Jump to content

mye arbeid å stelle treverket på denne 21 fots båten?

Chrol

Recommended Posts

Hvis du er glad i båten og skroget er i grei stand er det vel verdt det. Trenger ikke ta alt i år. Ingen som lager slike lenger for en overkommelig pris. Gode trebåter er i ferd med å bli sjeldne klenodier. 

Den var fin. Er det en 20’ Polar? Jeg ville startet med å reparere sprekk i frontvindu, skrapet alt løs lakk og lagt på minst to-tre strøk med lakk nå i vår. Da blir den ikke værre. 
så ville jeg når høsten kommer demontert innredningen og tatt den med hjem for vinter arbeid med skraping, beising og lakkering i garasjen, kjeller eller hvor du kan stå med litt lunk i rommet. 
Så kan du ta vindskjermen og eller dekket neste år osv. ikke start med alt på en gang, del opp i flere deler og ta litt hvert år. Viktig at man får båten på vannet hvert år. Hvis jeg ikke husker feil la jeg ut bilder osv av en tilsvarende Polar 22’ som jeg fikset opp for ca 10 år siden i tråden om Polar 20/22. Og går du lei, så sender du meg en IM, så kommer jeg og henter den 😎

Enig i at du ikke trenger gjøre alt med en gang. Går ut fra at den har en kalesje som beskytter cocpiten. Ha det bra med båten selv om ikke alt er perfekt.

Men det utvendige - dekk, vindskjerm osv må du ta i vår. Her er det en del arbeid. Du må minimum skrape bort all lakk som er løs, og deretter slipe. Så grunne/olje bart treverk, og til slutt gi alt min. to strøklakk/olje.

Det er ikke nødvendig å fjerne all (fastsittende) lakk hvert år. Men her er flatene såpass slitt at det bør vurderes i år.

Men det er mange nybegynnere som gjør altfor mye skrape/slipearbeid slik at treverket blir skadet, og de dessuten går lei!

Det trenger ikke være stress å vedlikeholde treverket.

Tenk gjennom om du vil satse på å ha en grei bruksbåt, eller et såkalt «møbel». 
Tenk også gjennom mulighetene for vinteropplag, denne båten bør minimum ha et telt på land om vinteren for å bevare treverket.

En ting du bør sjekke er om dekk og overbygg, vinduslistet osv er utvendig tett, det er en jobb i seg selv å fuge/nate tredekket - men det går bra.

Altså, jeg er enig med Honduras.

Aldeles nydelig båt det der. Men et vanskelig spørsmål; for det handler jo om hvilken tilstand du vil ha på den. Du trenger ikke gjøre noen ting, men da kommer den til å se ganske sliten ut ganske fort. Du kan gjøre litt, og holde den på nåværende nivå. Du kan gjøre litt mer, og få den litt finere hver år. Du kan ta et skikkelig tak å få den til mint-condition. Tipset her er egentlig å ikke bruke ordet "jobb" eller "arbeid" - en slik båt er like mye kos på land som på vann. Hvor mye vil du kose deg? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...