Jump to content

Hvem har godt utvalg av aluminiumsanoder?

Frivakt

Recommended Posts

Har fått båtplass i Glomma/Fredrikstad, og er blitt anbefalt å benytte anoder i aluminium. Finner noe hos de vanlige båtbutikkene, men sliter spesielt med å finne riktige skroganoder til hekken på vår Grand Banks. 

Det er doble fester med to 10mm bolter med CC 75 mm. Ser det tidligere har vært benyttet anode som kun går på en av boltene. I tilfelle ville noe sånt kunne benyttes: https://www.anodeoutlet.co.uk/00102ukalkit-100mm-aluminium-bolt-on-disc-anode-04/

Men jeg finner ikke noen som selger slike i Norge..

Noen tips?

• 3 uker senere...
  Hulda skrev On 10.5.2025 at 18.35:

Hvis du googler 'aluminiumsanode', så drysser det inn med forslag. Sikkert noe å finne, uansett form og fasong

Vis hele sitatet  

Nei, det mangler ikke på treff. Men det meste som kommer opp er sink. Ellers er det mye spesialanoder til utenbords. Vanlige, små skroganoder finnes noen steder. Akslinganoder i 50mm fant jeg kun hos boatlab. Bestilte for noen uker siden, men det virker som om det et null framgang på levering. Begynner å bli utålmodig. Båten skal ut snart.

Ja, jeg har aluminiumsanoder om det skulle være behov. 
Jeg har bodd i båt i Vesterelva i ni år og benytter vanlig sink. Det har aldri vært noe problem @Frivakt  Men bare ta kontakt så skal vi se hva vi får ordnet. 
Takker @Hulda☺️

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev On 11.5.2025 at 9.57:

Jeg har bodd i båt i Vesterelva i inngår og benytter vanlig sink. Det har aldri vært noe problem @Frivakt  Men bare ta kontakt så skal vi se hva vi får ordnet. 

Vis hele sitatet  

Jeg har båten i opplag på Nøkledypet (are sia ta ælva). Har ikke møtt på noen som har anoder i aluminium der, tror de fleste bruker sink. Har heller ikke hørt om noen som er plaget med tæring. Ville ikke vært veldig bekymret for å bruke sink der du skal ligge @Frivakt. 

Komodo skrev On 11.5.2025 at 10.15:

Jeg har båten i opplag på Nøkledypet (are sia ta ælva). Har ikke møtt på noen som har anoder i aluminium der, tror de fleste bruker sink. Har heller ikke hørt om noen som er plaget med tæring. Ville ikke vært veldig bekymret for å bruke sink der du skal ligge @Frivakt. 

Vis hele sitatet  

Det er betryggende å høre. Da kan jeg ha sink som plan B. Hørte at sink lett får et belegg i ferskvann som reduserer effekten..

Jeg har båten liggende i Son. Der kommer det ut en liten elv, Såna og jeg har båten liggende i bakevjen ved utløpet. Jeg har aluminiumsanode på trusteren og den ofres helt normalt. Så har jeg en større kladd av sink montert på kjølen med god forbindelse med grov kobbertråd til stevnsbeslaget. Den får fort et passiviserende belegg med derpå liten effekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev On 11.5.2025 at 10.15:

Vis hele sitatet  

Seilbåten min ligger ute hele året i Nøkledypet og jeg gikk over til Alu anode på aksel for en del år siden. Tidligere måtte de bestilles fra USA, men fant en importør på Skedsmo (husker ikke navnet) som har Alu anoder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...