Jump to content

Er det noen tvil om at batteriene mine døde?


Fritt

Recommended Posts

J-Å skrev 1 time siden:

Men som @Lars H.viser i diagrammet over, er endel ladere satt opp med en gjentatt kort "absorption" lading med noen dagers/ukers mellomrom. Mener du det ikke er optimalt?

 

Ja, AGM batterier er jo kjent for å tørke ut ved langvarig vedlikeholdslading. Så om man gjør det, så varer de jo ikke spesielt lenge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 32 minutter siden:

 

Ja, AGM batterier er jo kjent for å tørke ut ved langvarig vedlikeholdslading. Så om man gjør det, så varer de jo ikke spesielt lenge...

Slik min lader er satt opp, så er det snakk om 1 time lading hver 14. dag. Noen mener at AGM batterier skal ha en slik "boost" av og til. 

Link to post

Hei! Snakket med Viknes nå, og han mente laderen tar hånd om batteriene, og lar de hvile osv. Han mente at vi mest sannsynlig har ødelagt batteriene ved at de har fått for lav spenning et par ganger. Det gir mest mening også, siden startbatteriene ikke har noen problemer. Det kan jo selvfølgelig også være en løs kontakt der, skal se på det.

Link to post
Code0 skrev for 3 timer siden:

Hvis ett batteri ikke tar lading, bør du teste ett og ett. Så for feilsøking foretrekker jeg å sjekke hvert batteri individuelt.

Skjønner det Code, og det er jeg enig i :tommel_opp: Det som var spørsmålet mitt er om du mener at man risikerer at ett batteri ikke blir fulladet dersom de lades i parallell. Jeg ser nemlig ikke helt verdien i å koble batteriene fra hverandre før de lades opp. Men opplys meg gjerne om jeg tar feil :smiler:

Link to post

Den Defa-laderen, hva er typebetegnelsen på den Fritt?  Har du noe data på den lignende det diagrammet jeg la ut for min Victron-lader? Nå har vel ikke jeg sagt at batteriet dit er dødt, og heller ikke hva da som er årsaken. Kanskje batteriet er helt OK og at hele problemet består i en dårlig tilkobling? Men et AGM-batteri har ihvertfall ikke godt av å stå med permanent over lang tid med 13,8V lading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...