Jump to content

Ønsker tips, skal legge opp ny strøm i marex holiday 770, Yanmar 4jh, turbo. Syre/blybatterier.


Immhva

Recommended Posts

Hei!

Er blanke på strøm😅

Vi ønsker derfor tips.

Vi skal legge opp ny strøm i båten vår. 
Marex Holiday 770, 1986 med Yanmar 4jh, turbo motor.

Forbruk 2 stk. av typen Banner Energy bull 959 01. 115 ah. 
Start 1 stk Biltema 80-41001.

Alle disse batteriene går vel under bly/syre…!

 

1:Har i dag en Ladac 1204, tror den er i stykker og tenker å erstatt den med noe annet. (Forstår jeg det rett at denne har fordelt landstrømmen ut på alle batteriene? Kanskje også fra dynamoen!
 

2:Må dynamoen ha en eller annen boks/dings når evt. Ladac blir fjernet? 

Har sett på:

3: Victron Blue Smart IP22 Charger 12/30 (3). Forstår det slik at den kan lade batteriene/ passe på batteriene også når vi ligger på landstrøm. 
Må vi da evt. ha noe for dynamoen og lading av batterier når vi kjører? Evt. hva? 
 

4: Har også sett på: Victron SmartShunt 300A. Den vil om jeg forstår det rett fortelle meg om all bruk inn og ut på batteriene…! 
 

5: Har også forstått at Java sea Tob Charge TC- TO Posetiv erstatter Ladac 1204. Men, den tror jeg heller ikke selges mer. Men, trenger vi noe slik om vi kjøper Victron Blue Smart IP22 Charger? 

6: Et hav av valg, men hva bør…må til av utstyr. Evt. også med tanke på om man bytter til gel eller litium batterier.

 

Behovet for strøm vil innebære:

Landstrøm. (Det er installer av elektriker med et lite sikringsskap)

Solcelle. (120, brette ut type med regulator) 

Baugpropell.

Ankervinsj.

Kjøleskap. 42w. (gjerne kjøleboks i tillegg)

Vannbumpe.

Varmtvann. (i dag bare som varmes når vi kjører, på sikt vil vi bytte til en som også varmer på strøm) 

Lensepumpe. (har ikke nå, men kanskje på sikt)

Lys inne og ute.

Gps.

Ekkolodd.
Webasto. Diesel varmer.

Vannmåler, voltmeter og de vanlig faste som er i displayet. 

Mulig jeg har glemt noen strøm punkter…..!

 

Har nummerert punktene, slik at du evt. kan referere til hva du svarer på😊😅

Om noen har tips, koblingsskjem fra noe tilsvarende, eller annet som kan være til hjelp setter vi pris på all hjelp.

 

 


 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Tips nummer en:

Hvis du/dere er blank når det gjelder strøm, bør dere få andre til å utføre den type jobb. Også 12V anlegg er brannfarlig. 

Takk for det. Vi vil få noe hjelp av en venn som har utdannelse innen elektronikk. Beklager jeg ikke skrev det. Men, vi kan ikke forvente han skal bestemme hva vi skal ha av lader etc. vi må sette oss litt inn i dette selv også. Ellers vil vi jo fremdeles ha null peil etter jobben er gjort. Vi ønsker å lære og har stor respekt for strøm, også 12v strøm.
Vi skal bruke dette året nå til å lære og få kunnskap slik at vi kan få bedre forståelse av strøm i båt. (Kjøp bok) Så når vi da legger ny strøm i båten ved hjelp av andre som kan mer, vil vi selv også kunne mer og forstå mer av strøm i egen båt fordi vi søker tips og råd nå fremover til jobben skal gjøres i 2026. 

Link to post
Immhva skrev for 13 timer siden:

Takk for det. Vi vil få noe hjelp av en venn som har utdannelse innen elektronikk. Beklager jeg ikke skrev det. Men, vi kan ikke forvente han skal bestemme hva vi skal ha av lader etc. vi må sette oss litt inn i dette selv også.

 

...

Vi ønsker å lære og har stor respekt for strøm, også 12v strøm.
Vi skal bruke dette året nå til å lære og få kunnskap slik at vi kan få bedre forståelse av strøm i båt.

Så bra, og det forandrer jo saken :tommel_opp: 

 

Jeg skal ikke forsøke å være belærende på hva dere skal gjøre selv eller sette bort, det får dere vurdere selv. Ville bare rette en liten advarsel mot å gå på å legge opp alt elektrisk i en båt uten å ha erfaring samt grunnleggende kunnskap om dimensjonering av kabler, sikringer og forlegning. 

 

Det verserer akkurat nå en tråd om hva man har lov til å gjøre i egen båt som ufaglært, og det ser ikke ut til å være helt enighet om emnet. Selv ikke blant elektrikere. Les mer her:

https://baatplassen.no/i/topic/177292-strømopplegg-i-båt-hva-kan-man-gjøre-selv/

 

Så til spørsmålene dine fra post 1:

Immhva skrev for 16 timer siden:

1:Har i dag en Ladac 1204, tror den er i stykker og tenker å erstatt den med noe annet. (Forstår jeg det rett at denne har fordelt landstrømmen ut på alle batteriene? Kanskje også fra dynamoen!

Jeg har ikke personlig erfaring med den regulatoren, men jeg tror @LarsH har den. Kanskje han kan svare mer. Dette er uansett så vidt jeg vet en ekstern spenningsregulator til dynamoen, og har ingenting med landstrøm og fordeling å gjøre. 

 

Immhva skrev for 16 timer siden:

2:Må dynamoen ha en eller annen boks/dings når evt. Ladac blir fjernet? 

Nei, ikke dersom du har en intern original regulator som fungerer. Men en ekstern regulator kan sørge for mer effektiv lading.

 

Immhva skrev for 16 timer siden:

Har sett på:

3: Victron Blue Smart IP22 Charger 12/30 (3). Forstår det slik at den kan lade batteriene/ passe på batteriene også når vi ligger på landstrøm. 
Må vi da evt. ha noe for dynamoen og lading av batterier når vi kjører? Evt. hva? 
 

4: Har også sett på: Victron SmartShunt 300A. Den vil om jeg forstår det rett fortelle meg om all bruk inn og ut på batteriene…! 
 

5: Har også forstått at Java sea Tob Charge TC- TO Posetiv erstatter Ladac 1204. Men, den tror jeg heller ikke selges mer. Men, trenger vi noe slik om vi kjøper Victron Blue Smart IP22 Charger? 

Kjenner ikke til de produktene konkret, og orker ikke å google dem. Men ut fra at du har ett startbatteri og to forbruksbatterier, så trenger du i prinsippet bare en dynamo med intern regulator, og en form for ladeskille mellom start og forbruksbanken.

Det enkleste du kan gjøre er å legge inn et konvensjonelt rele som lasker start og forbruk og styres av D+ på dynamoen. Da lades start og forbruk parallelt når motoren går, og når motoren stoppes vil bankene skilles. Jeg har gjort det slik. 

En mer vanlig måte er å sette inn et voltsensitivt rele`. Det fungerer omtrent på samme måte, men er styrt ved at det føler på spenningen ut fra dynamo. En svakhet ved denne metoden er om du ønsker å bytte ut forbruksbatteriene med lithium. 

Et tredje metode er å montere en manuell bryter som du vrir på. Da kan du koble sammen batteribankene manuelt, og skille dem fra hverandre når motoren stoppes. Dette var en vanlig metode før, men er utdatert nå. Ville ikke gjort det slik. 

En fjerde metode er mer moderne ladeskiller fra f.eks. Victron. Andre kan si mer om det. 

 

Angående eksterne regulatorer så vet jeg ikke hva som er på markedet, men de gir deg en fordel ved at du får høyere ladespenning, og dermed høyere ladestrøm og raskere lading. Siden du har en Yanmar har du sikkert en original Hitach dynamo, f.eks. en LR 180 på 80 ampere. Den har en slapp intern laderegulator som gir deg dårlig lading. Jeg har løst det ved å lodde inn en diode som lurer opp ladespenningen til nesten 15V, da lader den effektivt. Etter at jeg monterte inn lithium blir imidlertid det for mye, men det har jeg bare løst ved å legge inn en bryter ved førerposisjonen hvor jeg overstyrer dioden med et rele`. 

 

Immhva skrev for 16 timer siden:

6: Et hav av valg, men hva bør…må til av utstyr. Evt. også med tanke på om man bytter til gel eller litium batterier.

Gel har jeg hatt, det skal jeg aldri ha igjen. Lithium derimot er en helt annen verden! Dersom du legger opp alt nytt nå anbefaler jeg faktisk å gå for det med det samme. Det innebærer et par andre utfordringer, men helt overkommelig, og dersom du har den dynamoen jeg tror, så takler den lithium helt greit, ikke minst pga. den late interne regulatoren. 

 

Immhva skrev for 16 timer siden:

Behovet for strøm vil innebære:

 

Landstrøm. (Det er installer av elektriker med et lite sikringsskap)

Solcelle. (120, brette ut type med regulator) 

Baugpropell.

Ankervinsj.

Kjøleskap. 42w. (gjerne kjøleboks i tillegg)

Vannbumpe.

Varmtvann. (i dag bare som varmes når vi kjører, på sikt vil vi bytte til en som også varmer på strøm) 

Lensepumpe. (har ikke nå, men kanskje på sikt)

Lys inne og ute.

Gps.

Ekkolodd.
Webasto. Diesel varmer.

Skjønner. Dette er jo vanlige ting, men du har ikke sagt noe om hvordan dere bruker båten, det er vesentlig. Noen har et båtbruk hvor de kjører fra gjestehavn til gjestehavn og plugger inn landstrømmen. Andre er mer som oss, og ligger kun i uthavn, aldri på landstrøm. 

 

Du sier at du vil lære om strøm, det er bra. Du nevnte bok, har du kjøpt "Strøm ombord"?

Det er en rekke tråder på båtplassen om strøm som er veldig lærerike, mange kompetente mennesker har bidratt i diskusjonen. Her er et forslag på en tråd du bør lese som start. Der får du svar på en del av det du spør om i åpningsinnlegget ditt. Spør her hvis du lurer på noe :tommel_opp:

 

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Så bra, og det forandrer jo saken :tommel_opp: 

 

Jeg skal ikke forsøke å være belærende på hva dere skal gjøre selv eller sette bort, det får dere vurdere selv. Ville bare rette en liten advarsel mot å gå på å legge opp alt elektrisk i en båt uten å ha erfaring samt grunnleggende kunnskap om dimensjonering av kabler, sikringer og forlegning. 

 

Det verserer akkurat nå en tråd om hva man har lov til å gjøre i egen båt som ufaglært, og det ser ikke ut til å være helt enighet om emnet. Selv ikke blant elektrikere. Les mer her:

https://baatplassen.no/i/topic/177292-strømopplegg-i-båt-hva-kan-man-gjøre-selv/

 

Så til spørsmålene dine fra post 1:

Jeg har ikke personlig erfaring med den regulatoren, men jeg tror @LarsH har den. Kanskje han kan svare mer. Dette er uansett så vidt jeg vet en ekstern spenningsregulator til dynamoen, og har ingenting med landstrøm og fordeling å gjøre. 

 

Nei, ikke dersom du har en intern original regulator som fungerer. Men en ekstern regulator kan sørge for mer effektiv lading.

 

Kjenner ikke til de produktene konkret, og orker ikke å google dem. Men ut fra at du har ett startbatteri og to forbruksbatterier, så trenger du i prinsippet bare en dynamo med intern regulator, og en form for ladeskille mellom start og forbruksbanken.

Det enkleste du kan gjøre er å legge inn et konvensjonelt rele som lasker start og forbruk og styres av D+ på dynamoen. Da lades start og forbruk parallelt når motoren går, og når motoren stoppes vil bankene skilles. Jeg har gjort det slik. 

En mer vanlig måte er å sette inn et voltsensitivt rele`. Det fungerer omtrent på samme måte, men er styrt ved at det føler på spenningen ut fra dynamo. En svakhet ved denne metoden er om du ønsker å bytte ut forbruksbatteriene med lithium. 

Et tredje metode er å montere en manuell bryter som du vrir på. Da kan du koble sammen batteribankene manuelt, og skille dem fra hverandre når motoren stoppes. Dette var en vanlig metode før, men er utdatert nå. Ville ikke gjort det slik. 

En fjerde metode er mer moderne ladeskiller fra f.eks. Victron. Andre kan si mer om det. 

 

Angående eksterne regulatorer så vet jeg ikke hva som er på markedet, men de gir deg en fordel ved at du får høyere ladespenning, og dermed høyere ladestrøm og raskere lading. Siden du har en Yanmar har du sikkert en original Hitach dynamo, f.eks. en LR 180 på 80 ampere. Den har en slapp intern laderegulator som gir deg dårlig lading. Jeg har løst det ved å lodde inn en diode som lurer opp ladespenningen til nesten 15V, da lader den effektivt. Etter at jeg monterte inn lithium blir imidlertid det for mye, men det har jeg bare løst ved å legge inn en bryter ved førerposisjonen hvor jeg overstyrer dioden med et rele`. 

 

Gel har jeg hatt, det skal jeg aldri ha igjen. Lithium derimot er en helt annen verden! Dersom du legger opp alt nytt nå anbefaler jeg faktisk å gå for det med det samme. Det innebærer et par andre utfordringer, men helt overkommelig, og dersom du har den dynamoen jeg tror, så takler den lithium helt greit, ikke minst pga. den late interne regulatoren. 

 

Skjønner. Dette er jo vanlige ting, men du har ikke sagt noe om hvordan dere bruker båten, det er vesentlig. Noen har et båtbruk hvor de kjører fra gjestehavn til gjestehavn og plugger inn landstrømmen. Andre er mer som oss, og ligger kun i uthavn, aldri på landstrøm. 

 

Du sier at du vil lære om strøm, det er bra. Du nevnte bok, har du kjøpt "Strøm ombord"?

Det er en rekke tråder på båtplassen om strøm som er veldig lærerike, mange kompetente mennesker har bidratt i diskusjonen. Her er et forslag på en tråd du bør lese som start. Der får du svar på en del av det du spør om i åpningsinnlegget ditt. Spør her hvis du lurer på noe :tommel_opp:

 

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

 

Tusen takk for masse nyttig info. Enig ang. å gå for lithium med en gang. Vi ligger mest i uthavn når været er godt. Ellers bruker vi også båten som hytte der den ligger fast, er et camping, hytte område. Da bruker vi landstrøm og også når vi kommer i land etter en uthavns periode. Skal sjekke link og bok. Boken jeg kjøpte heter Båtelektronik for båtfolk. Blir gøy, når det blir nytt og fungerer.  Heldigvis har vi et år og lese og planlegge. 

Link to post

Jeg har seilbåt, men i prinsippet samme. De med to motorer og to dynamoer har det mer komplisert. For tre år siden rehabiliterte jeg 12v anlegget om bord. Kabel fra dynamo til en Victron Argofet batteriskille, en kabel videre til forbruksbank (3 x 100 Ah LiFePo4) og en annen kabel til startbatteri (beholdt det gamle bly/ syre start batteri). Satte inn en 2000 W inverter (lager 230V fra 12 V), så nå virker nespressomaskinen ombord. Satte inn en Victron BMV-712 som måler ampere inn og ut på forbruksbanken for å følge med på tilgjengelige Ah. Byttet til tykkere kabel fra dynamo til Argofet da litiumbatteriene tar mer av den Amp som dynamoen kan levere. Dette fungerer bra. Og vær klar over at ett 100 Ah bly/syre kun kan tappes 50 Ah av en eller annen merkelig grunn, litium kan utnyttes nær 100% av det som står som batterikapasitet. Noen kompliserer med ac/ac ladere rundt omkring, det har jeg foreløpig klart meg fint uten.

EDIT: byttet ut landstrøm-batterilader. Den lader kun forbruksbanken. Startbatteri klarer seg med ladingen direkte fra dynamo når motor går. Det batteriet leverer jo kun i fem sek hver gang motoren starter.

Link to post
Code0 skrev for 14 timer siden:

Jeg har seilbåt, men i prinsippet samme. De med to motorer og to dynamoer har det mer komplisert. For tre år siden rehabiliterte jeg 12v anlegget om bord. Kabel fra dynamo til en Victron Argofet batteriskille, en kabel videre til forbruksbank (3 x 100 Ah LiFePo4) og en annen kabel til startbatteri (beholdt det gamle bly/ syre start batteri). Satte inn en 2000 W inverter (lager 230V fra 12 V), så nå virker nespressomaskinen ombord. Satte inn en Victron BMV-712 som måler ampere inn og ut på forbruksbanken for å følge med på tilgjengelige Ah. Byttet til tykkere kabel fra dynamo til Argofet da litiumbatteriene tar mer av den Amp som dynamoen kan levere. Dette fungerer bra. Og vær klar over at ett 100 Ah bly/syre kun kan tappes 50 Ah av en eller annen merkelig grunn, litium kan utnyttes nær 100% av det som står som batterikapasitet. Noen kompliserer med ac/ac ladere rundt omkring, det har jeg foreløpig klart meg fint uten.

EDIT: byttet ut landstrøm-batterilader. Den lader kun forbruksbanken. Startbatteri klarer seg med ladingen direkte fra dynamo når motor går. Det batteriet leverer jo kun i fem sek hver gang motoren starter.

Tusen takk

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...