Fritt Startet 22.April Link til dette innlegget Startet 22.April Hei, Har en Viknes 930 22-modell, med 4 95Ah forbruksbatterier, AGM, og 140 W solceller og en 75/15 MPPT. Hadde første langtur etter vinteren i helgen, og lå i uthavn. Første kvelden får jeg alarm om lav spenning, 11,4 V, se bilde. Jeg skrudde av kjøleskapet og så steg spenningen til 12,5. Morgenen etter skrudde jeg på dieselvarmeren og spenningen sank til 10 V. Jeg synes det er litt tidlig for disse batteriene å dø etter 3 år. Kan det være noe annet som er galt? Solcellene ville heller ikke gi lading, kan det være fordi batteriene var døde? Burde jeg bytte startbatteriene også? På forhånd takk 🙂🙂 Mvh Fridtjof Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Hvordan har batteriene vært lagret nå i vinter? Frakoblet? Eller tilkoblet, med eller uten vedlikeholdslader? Sitér dette innlegget Link to post
Fritt Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Hei! Batteriene har stått på landstørm hele vinter. De står sånn hele sommeren også, tilkoblet med landstrøm. Det er en Defa lader. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Før du bytter batterier må du gå over alle koblinger. Er det dårlig kontakt på batterier kan du få samme resultat. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Hva er spenningen fra landstrømladeren ved vedlikholdsladingen din? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fritt Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Hei! Takk så langt. Spenningen er 13,8 V på landstrøm. Sjekke alle kablene mellom batteriene med multimeter, Bjørn? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Ja, sjekk for spenningsfall /motstand Jeg vet ikke hvordan polsko du har på batteriene dine, men ikke uvanlig at det kan bli dårlig kontakt både mellom polsko og batteri, og polsko og kabel. Når det eventuelt er funnet i orden. Fortsett da videre ut til forbrukere. Vet heller ikke hvor du har koblet batteriovervåking, men lurt å sjekke spenning/motstand helt til sluttbrukere Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Fritt Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Bjørn Løvjomås skrev On 22.4.2025 at 16.20: Ja, sjekk for spenningsfall /motstand Jeg vet ikke hvordan polsko du har på batteriene dine, men ikke uvanlig at det kan bli dårlig kontakt både mellom polsko og batteri, og polsko og kabel. Når det eventuelt er funnet i orden. Fortsett da videre ut til forbrukere. Vet heller ikke hvor du har koblet batteriovervåking, men lurt å sjekke spenning/motstand helt til sluttbrukere Vis hele sitatet Takk! Her ser du bilde av batteriene. Jeg vet ikke om jeg får målt ved sluttbruker men tar en titt 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Når jeg syns batteriene begynte å bli dårlogere, så koblet jeg de fra hverandre, og brukte en batterilader og ladet ett og ett batteri. Da s jeg om de tok lading eller ikke. Og så kan du sette last på ett og ett, se om spenningen holder seg, eller om den detter til bunns med en gang. Jeg måtte kaste ett av batteriene, 150 Ah AGM, tre år gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Fritt skrev On 22.4.2025 at 16.08: Hei! Takk så langt. Spenningen er 13,8 V på landstrøm. Sjekke alle kablene mellom batteriene med multimeter, Bjørn? Vis hele sitatet Jeg har aldri hatt AGM-batterier selv, men er ikke 13,8V for høy vdlikholdspenning for AGM-batterier, noe som vil føre til uttørking og tidlig død? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fritt Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Lars H. skrev On 22.4.2025 at 18.04: Jeg har aldri hatt AGM-batterier selv, men er ikke 13,8V for høy vdlikholdspenning for AGM-batterier, noe som vil føre til uttørking og tidlig død? Vis hele sitatet Det var innstilt sånn fra da jeg kjøpte båten ny. Og på denne linken sier de at 13,8V er riktig: "Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp. Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden" https://bakken-motor.no/faq/veiledning-for-bruk-og-vedlikehold-av-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Vel, en god vedlikeholdslader har jo flere trinn. Etter bulk og absorbsjon med 14,4V er det gjerne float i rundt 24 timer og så vedlikehold der spenningen settes ytterligere ned. Min Victron bruker da generell spenning på 13,2V for dette. For andre ladere kan man sette disse spenningene individuelt alt etter om det gjelder batterier med proper, lukkede batterier som feks. GEL, AGM eller Litium. 13,8 volt er uansett høyt for lengre tids lagring. Her lading for min Victron-lader: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Lars H. skrev On 22.4.2025 at 18.04: Jeg har aldri hatt AGM-batterier selv, men er ikke 13,8V for høy vdlikholdspenning for AGM-batterier, noe som vil føre til uttørking og tidlig død? Vis hele sitatet Dette varierer. Mine Ritar 120 S er ni år og har stått på 13,8 Volt når jeg lader, men ikke gjennom vinter. De har i dag ca 75 Ah igjen. Testet med 10 A lastström , Test avsnittet ved 11,8 Volt (De er oppgitt tl 13,8 flott) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Fritt skrev On 22.4.2025 at 18.12: Det var innstilt sånn fra da jeg kjøpte båten ny. Og på denne linken sier de at 13,8V er riktig: "Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp. Vis hele sitatet Her tror jeg du skal velge å høre på @Lars H., uavhengig av hva Bakken Motor sier. Det er ikke få AGM batterier som har gått i dunken før tiden på grunn av at de har stått permanent på 13,8V på vedlikehold. Men nå har jo @Code0 kommet med et godt tips. Lad opp batteriene, koble dem fra hverandre, og sett på en stor belastning på ett og ett batteri om gangen, samtidig som du måler spenningen. Det finnes også måleapparater for dette, det kan være en fordel hvis du ikke er i stand til å tolke resultatene fra en belastningstest. På forbruksbatterier er imidlertid den mest relevante testen å gjøre en utladningstest. Også da bør du koble fra hverandre batteriene slik at de er separate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Fritt skrev On 22.4.2025 at 18.12: Det var innstilt sånn fra da jeg kjøpte båten ny. Og på denne linken sier de at 13,8V er riktig: "Vedlikeholdslading skal skje ved 13,8±0.1V og økes tilsvarende ved lavere temp. Batterier som ikke brukes kan holdes fulladet ved å bruke vedlikeholdslading. Spenningen bør være 13.8±0.1 V. Både for høy og lav spenning forkorter levetiden" https://bakken-motor.no/faq/veiledning-for-bruk-og-vedlikehold-av-batterier/ Vis hele sitatet Kanskje du kan reklamera til selgar/ Viknes? Var ladaren montert då du kjøpte båten? Du bør vera budd på at selgar skuldar på bruken, men det kan vera verdt å vurdera å reklamera. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Victron ladere har et lagrings modus hvor spenningen reduseres til 13.2V. Etter 48 timers lading går laderen over i lagrings modus. Dette gjøres for å begrense intern korrosjon, spesielt AGM og gel batterier er særlig utsatt for slik korrosjon. Jeg tok livet av et Biltema AGM batteri ved å la det stå tilkoblet en lader med 13.8V float over vinteren. Nå har jeg ikke lader tilkoblet i lengre tid og har også gått over til en Victron IP65 12/15 lader. Lader på høsten, en gang i løpet av vinteren og så på våren før batteriet monteres inn i båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev On 22.4.2025 at 20.51: Lad opp batteriene, koble dem fra hverandre, Vis hele sitatet Jeg sa vel koble dem fra hverandre først, så lade / teste ett etter ett. Sitér dette innlegget Link to post
Fritt Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Tusen takk for hjelpen folkens🙂. Hvis det er ladespennignen som har tatt batteriene, så er vel alle batteriene inkl start, døde. Jeg kan skrive en oppdatering etter jeg har vært i havnen sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev On 22.4.2025 at 20.51: Her tror jeg du skal velge å høre på @Lars H., uavhengig av hva Bakken Motor sier. Det er ikke få AGM batterier som har gått i dunken før tiden på grunn av at de har stått permanent på 13,8V på vedlikehold. Vis hele sitatet Istemmer denne. Vet endel AGM har kommet med spek på høy vedlikeholdsspenning, men gjennom årene synes jeg har sett påfallende mange AGM som har fått en alt for tidlig død hvor float har vært 13,6 - 13,8 ish. Hadde satt den ned til 13,-13,3 på de neste batteriene. Temp spiller også en roøøe. Batterier som står i varmt motorrom virker ikke å bidra positivt på levetid. Ellers liker jeg enkelheten med åpne batterier som kan sjekkes og etterfylles. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Mine AGM batterier står med 13.2V storage og "repeated absorption" 1 time hver 14. dag med 14.7V. Det ser ut til å fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Code0 skrev On 23.4.2025 at 3.36: Jeg sa vel koble dem fra hverandre først, så lade / teste ett etter ett. Vis hele sitatet Ja, du sa det. Jeg sa lade opp og koble fra. Tenker du at batteriene ikke blir fulladet dersom de står i parallell under ladingen? Man sparer litt tid på å lade opp før de kobles fra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fritt Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg har ikke fått vært i båthavnen enda. Men fant brukermanualen til batteriene. Også her står det at spenningen bør ligge på 13,8V ved vanlig lading: Exide+(VRLA)+User+Manual.pdf Men det står også noe om at batteriene skal kobles fra ved midlertidig lagring, og så lade først når spennignen kommer ned i 12,4 V. Kanskje jeg burde gjort noe sånt i vinterhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Om man ikke skal bruke batteriene om vinteren, er det en god ordning å fullade de om høsten, koble de fra og så oppbevare de kaldt (for minst mulig selvutlading). Sånn midt i lagringsperioden er det bra med en ny opplading. Alternativet er å ha på vedlikeholdslading gjennom vinteren. Det har jeg (solcellepaneler) med spenning 13,2V. Mine batterier (åpne "gammeldagse" batterier med skrukorker) lever 8 - 10 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Fritt skrev On 23.4.2025 at 9.54: Kanskje jeg burde gjort noe sånt i vinterhalvåret. Vis hele sitatet Det bør du vel egentlig gjøre hele året. Lade kun ved behov, la dem være i fred ellers. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev On 23.4.2025 at 9.21: Tenker du at batteriene ikke blir fulladet dersom de står i parallell under ladingen? Man sparer litt tid på å lade opp før de kobles fra. Vis hele sitatet Hvis ett batteri ikke tar lading, bør du teste ett og ett. Så for feilsøking foretrekker jeg å sjekke hvert batteri individuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.