Dankma Startet 24.April Link til dette innlegget Startet 24.April Hei der, Jeg skal oppfylle en barndomsdrøm i år. Det er å bo fast på båt. Men så har det seg slik at det er en del tng jeg ikke er helt sikker på, som blant annet: er det brannfarlig å være fast koblet til landstrøm? Båtplassen jeg har skaffet meg, på Vollen Marina, har landstrøm. Når vinteren kommer så tenker jeg at jeg må ha varme ombord. Mange snakker om dieselvarmere, men jeg tenker elektrisk varme i og med at marinaen tilbyr landstrøm. Er dette naivt fra min side å stole blindt på elektrisk varme, og være koblet til landstrøm over vinteren, eller lar dette seg gjøre? Link to post
Code0 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Landstrøm er som en hvilkensomhelst skjøteledning, med sikringer inne i båten. Jeg har ikke detaljkunnskap til Vollen marina, men det er jo et moderne anlegg med flere fastboende. Ta deg en tur og snakk med noen som bor ombord og hør deres erfaringer. Jeg kjenner en som bor der i sommersesongen, vedkommende har meldt seg inn i helsestudioet på land, og har 24 h kode til døra. Link to post
J-Å Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Du bør sjekke hvor mye strøm du får, og om det er tilstrekkelig for ren elektrisk oppvarming på de kaldeste dagene. Jeg ville valgt å ha et alternativ som kan klare seg helt uten strøm, for eksempel en dieselfyrt Dickinson ovn med kokeplate. Det finnes også enkle varmepumpeløsninger som kan brukes i båt. Link to post
S/Y Emma Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Tror ikke det er mange båtboere som ikke er tilkoblet fast landstrøm. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Hvor trygt dette er, avhenger jo i stor grad av hvor godt strømopplegget er i båten du skal bo i. Link to post
Roger jo Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Skal en ha det trygt og tukle med 220V må en over på DEFA... https://bilpleiekongen.no/produkt/defa-landstrompakke-batpakke-3/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=6.0 Performance Max - Cobiro CSS&gad_source=1&gbraid=0AAAAADq_9YcV6iciDTIS9EHSlOn5fZepy&gclid=CjwKCAjwwqfABhBcEiwAZJjC3qceI14JC0zpObYFxT_mMTCFOnLvVOQvjz1waxaPVmhCO77G2VYuQxoC7qwQAvD_BwE Og Eberspächer Hydronic Vannvarme eller luftvarmer , 16 A kan bli lite på vinteren. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn