andk Startet 19.April Link til dette innlegget Startet 19.April Problemer med å starte en Yamaha 80 4 takt. Den går rundt, men veldig tungt. jeg har tenkt som følger: 1 start rele 2 hovedstrømsbryter 3 starter 1 helt nytt batteri er montert. Så kan ikke være det. se vedlagt video https://photos.app.goo.gl/HRiSjY2as9vvgPyQ7 Det siste som ble gjort i oktober var å ferskvannskjøre den. Nå i april så er den slik😔 Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Tipper hull i adapterplate og korrosjon på steder vann aldri bør nå. Hvordan ser oljen ut? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April Ta ut å sjekk pluggene og rotere motor for hånd Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Hydra skrev On 19.4.2025 at 18.48: Ta ut å sjekk pluggene og rotere motor for hånd har tatt de ut. Klarer ikke å snu motor for hånd whisper skrev On 19.4.2025 at 18.42: Tipper hull i adapterplate og korrosjon på steder vann aldri bør nå. Hvordan ser oljen ut? Olje er helt fin. Som ny. Ingen indikasjon på misfarging. Se motor når plugger er tatt ut https://photos.app.goo.gl/znwW8vXUUkHFKrVC8 når jeg måler spenning direkt på motoren, så er det på ca 12,7 V på starteren kan det være dårlig kabler? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April andk skrev 28 minutter siden: når jeg måler spenning direkt på motoren, så er det på ca 12,4V på starteren kan det være dårlig kabler? 12,4V, er det når du kjører den på starteren, eller når den står i ro? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Når den står i ro. Når jeg kjører den på starteren så faller den ned til 4,9 V Er det noe annet vi bør sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Når den står i ro bør du måle 12,6-12,9V, avhengig av type batteri. 12,4V tyder på at batteriet er dårlig eller nesten utladet. Den spenningen du måler når du ikke trekker strøm forteller deg ikke om du har dårlige startkabler eller dårlig kontakt. At du måler 4,9V når du kjører starer forteller oss at du har et elektrisk problem, ikke et mekanisk. Det kan være dårlig batteri, dårlig kontakt og dermed spenningsfall, dårlig tverrsnitt på ledninger, eller kanskje en feil i startmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm uten å trekke rundt som den skal. andk skrev On 19.4.2025 at 16.51: 1 helt nytt batteri er montert. Så kan ikke være det. Denne konklusjonen er jeg i alle fall skeptisk til. Edit: Leste en gang til nå. Forstår det slik at dette er et fastmontert batteri, og at ledningsnettet er det originale i båten. En gjenganger er at hovedstrømsbryteren er gåen. Forsøk å laske den. Det gjør du lettest ved å flytte over koblingen fra den ene siden til den andre, slik at bryteren er permanent utkoblet. Se etter irr og løse koblinger. Men når du kun har 12,4V på batteriet ubelastet er det uansett ikke fulladet og friskt. Kanskje du har en strømlekkasje et sted. Da kan batteriet ditt ha blitt tappet ned etter at du har monterte det inn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Korrigert: spenningen på batteriet er 12,7 dette er gjort: 1: Nytt batteri anskaffet 2: Koblet forbi HS bryter filmene som vedlagt er når man har koblet forbi HS bryter Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Det er ikke bra att du ikke klarer å rotere den for hånd. Hvordan er olje i undervannshuset? Ser pluggene normal ut? Er batterikabel sjekket for skade å att det ikke er trengt inn vann å korodert? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Hydra skrev 10 minutter siden: Det er ikke bra att du ikke klarer å rotere den for hånd. Hvordan er olje i undervannshuset? Ser pluggene normal ut? Er batterikabel sjekket for skade å att det ikke er trengt inn vann å korodert? Jeg klarer å rotere den om jeg tar en rørtang og setter på mutter på svinghjul. Men ikke med bare håndmakt på svinghjulet uten rørtang. Slik går den rundt med pluggene ute: https://photos.app.goo.gl/4fD5T8XxBMHCybMY8 olje i undervannshuset er byttet, og var fin. Olje på motor er fin. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Hvordan kan jeg måle om det er kabel som er dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hva er spenningen rett på batteriet når du starter og måler 4V på motoren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Mål gjerne også i hver ende av begge kablene, så ser du spenningsfallet i hver av kablene. Altså instrumentet på Vdc, ene målepinnen på batteripolen, og den andre pinnen på tilhørende kobling på startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April sannsynligvis korrosjon rundt foringen for drivakselen som går fra motor til girhus.Materialet bak plastforingen korroderer og klemmer foringen rundt drivakselen.Du må ta ned undervannshuset og fjerne og rense opp foringen som sitter i stammen+montere ny foring-thats it:-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Komodo skrev 1 time siden: At du måler 4,9V når du kjører starer forteller oss at du har et elektrisk problem, ikke et mekanisk. Jeg korrigerer meg selv litt her. Dersom du tar ut pluggene og motoren er hard å tørne, så tyder det på mekanisk feil. Dersom motoren er så hard å tørne at startmotoren knapt klarer å bevege den vil den trekke så mye strøm at batteriet kan bli dratt langt ned i spenning. Startmotoren er en seriemotor, og hvis den ikke får opp turtallet vil den bare øke på med strømtrekk. Andre som har mer greie på likestrømsmotorer kan sikkert si mer om det. I tillegg er det sannsynlig at du har et spenningsfall mellom starter og batteri. Gjør som @Lars Hansen foreslår, da vet vi mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andk Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Arny skrev 14 minutter siden: sannsynligvis korrosjon rundt foringen for drivakselen som går fra motor til girhus.Materialet bak plastforingen korroderer og klemmer foringen rundt drivakselen.Du må ta ned undervannshuset og fjerne og rense opp foringen som sitter i stammen+montere ny foring-thats it:-) Takk en kompis som hadde dette problemet på en 115 hk Yamaha 4 takt. noe spesielt fett man skal bruke? Sist gang jeg hadde den med så brukte jeg universalfett. Dette er ca 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Lars Hansen skrev On 21.4.2025 at 15.03: Mål gjerne også i hver ende av begge kablene, så ser du spenningsfallet i hver av kablene. Altså instrumentet på Vdc, ene målepinnen på batteripolen, og den andre pinnen på tilhørende kobling på startmotoren. Ser ut som spenningen på batteriet er ca 9,5v når den prøver å dra rundt, mens den er 4,9 på startmotoren Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April andk skrev 51 minutter siden: Ser ut som spenningen på batteriet er ca 9,5v når den prøver å dra rundt, mens den er 4,9 på startmotoren Mitt råd er å ikke gjøre flere startforsøk før du klarer å rotere for hånd. Fatter ikke hvorfor du får det rådet når det tydelig er så stor indre motstand i motoren at startmotoren bare vil ødelegges av disse startforsøkene... Glem strøm til du har lokalisert det mekaniske problemet, og har normal friksjon i motoren. Anbefaler som @Arny at du tar ned girhuset og verifiserer at du kan snurre drivaksel opp av girhus for hånd i alle tre posisjoner og sjekker støttelager i stammen, og tester om friksjonen i motoren endres. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April dieselfan skrev 58 minutter siden: Mitt råd er å ikke gjøre flere startforsøk før du klarer å rotere for hånd. Fatter ikke hvorfor du får det rådet når det tydelig er så stor indre motstand i motoren at startmotoren bare vil ødelegges av disse startforsøkene... Glem strøm til du har lokalisert det mekaniske problemet, og har normal friksjon i motoren. Anbefaler som @Arny at du tar ned girhuset og verifiserer at du kan snurre drivaksel opp av girhus for hånd i alle tre posisjoner og sjekker støttelager i stammen, og tester om friksjonen i motoren endres. det er det som er målet nå. Men girhuset sitter vent fast. Får det ikke ned. Hadde det ned for to sommere siden og smurte opp alt. Den snurrer greit nå rundt uten plugger, og den starter nesten på starteren den gangen jeg målte spenning før batteriet. Giret virker som det sitter helt fast. Har fjernet 4 skruer som er lett synlige, og den skruen under anode . Er det flere skruer som skal fjernes? Kan ikke huske det fra sist gang jeg tok ned girhuset:) men finnes det en måte å få olje inn i huset, slik at det kan smøre opp pakningen? disse to hullene, hva er de til?:) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April dieselfan skrev 1 time siden: Mitt råd er å ikke gjøre flere startforsøk før du klarer å rotere for hånd. Fatter ikke hvorfor du får det rådet når det tydelig er så stor indre motstand i motoren at startmotoren bare vil ødelegges av disse startforsøkene... Glem strøm til du har lokalisert det mekaniske problemet, og har normal friksjon i motoren. Veldig bra presisering, og jeg gremmes over at jeg ikke skrev noe tilsvarende, men utelukkende fokuserte på elektrisk feilsøking Var nok fordi jeg intuitivt tenkte at det er en elektrisk feil, ikke mekanisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April andk skrev 54 minutter siden: det er det som er målet nå. Men girhuset sitter vent fast. Godt å høre at det var planen. Mener ikke å megge men samtidig ville det vært ille om du brant opp starteren, du ville ikke vært den første... andk skrev 54 minutter siden: Hadde det ned for to sommere siden og smurte opp alt. Hadde du vannfast fett i splines på toppen av drivaksel også? andk skrev 54 minutter siden: disse to hullene, hva er de til?:) Pluggen på øverste bilde er jeg ganske sikker på er til O2 sensor, brukt i forbindelse med fininnstilling av blandingsforholdet mellom luft og bensin ut fra samlebåndet. "Blombert" på fabrikken og ikke brukt til noe etter det. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April På begge sidene? universalfett fra Biltema som ble brukt. forslag til å få ned giret? Har vurdert traktor med frontlaster. Men litt usikker på hvordan det kan gjøres da. Bør motoren stå rett ned, og prøve å trykke den ned, eller bør den stå opptil tet, og prøve å dra den løs, med så rett vinkel som mulig?:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev 2 minutter siden: men utelukkende fokuserte på elektrisk feilsøking Nå rakk ikke TS å smelte den starteren, og han la en god plan. Men siden TS skrev gang på gang skrev at han ikke klarte å tørne motoren for hånd, så er det nok fakta at jeg lurte en stund på om et par av dere hadde skylapper og ikke leste hva TS skrev.. Uten på noen måte mene at jeg har klarsyn hele tiden... men jeg har fordelen av å være så salig grønn på strøm... at jeg må lete etter noe mekanisk å bidra med Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April andk skrev 2 minutter siden: På begge sidene? Har ikke sjekket tegningen på adapterplata, men tviler på at begge er til O2, men har ikke vært på fabrikken og sett hvordan de gjør det. Kanskje andre som har, eller hvært borte i instruksjoner for nye motorer med reklamasjon, Yamaha kjørte en sensor i 2004 på F115 Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Har prøvd å finne detaljregulering Inger av motoren, men ikke klart det edit: her var den: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/f80-7245/f80-18495/f80betl-783330/lower-casing-drive-1-13537001 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.