Jump to content

Johnson 225 HK 2005 modell er blitt tungstartet, og "skyter" ved start.

Olaskjær

Recommended Posts

For 2 år siden så fikk jeg litt problemer med å få start på motoren, men etter litt kiming så startet den. Problemet tiltok etter hvert, og jeg tok båten på land for å sjekke hva som kunne være problemet.

Det skal sies at før dette var motor lettstartet.

Når jeg tok av motorkåpe, så så jeg en del rare rester forskjellige steder rundt svinghjulet. Det viste seg å være deler av magnetene som sitter limt på innsiden av svinghjulet.

Så nytt svinghjul og stator er montert, og samtidig ble CKP sensor byttet. Den ble ødelagt av magnetene.

Etter dette så er motor blitt litt tungstartet, og det smeller skikkelig når motor starter.

Når motor starter, så virker alt helt normalt. Ingen feiltenning eller ulyder.

Er det noen her som har en ide om hva som kan være problemet ?

Olaskjær skrev On 19.4.2025 at 19.02:

problemer med å få start på motoren, men etter litt kiming så startet den

Kjenner ikke motor. Svarer likevel.

Er det forskjell på kald og varm motor.

Ved start av kald motor trengs mer bensin, enn varm motor.

Om problem avtar ved varm motor, ville jeg sjekket tempsensor / choke funksjon, fuel trykk.

Regner med at det har vært service med nye plugger, ferskt drivstoff, nye filter osv rund baut.

Svinghjul og sensor er nytt, så da er jo det dobbelt sjekket at det er riktige modeller og riktig montert.

er vel 2T dette her.

Selco Racing skrev On 20.4.2025 at 11.09:

Svinghjul og sensor er nytt, så da er jo det dobbelt sjekket at det er riktige modeller og riktig montert.

kjenner kke disse motorene men har vært borti på andre 2t motorer at ulike årsmod kan ha litt ulik innbyrdes plassering av trigger coil/magnet, som da må stemme overens med cdi for å få riktig tenningstidspunkt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 2 timer siden:

er vel 2T dette her.

kjenner kke disse motorene men har vært borti på andre 2t motorer at ulike årsmod kan ha litt ulik innbyrdes plassering av trigger coil/magnet, som da må stemme overens med cdi for å få riktig tenningstidspunkt 

Det er 4T, og ingen mulighet for å sette svinghjul feil. Sitter en styrepinne som bestemmer svinghjulets posisjon.

Forskjellen i mitt tilfelle var at triggermagnet ikke var plassert på samme sted i forhold til sporkilen på årsmodellene før og etter.   

Denne motoren er vel å anse som en hvitlakkert Suzuki DF225 mener jeg?      

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 3 minutter siden:

Forskjellen i mitt tilfelle var at triggermagnet ikke var plassert på samme sted i forhold til sporkilen på årsmodellene før og etter.   

Denne motoren er vel å anse som en hvitlakkert Suzuki DF225 mener jeg?      

Synes huske på den tiden var Johnson en  hvit Suzuki.

Suzuki leverte til Johnson.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...