Jump to content

Rib 18-22 fot, hvilken?

Rolinå

Recommended Posts

Hei, har i dag en Ibiza 640 touring 23-modell som vi er veldig godt fornøyd med. Men etter litt endrede behov og påfølgende famliieråd, vurderer vi nå å bytte den ut med en rib (brukt eller ny).
Vi har hatt en mindre rib tidligere (12 fot) til barna. De er nå blitt store, så vi ønsker en rib til familien på mellom 18-22 fot - helst med litt fart i så vi kan komme oss et stykke av gårde uten å bruke vinter og vår. 
Skal først og fremst brukes til skjærgårdsturer med alt fra 2-6 personer, og bruk ved hytta som ligger noe værhardt til...
Budsjett maks 350', da vi håper å frigjøre litt cash når vi selger Ibizaen.
Er det noen som har tips til hva vi bør se etter, ikke veldig erfaren når det gjelder rib - hvilke modell gir mest valuta for pengene?  

Rolinå skrev for 5 timer siden:

Er det noen som har tips til hva vi bør se etter, ikke veldig erfaren når det gjelder rib -

Det var eller er jeg heller men kjøpte enn rib i fjor.
I år går den nok under hammeren fordi det er så jævlig kaldt i dette landet.
Kjørte rundt med vindjakke i hele juli og det har jeg ikke gjort før.
Går nok tilbake til DC med dekk og vindskjerm så slipper man å kle på seg jakke på en middels vanlig sommerdag.
Jeg bare hater å fryse og det er en deal breaker for meg.
Kanskje vi skal bytte?

Det finnes grovt sett to typer rib’er i mine øyne. Kjøre-ribber og sol-ribber. De første har prioritert sjøegenskaper og er kraftig bygget. De andre har stor solseng og billig og simplere utstyr. Personlig har jeg hatt en Ballistic 550 som tålte mye mer enn meg. Vi har hytte ved Strømtangen fyr utenfor Fredrikstad, og de som har passert der i litt vind vet at sjøen kan bli ganske røff med spiss og ubehagelig sjø. Ballisticen klarte seg utmerket. Går man opp til en 650 eller større blir den nok enda bedre i sjøen. Vær oppmerksom på at pontongene har begrenset levealder, og å bytte er dyrt…. Det var primært grunnen til at jeg solgte og kjøpe en White Shark i stedet 😎

Jeg har en Zodiac 550 med 90 hk. Den funker fint. 

På RIBer er det tuber og motor som er dyrt. Da jeg kjøpte min hadde den nye tuber og nyere motor (begge 2019 om jeg husker rett). Betalte 200.000 for den

en Zodiac 650 tåler mer sjø. Men trenger større motor. Vær obs på dette med tuber og motor. Er fort dyrt å kjøpe billig 

største fordelen med hypalon er vel at det er mye mer motstandsdyktig mot sollys / UV stråling..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kallethekid skrev 1 time siden:

Hypalon er et dyrere og mer slitesterkt materiela en PVC.

Har hørt mye godt om Gemini og tror dette må være en knallpris Til salgs: Gemini Waverider 650 Sport - 2025 | FINN.no

Ser jo ut som en god pris sammenliknet med veldig mye av det som selges brukt - prisen er også med Suzuki 140, samt Garmin mm.
Må bare forsøke å få solgt min 640 Touring 23 model først... :)

Rolinå skrev for 1 time siden:

Litt skeptisk til båt som er 10 år gammel og forstsatt koster opp mot 300.000, om man risikerer å måtte bytte pontobnger etter kort tid.

Ja, RIB er ett nisjeprodukt, billigere over tid med glassfiber. Dere har jo hatt RIB og vil ha RIB igjen, Og det er som nevnt kvalitetsforskjeller, skal det være badebåt eller ha off shore egenskaper. Forskjell på kvalitet på Brig og Zodiac ifg @Eika

EDIT: Selv har jeg en Zodiac 550 m/ Evinrude E-tec 115 hk hvor tubene begynner å bli slitne. Nye tuber er vel 100' ,om de tar de gamle i innbytte. Jeg er fornøyd med e-tec, og gjør vel det i stedet for å legge 500. 000 i ny båt.

Og på zodiac sitter tubene på et slags skinnesystem slik at de kan trekkes på, vet ikke hvordan det er med brig eller grand men endel båter er det vel limt å mer arbeid å bytte. min zodiac 500 er fra 2012 og tubene holder nok noen år til selv om de selvsagt ikke er som nye. PVC dette, hypalon er bedre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...