Jump to content

Mariner 10hk, dårlig kraft og kavitasjon

Careka

Recommended Posts

I går så skulle eg kjøre fra land og ut til båten,  krafta fra motoren. var dårligere,  og jeg kunne se at propell kaviterte. mye mer,  det var hvit rundt propel.  så antok at gummien aksling/propell var røket.  

i dag løfta eg av motor og tok den opp på pipestall på båten,  og da ser det fint ut rundt prop. ?

--setter den i gir forover. så kan eg snurre prop i skyv rettning/fremover,  og man hører noen klikk.

mens prøver eg å tørne prop bakover, men den er i gir forover. så tørner man motor.

------

setter eg den i gir /revers,  så tørner jeg motor begge veier. ?

så nå tror jeg jo ikke at vuklinga til prop er feilen. .  

hvorfor er den slik på forover. ?+

seg at det går en aksling langs stammen. som når man setter den i gir forover løfter en bøyle. kan det være at den er ute av stilling ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

har justert på klemma. som holder rundt girstanga,  hjalp intet,  så sjekka eg olje i girhuset(nede). og der er det nesten tørrt,  så kan dette være årsaken ?  nå må eg vente til kl blir 1700 her nede da åpner gottebutikken igjen som har olje til girhuset.  så. muligens  det var årsaken ?

Fyller olje og sette motor tilbake på jolla. å tester. i kveld

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Careka skrev for 5 timer siden:

så nå tror jeg jo ikke at vuklinga til prop er feilen. .

For at testen din skal kunne være konklusiv bør du kunne utvikle 8hk... gjør du det?

Del noen bilder, så får du sikkert bedre hjelp.

Alle påhengere er ikke like. Når du ikke deler nok info om din motor til at en normal person kan finne sprengskisser og deletegninger så blir det fort vekk til at en heller hjelper en annen som gidder å dele en god nok beskrivelse av motor.
Etter å ha lest din tråd mange ganger aner jeg fortsatt ikke om du har en 2T eller 4T, heller ikke om det er en 1978mod eller en 2025... Heller ikke om det er en Mariner-Yamaha eller en Mercury-Mariner eller en Tohatsu-Mariner...

Careka skrev 38 minutter siden:

eg olje i girhuset(nede). og der er det nesten tørrt,  så kan dette være årsaken ?

Dersom oljen var brent, eller inneholdt metallspon, så kan det være årsak, eller medvirkende årsak... men igjen, du må beskrive tilstand, og dele bilder om noen skal kunne hjelpe deg, eller blir det helt Snåsamannen...

Hvis du ser kavitasjon når propellen er i normal dybde og vinkel, så kan det virke som om du får eksos ut foran propellen. Jeg kan ikke huske å ha sett en slik feil, men det er vel mulig, hvis det er en tæringskade, hvis propellen er feilmontert eller skadet,  eller hvis tetningene er borte, og du kjører med "vannsmurt" gir. 

Honduras skrev 18 minutter siden:

Enkel test for å sjekke vulking er å sette er tusjstrek på propell og boss. Har det forskjøvet seg etter en liten testtur med fullt pådrag, så er det ny propell som gjelder.

Metoden er like genial som den er enkel :tommel_opp:

Men håper bare TS fyller girhuset med riktig olje før han utfører testen.

"--setter den i gir forover. så kan eg snurre prop i skyv rettning/fremover,  og man hører noen klikk.

mens prøver eg å tørne prop bakover, men den er i gir forover. så tørner man motor." 

Dette er vel vanlig på mindre påhengere? Giret tar ikke tak hvis ikke motoren går? 

Jeg tenker at hvis propellen kaviterer er det ikke vulkingen, da ville ikke propellen gått rundt så raskt. 

Kan du ha fått en skade på propellen som har påvirket vridningen uten at det er lett synlig? 

Da er staus,  OK:  

fylte på olje. til topps.  oljen som, kom ut så fin ut,  men det har nok lekka litt ut på bunnskua.

montert på båten og nå testa,  alt virker helt greit.  

Kan det virkelig ha vært for lite olje som gjorde at jeg fikk følelsen av at den ikke gav nok kraft ?

får følge med fremover. 

Mariner 2001.  nok en Mercury,  (samme deler). 2T

ser også en liten bøy på ene propell blad. kan være jeg har kjørt på noe da jeg starta,  inne i havna. er det litt søppel i sjøen. 

Men. anyway. takk for in spill.

Da. holder den gamle en god stund til,  men tror jeg skal prøve å skaffe meg en ny propell å ha i reserve,  just in case.

27 grader i skyggen her nå og 6 norske båter her i bukta.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...