J-Å Startet 21.April Link til dette innlegget Startet 21.April Jeg har en sløyfe for vannbasert varme i båten, hvor det inngår motor, dieselvarmer, vvb og viftekonvektorer. Jeg har nå installert en stor, høyt plassert ekspansjonstank med gjennomstrømning, for å unngå problemer med luft. Den nye tanken har et lokk merket 120 kPa, mens lokket på motorens varmeveksler er merket 75 kPa. Det forsvinner langsomt litt kjøleveske fra den nye ekspansjonstanken, som jeg finner igjen i en flaske hvor overløpet fra 75 kPa lokket. Ikke noe stort problem så lenge jeg følger med. Men jeg lurer nå på om jeg bør modifisere lokket på den nye ekspansjonstanken, slik at jeg går med atmosfæretrykk i denne. Den er ca. 1 m høyere enn toppen av motoren (VP2030). Link to post
Lars Hansen Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April For at den nye tanken skal gjøre jobben sin, så bør den ha et visst volum med luft som kan kompansere for volumstigningen ved varm motor og mange liter væske. Tror det står beskrevet i manualen til motoren din at ekspansjonstank er påkrevd dersom varmtvannsbereder blir tilkoblet kjølevannssløyfa. Link to post
Code0 Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hvis ekspansjonstanken er høyeste punkt så kan den stå der uten lokket på, så den trenger ikke overtrykk. Hvis du setter på lokket når vannet er kaldt, så vil trykket øke når vannet blir varmere, da vannet utvider seg. Og når motoren stopper, trekker vannet seg sammen, og trykket synker. Ikke åpne lokket når vannet er varmt. Link to post
J-Å Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Takk, da tar jeg bare bort den nederste O-ringen i lokket, så vil tanken "puste" gjennom overløpet. Kan forsåvidt sette en slange på det overløpet også Link to post
Lars Hansen Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Vil du ikke da få et trykkløst system? Lavere kokepunkt, fare for gasser/kavitasjon, samt lukt av varm kjølevæske som lukter pyton 🤢 Link to post
J-Å Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Ja, mulig. Jeg skulle vel helst hatt et lokk med ca. 50 kPa. Skal sjekke om det koker. Tanken står helt akter i stuerommet, og det er bare en veldig tynn overløpstuss som er åpen. Så jeg tror ikke det blir så mye lukt. Link to post
Code0 Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April J-Å skrev 48 minutter siden: Takk, da tar jeg bare bort den nederste O-ringen i lokket, så vil tanken "puste" gjennom overløpet. Følg med på væskenivået, det vil nok unnslippe noe vanndamp. Link to post
J-Å Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Code0 skrev 1 time siden: Følg med på væskenivået, det vil nok unnslippe noe vanndamp. Ja, takk for påminnelse, jeg skal følge godt med. Det var en liten ekspansjonstank fra før, men den var koblet til med et T-stykke, så da ble ikke temperaturen i tanken så høy. Men problemet var at luftbobler passerte rett forbi. Så derfor satte jeg nå opp en tank med separat innløp og utløp. Da blir selvsagt temperaturen i tanken mye høyere. Men lufting er mye enklere. Link to post
Hulda Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April 1 bar er definert som 100 kPa. 1 meter væskesøyle er tilnærmet 0,1 bar. Det har vel ingen hensikt å korrupere motoren kjølesystem som skal ha et trykk på 0,75 bar. Jeg tror du vikler deg inn i en slags umulighetsproblematikk. Når lokket på ekspansjonstanken har et lokk på 1,025 bar, så skal det ikke lekke der fordi det er motorens lokk som skal avgi kjølevæske. Den eneste forklaringen jeg kan skjønne er at det sitter tilbakeslagsventiler i systemet som lager en stengt loop der ekspansjonstanken inngår. Men det er også en umulighet. På Hulda har jeg kun en vv-bereder. Ingen ekspasjonstank på varmtvannet. Og det tar lang tid før luften er ute av selv den korte loopen jeg har. Systemet har åpen ekspansjonstank hos meg. Tanken er koblet til overløpsventilen der lokket på motoren sitter. Lokket på motoren er av typen som har enveisventil. Altså at trykket på varm motor er ca. 0,5 bar. Når motoren kjøler ned, trekker motoren vann fra ekspasjonstanken. Når motoren varmes opp, slipper lokket opp trykket ved 0,5 bar og spyler luft og vann tilbake til ekspansjonstanken. Så tanken på bildet 'snakker' bare med motoren og neglisjerer alt annet. Og den er montert på høyde med bunnen av vv-tanken. Nå er det jo også mulig at du har parkert ekspansjonstanken på trykksiden av systemet. Hvilket gir sugetrykk (trykket i vrmeveksleren) pluss pumpetrykket. Og da overstiger du glatt åpningstrykket til lokket på ekspansjonstanken. Link to post
J-Å Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Tanken har separat inn og utløp, så den er vel slik sett både på trykkside og sugeside. Det er altså ikke noe stort problem, det er bare det at lokket på motoren åpner før det på tanken. Da vil det først komme luft, men så kan det komme litt væske. Den samler jeg i en kanne, og fyller tilbake på ekspansjonstanken. Hvis jeg hadde hatt et lokk med ventil på 0.5 bar +1m høydeforskjell, så tror jeg det hadde blitt bra. Men nå prøver jeg med åpen ventil som @Code0 foreslo. Link to post
index Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Dreneringen fra motor skal vel koples til ekspansjonstank? Om den bare blåser kjølevæsken ut så har jo ikke tanken stort av funksjon igjen.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Sirkulasjonspumpen har en trykk og en sugeside. Tanken skal monteres på sugesiden av sløyfen og pumpen. Ellers som Hulda. Link to post
J-Å Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Dette er en annen type ekspansjonstank som står i selve sløyfen, og har samme trykk som motorens kjølevann (minus 1 m). Jeg kan ikke kjøre overløp inn på den, hvis den står med overtrykk. Det blir jo mot et høyere trykk. Da må jeg evt. pumpe væsken innpå. Men jeg satser altså nå på at tanken tar seg av ekspansjonen ved atmosfæretrykk, og at ventilen på motorens lokk aldri åpner i normal drift. Link to post
Escaro Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Dersom det monteres en varmeveksler på motorens varmesløyfe så er problemet løst. Da har du adskilt de 2 systemene. Feks en slik: https://www.eurofritid.no/camping/gass-varme-kulde/alde-tilbehor/alde-varmeveksler-standard?dpid=13403&gad_source=1&gbraid=0AAAAABdtii_HUzQZjfvPwpsitAYBgV9LP&gclid=Cj0KCQjw_JzABhC2ARIsAPe3ynob6GRlEpm0On1PqH3Ib1BuvzrHL3iuGPLCHdbPlt2g4vKsSOYFDkUaAkaxEALw_wcB Link to post
J-Å Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Escaro skrev for 10 timer siden: Dersom det monteres en varmeveksler på motorens varmesløyfe så er problemet løst. Da har du adskilt de 2 systemene. Takk, ja skal vurdere det hvis det ikke fungerer med atmosfæretrykk i tanken. Men da må jeg vel ha en ekstra elektrisk sirkulasjonspumpe også, hvis jeg skal beholde muligheten for å forvarme motoren. Link to post
Escaro Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Ja, en sirkulasjonspumpe på varmesløyfen må du ha, motoren har egen innebygd sirkulasjonspumpe. Link to post
J-Å Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Escaro skrev for 2 timer siden: Ja, en sirkulasjonspumpe på varmesløyfen må du ha, motoren har egen innebygd sirkulasjonspumpe. Det er en elektrisk sirkulasjonspumpe som starter når Eberspächer slås på. Motoren har en mekanisk sirkulasjonspumpe. Den vil jo ikke gå når motoren er stanset. Link to post
Escaro Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Jeg har dette anlegget i min båt. Ekstern pumpe P07 starter når følgende er oppfylt: 1: Motor er i gang 2: Eberspächer er i gang 3: Kan kjøres manuelt (Feks for bedre sirkulasjon når Alde varmer/VVt er i drift) Link to post
Hulda Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Blander man begrepene ekspansjonstank og akkumulator? Link to post
tedd Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Hei. Har også vannboren varme i båten og har hatt samme problemstillingen. Den tanken på motoren din er laget for det volumet som er på motor. Den klarer som regel en varmtvannstank i tillegg. Når du har utvidet systemet med mange liter i slanger ,konvektorer mm. Blir den tanken på motor for liten da forskjellen på volum av vannet ved kald og varm motor blir for stor. Hvis du da setter inn en ekstra ekspansjonstank. må den ha ett stort nok (luft) volum til å kunne ta dette.(en del større enn den opprinnelige på Motoren) Mitt forslag. Prøv å ha lite vann på den øverste tanken å sett på lokket. Eller som nevnt over sett inn en varmeveksler. hvis det fortsatt er problem. Setter du inn en varmeveksler har du mindre tjangs for å miste kjølingen pga. Lekkasjer i varmekretsen også. Det kan jo være lokket på ekspansjonstanken din til motoren som slipper litt tidlig. kanskje sjekke dette først Link to post
J-Å Svart 25.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April Takk for gode forslag. Jeg prøver nå med atmosfæretrykk, så får vi se. Jeg vurderer å sette en justerbar overtrykksventil på overløpet, men jeg må da også sikre at jeg ikke blokkerer for at luft får returnere ved undertrykk. Jeg har ventiler som kan stenge motoren helt ute fra kretsen, så jeg er ikke så bekymret for lekkasjer. Jeg får også melding på mobiltelefonen straks lensepumpen starter. En fordel med én krets er at motorens sirkulasjonspumpe er kraftigere enn den elektriske. Ved luft i systemet lar jeg begge pumpene jobbe sammen (viktig at de sirkulerer samme vei). Med den nye tanken er det mye lettere å få ut luft, siden det er separat inn og ut. Hele flowen må innom tanken. Med den gamle tanken, som var på et T stykke, opplevde jeg at luftbobler dro rett forbi. Luft er ganske kritisk i dette systemet, for hvis Eberspächer-varmeren ikke har sirkulasjon, vil den stoppe på "overheat". Og etter et antall "overheat" låser den seg. Jeg har da ikke funnet noen måte å resette den på, uten å ta den med til verksted. Link to post
index Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Bare husk at med atmosfærisk trykk så senker du kokepunktet på frostvæsken! Systemet er trykksatt for å kunne tåle høyere temperaturer uten å koke. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Motoren er beregnet på trykk i kjølesystemet, og det ville jeg ikke tullet med. Problemene vil evt komme når du i et nødsfall må gå noen timer med fullt gasspådrag. Trykkløst system vil også medføre mer oksygen i vesken og derved mer korrosjon (varme, fukt og O2) Tror at du kan legge slangen fra overløpet på motoren ned i bunnen av flaska du samler kjølveske i. Da vil noen lokk tillate at det suges inn igjen når motor blir kald - evt kan flaska stå høyere. Hvis du gjør det slik bør evt innsug på det øverste lokket tettes. Viktig at øverste tank har mye fri luft. Da skal den ta opp volumøkningen slik at det ikke blåser ut. Mons Link to post
Nils Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Kva med å setja inn ein slik: https://www.billigvvs.no/flamco-ekspansjonskar-05-bar-8-liter-1145442 Evnentuelt ein mindre - som denne: https://www.maritim.no/akkumulatortank-2-liter-syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn