Jump to content

Windy, populær vind og værapp øker prisen med 48 prosent

Chilli Solbris

Recommended Posts

Windy er en god og veldig populær app for vind, bølger og vær. I fjor betalte jeg 215 kr pr år for denne. I år øker de prisen til 319 pr år. Det er en solid prisøkning på i overkant av 48%. 
Er det verdt prisen? Er det andre kilder til vær og vind som er like gode til en lavere pris?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Windy fungerer veldig godt for meg på Trøndelagskysten og Møre der vi har veldig skiftende vær og vindretninger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har nok samme oppfatning som dere der. Innbiller meg at den massive prisøkningen skyldes mindre frivillig sponsing. De har jo bedt om det ved gjevne mellomrom. Det blir nok å bite i seg prisen og fortsette med Windy. 

Mvh

Chilli Solbris

Bruker Windy mye, men synes det funker fint uten betaltjenester for det jeg ønsker å se; vindprognoser, bølgeprognoser noen dager frem i tid samt nedbørsradar, prognoser og vindobservasjoner i kartet.

Hva får man ekstra ved betalt abonnement bortsett fra mer detaljert (time for time) vindprognoser mer enn en uke frem i tid?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 23 minutter siden:

Hva får man ekstra ved betalt abonnement

Jeg syns det er greit å betale for det jeg bruker regelmessig på internett, og som er reklamefritt. Jeg bruker ruteplanleggeren når jeg ikke koster på meg Predict Wind. 

image.png.231c7c79423cd43a53edc020c586c6eb.png

Bruker Windy, og vil nok fortsette å ha abonnement - selv om jeg i større og større grad støtter meg på Orca sin ruteplanlegger. Med avreisested og -tid, destinasjon, og båtens polardiagram forteller Orca meg for ethvert punkt på ruten både vær (sol/skyer), vind (pluss vindkast), bølger, strøm og tidevann. Det vises både på kartet og som tabellvisning.  Det stemte svært godt nå under årets påsketur til Koster (200 nm t/r), og bedre enn tidligere hvor jeg har opplevd at Orca har underestimert vinden. Med mindre det er svært lite vind, forholder jeg meg til vindkast enten det er Windy eller Orca. Men kartene til Windy hvor værsystemene vises, får man ikke i Orca. 

lr-80 skrev 14 minutter siden:

og båtens polardiagram

det kan ikke Windy. Du legger inn en fast hastighet. Men det kan jeg leve med på enkle overfarter hvor jeg er ute etter å slippe å krysse. Da har jeg rimelig kontroll på hva jeg skal sette som marsj-fart. Med å flytte avreisetidspunkt kan jeg se hva som venter av vær underveis avhengig av start-tidspunkt.

Windy har blitt stort,  det er mange fine ting å studere der inn,  som gir deg god info om hvor det f. eks. kan oppstå utventet lokal lavtrykk,  nytting her i middelhavet,  mange av funksjonene bruks også av fly.  

Det tar litt tid å studere og sette seg in i alle funksjonene.  men nyttigt.

Som Kapp indeks.  hvis den går i rødt. så skal en følge med,  da kan plutselige kraftige vinder oppstå. 

ser de skal holde web seminar nå snart om hvordan følge kraftige uvær.  

bare å lære mer...

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Code0 skrev 38 minutter siden:

…ute etter å slippe å krysse...

Da gir det mening å sette båtfart.

Vi fikk sønnavind til Koster og nordavind hjemover, og da gir Orca en fin fremstilling. Men som sagt - den gir mindre forståelse enn å zoome ut og se hele lavtrykket på Windy.

IMG_7471.jpeg.150789be3728f8f5c329f4aaa94b2cb7.jpeg

Når jeg scroller i tabellen flytter båten seg langs ruta så jeg ser hvor jeg er. Kartet zoomes som på en telefon/padde, men plotteren står i cockpit og tåler sol/regn/sjø. Alene i feriepakket båt ble det noen flere slag enn Orca forutså, jeg er usikker på om å justere polar ned noen prosent bare påvirker fart eller også høyde. 
IMG_7486.jpeg.3d1c29362dd5d8df5ecdaaaa622916c5.jpeg

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Har samlet noen linker her.

https://www.frihavne.com/?page_id=152

Windy  funker bra for meg.

Flotters!😃😃

Jeg kommer også til å fortsette med Windy. Kjenner den jo etter hvert og er blitt fortrolig med bruken! Men vil sjekke ut linken din!👍👍

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...