Jump to content

Er det noen tvil om at batteriene mine døde?

Fritt

Recommended Posts

Hei,

Har en Viknes 930 22-modell, med 4 95Ah forbruksbatterier, AGM, og 140 W solceller og en 75/15 MPPT. Hadde første langtur etter vinteren i helgen, og lå i uthavn. 

Første kvelden får jeg alarm om lav spenning, 11,4 V, se bilde. Jeg skrudde av kjøleskapet og så steg spenningen til 12,5. Morgenen etter skrudde jeg på dieselvarmeren og spenningen sank til 10 V.

Jeg synes det er litt tidlig for disse batteriene å dø etter 3 år. Kan det være noe annet som er galt?

Solcellene ville heller ikke gi lading, kan det være fordi batteriene var døde? 

Burde jeg bytte startbatteriene også?

På forhånd takk 🙂🙂

Mvh 

Fridtjof 

IMG_3341.png

Ja, sjekk for spenningsfall /motstand

Jeg vet ikke hvordan polsko du har på batteriene dine, men ikke uvanlig at det kan bli dårlig kontakt både mellom polsko og batteri, og polsko og kabel. 

Når det eventuelt er funnet i orden. Fortsett da videre ut til forbrukere. 

Vet heller ikke hvor du har koblet batteriovervåking,  men lurt å sjekke spenning/motstand helt til sluttbrukere 

Endelig ble det Bobåt

2 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Ja, sjekk for spenningsfall /motstand

Jeg vet ikke hvordan polsko du har på batteriene dine, men ikke uvanlig at det kan bli dårlig kontakt både mellom polsko og batteri, og polsko og kabel. 

Når det eventuelt er funnet i orden. Fortsett da videre ut til forbrukere. 

Vet heller ikke hvor du har koblet batteriovervåking,  men lurt å sjekke spenning/motstand helt til sluttbrukere 

Takk! Her ser du bilde av batteriene. Jeg vet ikke om jeg får målt ved sluttbruker men tar en titt 🙂

IMG_3333.jpeg

Når jeg syns batteriene begynte å bli dårlogere, så koblet jeg de fra hverandre, og brukte en batterilader og ladet ett og ett batteri. Da s jeg om de tok lading eller ikke. Og så kan du sette last på ett og ett, se om spenningen holder seg, eller om den detter til bunns med en gang. Jeg måtte kaste ett av batteriene, 150 Ah AGM, tre år gammelt.

Fritt skrev for 1 time siden:

Hei! Takk så langt. Spenningen er 13,8 V på landstrøm.

Sjekke alle kablene mellom batteriene med multimeter, Bjørn?

Jeg har aldri hatt AGM-batterier selv, men er ikke 13,8V for høy vdlikholdspenning for AGM-batterier, noe som vil føre til uttørking og tidlig død?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

6 minutes ago, Lars H. said:

Jeg har aldri hatt AGM-batterier selv, men er ikke 13,8V for høy vdlikholdspenning for AGM-batterier, noe som vil føre til uttørking og tidlig død?

Det var innstilt sånn fra da jeg kjøpte båten ny. Og på denne linken sier de at 13,8V er riktig:

"Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp.

Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å  bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden"

https://bakken-motor.no/faq/veiledning-for-bruk-og-vedlikehold-av-batterier/

Vel, en god vedlikeholdslader har jo flere trinn. Etter bulk og absorbsjon med 14,4V er det gjerne float i rundt 24 timer og så vedlikehold der spenningen settes ytterligere ned. Min Victron bruker da generell spenning på 13,2V for dette. For andre ladere kan man sette disse spenningene individuelt alt etter om det gjelder batterier med proper, lukkede batterier som feks. GEL, AGM eller Litium. 13,8 volt er uansett høyt for lengre tids lagring.

Her lading for min Victron-lader:

lade_diagram2.jpg.39d81eb5c360acb70fbf2a9fe11efbed.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Dette varierer. Mine Ritar 120 S er ni år og har stått på 13,8 Volt når jeg lader, men ikke gjennom vinter. De har i dag ca  75 Ah igjen. Testet med 10 A lastström , Test avsnittet ved 11,8 Volt (De er oppgitt tl 13,8 flott)

Fritt skrev for 2 timer siden:

Det var innstilt sånn fra da jeg kjøpte båten ny. Og på denne linken sier de at 13,8V er riktig:

"Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp.

Her tror jeg du skal velge å høre på @Lars H., uavhengig av hva Bakken Motor sier. Det er ikke få AGM batterier som har gått i dunken før tiden på grunn av at de har stått permanent på 13,8V på vedlikehold. 

Men nå har jo @Code0 kommet med et godt tips. Lad opp batteriene, koble dem fra hverandre, og sett på en stor belastning på ett og ett batteri om gangen, samtidig som du måler spenningen. Det finnes også måleapparater for dette, det kan være en fordel hvis du ikke er i stand til å tolke resultatene fra en belastningstest. På forbruksbatterier er imidlertid den mest relevante testen å gjøre en utladningstest. Også da bør du koble fra hverandre batteriene slik at de er separate. 

Fritt skrev for 3 timer siden:

Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å  bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden"

https://bakken-motor.no/faq/veiledning-for-bruk-og-vedlikehold-av-batterier/

Kanskje du kan reklamera til selgar/ Viknes? Var ladaren montert då du kjøpte båten?

Du bør vera budd på at selgar skuldar på bruken, men det kan vera verdt å vurdera å reklamera. 

Victron ladere har et lagrings modus hvor spenningen reduseres til 13.2V. Etter 48 timers lading går laderen over i lagrings modus. 

Dette gjøres for å begrense intern korrosjon, spesielt AGM og gel batterier er særlig utsatt for slik korrosjon. Jeg tok livet av et Biltema AGM batteri ved å la det stå tilkoblet en lader med 13.8V float over vinteren. Nå har jeg ikke lader tilkoblet i lengre tid og har også gått over til en Victron IP65 12/15 lader. Lader på høsten, en gang i løpet av vinteren og så på våren før batteriet monteres inn i båten igjen. 

Tusen takk for hjelpen folkens🙂. Hvis det er ladespennignen som har tatt batteriene, så er vel alle batteriene inkl start, døde. Jeg kan skrive en oppdatering etter jeg har vært i havnen sjekket.

Komodo skrev for 7 timer siden:

Her tror jeg du skal velge å høre på @Lars H., uavhengig av hva Bakken Motor sier. Det er ikke få AGM batterier som har gått i dunken før tiden på grunn av at de har stått permanent på 13,8V på vedlikehold. 

Istemmer denne. Vet endel AGM har kommet med spek på høy vedlikeholdsspenning, men gjennom årene synes jeg har sett påfallende mange AGM som har fått en alt for tidlig død hvor float har vært 13,6 - 13,8 ish.

Hadde satt den ned til 13,-13,3 på de neste batteriene.

Temp spiller også en roøøe. Batterier som står i varmt motorrom virker ikke å bidra positivt på levetid.

Ellers liker jeg enkelheten med åpne batterier som kan sjekkes og etterfylles.

Mvh. SAP

Jeg har ikke fått vært i båthavnen enda. Men fant brukermanualen til batteriene. Også her står det at spenningen bør ligge på 13,8V ved vanlig lading: Exide+(VRLA)+User+Manual.pdf Men det står også noe om at batteriene skal kobles fra ved midlertidig lagring, og så lade først når spennignen kommer ned i 12,4 V. Kanskje jeg burde gjort noe sånt i vinterhalvåret. 

Om man ikke skal bruke batteriene om vinteren, er det en god ordning å fullade de om høsten, koble de fra og så oppbevare de kaldt (for minst mulig selvutlading). Sånn midt i lagringsperioden er det bra med en ny opplading. Alternativet er å ha på vedlikeholdslading gjennom vinteren. Det har jeg (solcellepaneler) med spenning 13,2V. Mine batterier (åpne "gammeldagse" batterier med skrukorker) lever 8 - 10 år.

Fritt skrev 55 minutter siden:

Kanskje jeg burde gjort noe sånt i vinterhalvåret. 

Det bør du vel egentlig gjøre hele året. Lade kun ved behov, la dem være i fred ellers. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev for 1 time siden:

Tenker du at batteriene ikke blir fulladet dersom de står i parallell under ladingen? Man sparer litt tid på å lade opp før de kobles fra. 

Hvis ett batteri ikke tar lading, bør du teste ett og ett. Så for feilsøking foretrekker jeg å sjekke hvert batteri individuelt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...