J-Å Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April index skrev 20 minutter siden: Det bør du vel egentlig gjøre hele året. Lade kun ved behov, la dem være i fred ellers. Men som @Lars H.viser i diagrammet over, er endel ladere satt opp med en gjentatt kort "absorption" lading med noen dagers/ukers mellomrom. Mener du det ikke er optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April J-Å skrev 1 time siden: Men som @Lars H.viser i diagrammet over, er endel ladere satt opp med en gjentatt kort "absorption" lading med noen dagers/ukers mellomrom. Mener du det ikke er optimalt? Ja, AGM batterier er jo kjent for å tørke ut ved langvarig vedlikeholdslading. Så om man gjør det, så varer de jo ikke spesielt lenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April index skrev 32 minutter siden: Ja, AGM batterier er jo kjent for å tørke ut ved langvarig vedlikeholdslading. Så om man gjør det, så varer de jo ikke spesielt lenge... Slik min lader er satt opp, så er det snakk om 1 time lading hver 14. dag. Noen mener at AGM batterier skal ha en slik "boost" av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Fritt Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Hei! Snakket med Viknes nå, og han mente laderen tar hånd om batteriene, og lar de hvile osv. Han mente at vi mest sannsynlig har ødelagt batteriene ved at de har fått for lav spenning et par ganger. Det gir mest mening også, siden startbatteriene ikke har noen problemer. Det kan jo selvfølgelig også være en løs kontakt der, skal se på det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Code0 skrev for 3 timer siden: Hvis ett batteri ikke tar lading, bør du teste ett og ett. Så for feilsøking foretrekker jeg å sjekke hvert batteri individuelt. Skjønner det Code, og det er jeg enig i Det som var spørsmålet mitt er om du mener at man risikerer at ett batteri ikke blir fulladet dersom de lades i parallell. Jeg ser nemlig ikke helt verdien i å koble batteriene fra hverandre før de lades opp. Men opplys meg gjerne om jeg tar feil Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Den Defa-laderen, hva er typebetegnelsen på den Fritt? Har du noe data på den lignende det diagrammet jeg la ut for min Victron-lader? Nå har vel ikke jeg sagt at batteriet dit er dødt, og heller ikke hva da som er årsaken. Kanskje batteriet er helt OK og at hele problemet består i en dårlig tilkobling? Men et AGM-batteri har ihvertfall ikke godt av å stå med permanent over lang tid med 13,8V lading. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April DEFA legger seg ofte på disse verdiene, og mangler "Storage" på 13.2V. DEF-707700 Nettspenning [VAC] 100-240 Temperaturområde [ºC] -20/+40 Ladespenning [VDC] 14,4/14,7 Vedlikeholdsspenning [VDC] 13,6 Strøm [A] 35 Anbefalt batteri, max [Ah] 500 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.