette problemet på en 115 hk Yamaha 4 takt.

noe spesielt fett man skal bruke? Sist gang jeg hadde den med så brukte jeg universalfett. Dette er ca 2 år siden. 

Lars Hansen skrev On 21.4.2025 at 15.03:

Mål gjerne også i hver ende av begge kablene, så ser du spenningsfallet i hver av kablene.

Altså instrumentet på Vdc, ene målepinnen på batteripolen, og den andre pinnen på tilhørende kobling på startmotoren.

Ser ut som spenningen på batteriet er ca 9,5v når den prøver å dra rundt, mens den er 4,9 på startmotoren

andk skrev 51 minutter siden:

Ser ut som spenningen på batteriet er ca 9,5v når den prøver å dra rundt, mens den er 4,9 på startmotoren

Mitt råd er å ikke gjøre flere startforsøk før du klarer å rotere for hånd. Fatter ikke hvorfor du får det rådet når det tydelig er så stor indre motstand i motoren at startmotoren bare vil ødelegges av disse startforsøkene...

Glem strøm til du har lokalisert det mekaniske problemet, og har normal friksjon i motoren.

Anbefaler som @Arny at du tar ned girhuset og verifiserer at du kan snurre drivaksel opp av girhus for hånd i alle tre posisjoner og sjekker støttelager i stammen, og tester om friksjonen i motoren endres.

dieselfan skrev 58 minutter siden:

Mitt råd er å ikke gjøre flere startforsøk før du klarer å rotere for hånd. Fatter ikke hvorfor du får det rådet når det tydelig er så stor indre motstand i motoren at startmotoren bare vil ødelegges av disse startforsøkene...

Glem strøm til du har lokalisert det mekaniske problemet, og har normal friksjon i motoren.

Anbefaler som @Arny at du tar ned girhuset og verifiserer at du kan snurre drivaksel opp av girhus for hånd i alle tre posisjoner og sjekker støttelager i stammen, og tester om friksjonen i motoren endres.

det er det som er målet nå. Men girhuset sitter vent fast. Får det ikke ned. Hadde det ned for to sommere siden og smurte opp alt. Den snurrer greit nå rundt uten plugger, og den starter nesten på starteren den gangen jeg målte spenning før batteriet. 

Giret virker som det sitter helt fast. Har fjernet 4 skruer som er lett synlige, og den skruen under anode . Er det flere skruer som skal fjernes? Kan ikke huske det fra sist gang jeg tok ned girhuset:)

men finnes det en måte å få olje inn i huset, slik at det kan smøre opp pakningen?

disse to hullene, hva er de til?:)

E6B3690C-9DCB-4225-AC46-AF978A19EE37.jpeg

DDE693EC-5168-4B17-892B-EC18AF124825.jpeg

dieselfan skrev 1 time siden:

Veldig bra presisering, og jeg gremmes over at jeg ikke skrev noe tilsvarende, men utelukkende fokuserte på elektrisk feilsøking :ingen_kommentar: Var nok fordi jeg intuitivt tenkte at det er en elektrisk feil, ikke mekanisk. 

andk skrev 54 minutter siden:

det er det som er målet nå. Men girhuset sitter vent fast. 

Godt å høre at det var planen. Mener ikke å megge men samtidig ville det vært ille om du brant opp starteren, du ville ikke vært den første...

Hadde det ned for to sommere siden og smurte opp alt.

Hadde du vannfast fett i splines på toppen av drivaksel også?

disse to hullene, hva er de til?:)

Pluggen på øverste bilde er jeg ganske sikker på er til O2 sensor, brukt i forbindelse med fininnstilling av blandingsforholdet mellom luft og bensin ut fra samlebåndet. "Blombert" på fabrikken og ikke brukt til noe etter det.

På begge sidene? 

universalfett fra Biltema som ble brukt.

forslag til å få ned giret? Har vurdert traktor med frontlaster. Men litt usikker på hvordan det kan gjøres da. Bør motoren stå rett ned, og prøve å trykke den ned, eller bør den stå opptil tet, og prøve å dra den løs, med så rett vinkel som mulig?:)

Komodo skrev 2 minutter siden:

men utelukkende fokuserte på elektrisk feilsøking

Nå rakk ikke TS å smelte den starteren, og han la en god plan.
Men siden TS skrev gang på gang skrev at han ikke klarte å tørne motoren for hånd, så er det nok fakta at jeg lurte en stund på om et par av dere hadde skylapper og ikke leste hva TS skrev.. 

Uten på noen måte mene at jeg har klarsyn hele tiden... men jeg har fordelen av å være så salig grønn på strøm... at jeg må lete etter noe mekanisk å bidra med :fniser:

andk skrev 2 minutter siden:

På begge sidene? 

Har ikke sjekket tegningen på adapterplata, men tviler på at begge er til O2, men har ikke vært på fabrikken og sett hvordan de gjør det. Kanskje andre som har, eller hvært borte i instruksjoner for nye motorer med reklamasjon, Yamaha kjørte en sensor i 2004 på F115

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...