Chilli Solbris Startet 23.April Link til dette innlegget Startet 23.April Windy er en god og veldig populær app for vind, bølger og vær. I fjor betalte jeg 215 kr pr år for denne. I år øker de prisen til 319 pr år. Det er en solid prisøkning på i overkant av 48%. Er det verdt prisen? Er det andre kilder til vær og vind som er like gode til en lavere pris? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg har ikke funnet noe bedre enn Windy. Bruker Ohoi i tillegg, men den fyller ikke helt samme funksjon som Windy. Jeg tenker nok at jeg biter meg i økningen Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
-morten- Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Windy fungerer veldig godt for meg på Trøndelagskysten og Møre der vi har veldig skiftende vær og vindretninger! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Code0 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg fortsetter med windy. Bruker også routing-funksjonen. Predict Wind er vesentlig dyrere. Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Har nok samme oppfatning som dere der. Innbiller meg at den massive prisøkningen skyldes mindre frivillig sponsing. De har jo bedt om det ved gjevne mellomrom. Det blir nok å bite i seg prisen og fortsette med Windy. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg bruker Windy. I og med at vi ikke seiler lange distanser, fungerer programmet utmerket til vårt behov. For mange år siden kjøpte jeg 'livstidsabonnement' for et par hundringer. Og det funker fremdeles. Link to post
Bitteliten Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg bruker Wheater 4D fordi den har vær routing (ved betalt abonnement) De har også gratis versjoner. Link to post
sap_2000 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Bruker Windy mye, men synes det funker fint uten betaltjenester for det jeg ønsker å se; vindprognoser, bølgeprognoser noen dager frem i tid samt nedbørsradar, prognoser og vindobservasjoner i kartet. Hva får man ekstra ved betalt abonnement bortsett fra mer detaljert (time for time) vindprognoser mer enn en uke frem i tid? Mvh. SAP Link to post
Code0 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April sap_2000 skrev 23 minutter siden: Hva får man ekstra ved betalt abonnement Jeg syns det er greit å betale for det jeg bruker regelmessig på internett, og som er reklamefritt. Jeg bruker ruteplanleggeren når jeg ikke koster på meg Predict Wind. Link to post
lr-80 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Bruker Windy, og vil nok fortsette å ha abonnement - selv om jeg i større og større grad støtter meg på Orca sin ruteplanlegger. Med avreisested og -tid, destinasjon, og båtens polardiagram forteller Orca meg for ethvert punkt på ruten både vær (sol/skyer), vind (pluss vindkast), bølger, strøm og tidevann. Det vises både på kartet og som tabellvisning. Det stemte svært godt nå under årets påsketur til Koster (200 nm t/r), og bedre enn tidligere hvor jeg har opplevd at Orca har underestimert vinden. Med mindre det er svært lite vind, forholder jeg meg til vindkast enten det er Windy eller Orca. Men kartene til Windy hvor værsystemene vises, får man ikke i Orca. Link to post
Code0 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April lr-80 skrev 14 minutter siden: og båtens polardiagram det kan ikke Windy. Du legger inn en fast hastighet. Men det kan jeg leve med på enkle overfarter hvor jeg er ute etter å slippe å krysse. Da har jeg rimelig kontroll på hva jeg skal sette som marsj-fart. Med å flytte avreisetidspunkt kan jeg se hva som venter av vær underveis avhengig av start-tidspunkt. Link to post
Careka Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Windy har blitt stort, det er mange fine ting å studere der inn, som gir deg god info om hvor det f. eks. kan oppstå utventet lokal lavtrykk, nytting her i middelhavet, mange av funksjonene bruks også av fly. Det tar litt tid å studere og sette seg in i alle funksjonene. men nyttigt. Som Kapp indeks. hvis den går i rødt. så skal en følge med, da kan plutselige kraftige vinder oppstå. ser de skal holde web seminar nå snart om hvordan følge kraftige uvær. bare å lære mer... Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
lr-80 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Code0 skrev 38 minutter siden: …ute etter å slippe å krysse... Da gir det mening å sette båtfart. Vi fikk sønnavind til Koster og nordavind hjemover, og da gir Orca en fin fremstilling. Men som sagt - den gir mindre forståelse enn å zoome ut og se hele lavtrykket på Windy. Når jeg scroller i tabellen flytter båten seg langs ruta så jeg ser hvor jeg er. Kartet zoomes som på en telefon/padde, men plotteren står i cockpit og tåler sol/regn/sjø. Alene i feriepakket båt ble det noen flere slag enn Orca forutså, jeg er usikker på om å justere polar ned noen prosent bare påvirker fart eller også høyde. Link to post
Roger jo Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Chilli Solbris skrev On 23.4.2025 at 7.10: Er det andre kilder til vær og vind som er like gode til en lavere pris? Har samlet noen linker her. De dekker det meste. https://www.frihavne.com/?page_id=152 Windy funker bra for meg. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chilli Solbris Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Roger jo skrev for 2 timer siden: Har samlet noen linker her. https://www.frihavne.com/?page_id=152 Windy funker bra for meg. Flotters!😃😃 Jeg kommer også til å fortsette med Windy. Kjenner den jo etter hvert og er blitt fortrolig med bruken! Men vil sjekke ut linken din!👍👍 Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gew77 Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April sap_2000 skrev for 21 timer siden: Hva får man ekstra ved betalt abonnement bortsett fra mer detaljert (time for time) vindprognoser mer enn en uke frem i tid? Det samme lurer jeg på: Hva får man mer i betalingsversjonen? Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Code0 Svart 25.April Link til dette innlegget Svart 25.April Gew77 skrev 7 minutter siden: Det samme lurer jeg på: Hva får man mer i betalingsversjonen? Det er besvart lenger oppe i tråden. Kom gjerne med spm / kommentarer/ innspill Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn