Frivakt Startet 22.April Link til dette innlegget Startet 22.April Har fått båtplass i Glomma/Fredrikstad, og er blitt anbefalt å benytte anoder i aluminium. Finner noe hos de vanlige båtbutikkene, men sliter spesielt med å finne riktige skroganoder til hekken på vår Grand Banks. Det er doble fester med to 10mm bolter med CC 75 mm. Ser det tidligere har vært benyttet anode som kun går på en av boltene. I tilfelle ville noe sånt kunne benyttes: https://www.anodeoutlet.co.uk/00102ukalkit-100mm-aluminium-bolt-on-disc-anode-04/ Men jeg finner ikke noen som selger slike i Norge.. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Denne kanskje? https://webshop.vetus.com/en/product/alu15c-hull-anode-alu-model-rectangular Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April alidal skrev On 22.4.2025 at 8.58: Denne kanskje? https://webshop.vetus.com/en/product/alu15c-hull-anode-alu-model-rectangular Vis hele sitatet Den ser ut til å passe. Hadde håpet på å finne noe i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Dette materialet er lett å bore i, har du tilgang på en batteridrill og 10mm bor så fikser du dette selv om du ikke ser på deg selv som mr handymann.... Uansett så sørg for god kontakt mellom anode og skrog. Selv bruker jeg vannfast fett i skruekanal og dekker skruehode. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Får tak i dem her.. http://www.univa.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 10.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai alidal skrev On 22.4.2025 at 21.08: Får tak i dem her.. http://www.univa.no/ Vis hele sitatet Via din link fant jeg ut at Skjeberg Marinesenter leverer Vetus. De skaffet den du foreslo. Eller er det ganske håpløst å få fatt i aluminiumsanoder. Trenger også akselanode til 50mm aksel. Finnet dette bare hos Watski, og der er det utsolgt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Hvis du googler 'aluminiumsanode', så drysser det inn med forslag. Sikkert noe å finne, uansett form og fasong Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 10.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai Hulda skrev On 10.5.2025 at 18.35: Hvis du googler 'aluminiumsanode', så drysser det inn med forslag. Sikkert noe å finne, uansett form og fasong Vis hele sitatet Nei, det mangler ikke på treff. Men det meste som kommer opp er sink. Ellers er det mye spesialanoder til utenbords. Vanlige, små skroganoder finnes noen steder. Akslinganoder i 50mm fant jeg kun hos boatlab. Bestilte for noen uker siden, men det virker som om det et null framgang på levering. Begynner å bli utålmodig. Båten skal ut snart. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Nettbåt har. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai Hulda skrev On 10.5.2025 at 20.57: Nettbåt har Vis hele sitatet Takk, men det er nok bare sink der også, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Hmmmm, har du spurt @Chilli Solbris? Jeg støtter absolutt bryggeanbefalingen om aluminium. Får du ikke det, er sink bedre enn ingenting. Ellers så har den lange veien å gå med alu skroganode koblet til propellakslingen invendig i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Ja, jeg har aluminiumsanoder om det skulle være behov. Jeg har bodd i båt i Vesterelva i ni år og benytter vanlig sink. Det har aldri vært noe problem @Frivakt Men bare ta kontakt så skal vi se hva vi får ordnet. Takker @Hulda☺️ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Chilli Solbris skrev On 11.5.2025 at 9.57: Jeg har bodd i båt i Vesterelva i inngår og benytter vanlig sink. Det har aldri vært noe problem @Frivakt Men bare ta kontakt så skal vi se hva vi får ordnet. Vis hele sitatet Jeg har båten i opplag på Nøkledypet (are sia ta ælva). Har ikke møtt på noen som har anoder i aluminium der, tror de fleste bruker sink. Har heller ikke hørt om noen som er plaget med tæring. Ville ikke vært veldig bekymret for å bruke sink der du skal ligge @Frivakt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 11.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai Komodo skrev On 11.5.2025 at 10.15: Jeg har båten i opplag på Nøkledypet (are sia ta ælva). Har ikke møtt på noen som har anoder i aluminium der, tror de fleste bruker sink. Har heller ikke hørt om noen som er plaget med tæring. Ville ikke vært veldig bekymret for å bruke sink der du skal ligge @Frivakt. Vis hele sitatet Det er betryggende å høre. Da kan jeg ha sink som plan B. Hørte at sink lett får et belegg i ferskvann som reduserer effekten.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Frivakt skrev On 11.5.2025 at 11.59: Det er betryggende å høre. Da kan jeg ha sink som plan B. Hørte at sink lett får et belegg i ferskvann som reduserer effekten.. Vis hele sitatet Det er korrekt. Sink vil danne et passiverende belegg om elektrolytten er for 'svak'. Glomma er så forurenset at den viker til å være en godt fungerende elektrolytt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Jeg har båten liggende i Son. Der kommer det ut en liten elv, Såna og jeg har båten liggende i bakevjen ved utløpet. Jeg har aluminiumsanode på trusteren og den ofres helt normalt. Så har jeg en større kladd av sink montert på kjølen med god forbindelse med grov kobbertråd til stevnsbeslaget. Den får fort et passiviserende belegg med derpå liten effekt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Da stemmer teori og praksis. Jeg fikk også passivert anode på seildrevet da jeg lå inne bak moloen. Det skal bli artig å se nå når jeg ligger på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Hulda skrev On 11.5.2025 at 12.30: Det er korrekt. Sink vil danne et passiverende belegg om elektrolytten er for 'svak'. Glomma er så forurenset at den viker til å være en godt fungerende elektrolytt. Vis hele sitatet Min erfaring de årene jeg lå ved Glommas utløp var at sinken ble helt hvit. Byttet til alu, men husker neimen ikke hvordan det ble. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Komodo skrev On 11.5.2025 at 10.15: Jeg har båten i opplag på Nøkledypet (are sia ta ælva). Har ikke møtt på noen som har anoder i aluminium der, tror de fleste bruker sink. Har heller ikke hørt om noen som er plaget med tæring. Ville ikke vært veldig bekymret for å bruke sink der du skal ligge @Frivakt. Vis hele sitatet Seilbåten min ligger ute hele året i Nøkledypet og jeg gikk over til Alu anode på aksel for en del år siden. Tidligere måtte de bestilles fra USA, men fant en importør på Skedsmo (husker ikke navnet) som har Alu anoder. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai atletico1 skrev On 11.5.2025 at 21.26: Seilbåten min ligger også ute hele året i Nøkledypet og jeg gikk over til Alu anode på aksel for en del år siden. Tidligere måtte de bestilles fra USA, men fant en importør på Skedsmo (husker ikke navnet) som har Alu anoder. Vis hele sitatet Skedsmo - det er vel Telmo Controll. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Telmo er grossist. Det er blant annet der Solbris Maritime henter anoder og annet snadder. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TåT Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Chilli Solbris skrev On 11.5.2025 at 22.14: Telmo er grossist. Det er blant annet der Solbris Maritime henter anoder og annet snadder. Vis hele sitatet De har en nettbutikk. https://www.telmo.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai TåT skrev On 12.5.2025 at 5.26: De har en nettbutikk. https://www.telmo.no/ Vis hele sitatet Ja, de er like fullt en grossist. Så jeg klarer som regel bedre priser til sluttbruker. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.