Jump to content

Vurdering av anode på eksosbend VP D4

Sør79

Recommended Posts

Kjøpte ny for oss båt i fjor. Er en Bavaria S30 fra 2019 med en VP D4 motor. Holder på med vårpuss, og i samme omgang gjør jeg meg kjent med motor. Den er godt tatt vare på av forrige eier som har hatt den på service hos fagfolk. 

Slik jeg har forstått det, så er det kun en anode på motoren. Denne sitter i eksosbendet. Skrudde den ut nå, og lurer litt på hva folk tenker om tilstanden på denne siden dette er nytt for meg. Har lagt ved bilde her av anode. 

Ellers har jeg byttet olje, oljefilter, grovfilter, dieselfilteret, veivhusfilter og luftfilter. Siden båten er ny for meg i fjor, er det nyttig å gjøre meg kjent med båten og motor. Drevet tok jeg i høst, så der skal jeg kun bytte anoder og få på propell. 

Om noen har tanker rundt anoden på bildet er jeg takknemlig. 

IMG_0886.jpeg

IMG_0885.jpeg

Sør79 skrev for 3 timer siden:

Om noen har tanker rundt anoden på bildet er jeg takknemlig.

Første tanke om denne anoden er at den ser ut til å ha fungert etter hensikten. Andre tanke er at det er mye sink igjen på den, så den kan godt brukes videre en stund til. Det blir byttet ut mye sinkanoder helt unødvendig. Det som er litt viktig er å skrape vekk hvitt pulver som danner seg utenpå. Dette er et oksidlag som passiviserer anoden, og da vil den ikke beskytte som den skal. Denne anoden ser ikke veldig ille ut. 

Hulda skrev 1 time siden:

Har du først skrudd den ut, bytt den.

Tror det er 1200kr for en slik, så greit for lommeboken å vurdere. Det er 2 bolter som holder lokket så ikke så veldig omfattende vanligvis å sjekke disse.

Denne anoden bør egentlig pusses med feks 400 vannslipepapir eller tilsvarende før utsett for at den skal fungere som tiltenkt med ny overflate. Her synder jeg....skifter 2. Hvert år ca.

Takker for svar. Da tenker jeg at jeg pusser den ren og lar den stå en sesong til. Koster litt denne anoden, så da tar vi ett år til. Min amatørvurdering er at det er mye sink og god tynge på anoden fortsatt. 

Et annet tips er at det sitter 2 anoder til i motoren på D4; en i varmeveksleren med plugg i forkant av motoren, og en i ladeluftkjøleren med plugg i bakkant av motor.

(Dette med forbehold om at VP ikke har gjort endringer og droppet disse anodene på nyere modeller av D4). 

Bytt når den når 30 % av original vekt. Pass på at den ikke er passivert. Jeg ville kjørt over den med høytrykkspyler, sandblåst, etc.

Det er en sinnsyk pris for litt anodemateriale. Er det sink eller aluminium? Tror det går an å få kjøpt stenger av slikt. Kapp, drill og du tjener noen tusen i timen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...