Jump to content

Dårlig kjøling av eksosslangen på tomgang VP Tamd 41 P-A. Forslag?

mag-la

Recommended Posts

Etter sjøsetting denne uka opplever jeg dårlig kjøling av eksoslangen på tomgang på min Tamd 41 P-A motor. Kjøring på marsjfart 14-15 knop og høyere går bra med motortemp på  82 grader, og 46-48 grader i eksosslangen, med sensor montert på slangen ca 15 cm nedefor eksosbendet og eget digitalt eksostemp-viser i dashbordet. Når motoren tas ned til tomgang, stiger temperaturen i eksosslangen til 75-80 grader. Motortemp går ned til 40-50 grader på tomgang. Tidligere har tomgangstemp i eksosslangen ligget på 45-50grader, avhengig av sjøvannstemp. Jeg byttet til ny impeller straks jeg oppdaget det, men hjalp lite/ikke. Hva kan ha skjedd i vinterkulda?

Gjengrodde eksosbend er jo det som hyppigst gir problemer med kjøling i eksosen, men jeg har ikke sett det på tomgang. Kan det være at du får "falsk luft" inn på sugesiden av sjøvannspumpen. For eksempel at lokket på sjøvannsfilteret lekker?

I bunn og grunn, for lite vann. Så her er cluet, antatt. Om det hadde vært gjenngrodd bend, så ville temperaturen på slangen øket med øket energi gjennom systemet. Gitt at restriksjonen på vannet er tilnærmet konstant. I den andre enden er pumpen. Effekten, mengden vann, er avhengig av motorens turtall. Ikke av produsert energi. Slik sett kan man drodle (fundere) det hen til at pumpen gir for lite vann på lavt turtall. Så til J-Å, jepp- en luftlekkasje på sugesiden kan være konstant. Det behøver ikke lekke vann ut, men det kan lekke luft inn. Og luften kan komme via restriksjon på sugesiden, luft langs pumpeakslingen, gjennom lokket, etc. En av flere scenarioer.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det behøver ikke lekke vann ut, men det kan lekke luft inn. 

Ja, et filter er jo gjerne høyeste punkt. Hvis det er over vannlinjen så vil jo en luftlekkasje gi en "antihevert" effekt, slik at vannet siger ned til vannlinjehøyde. Så da må vannpumpen løfte hele vannsøylen, pluss at den må håndtere luftboblene. Vi hadde en seilbåt med litt dårlig vannpumpe. Der tømte sjøvannsfilteret seg hvis vi seilte inntaket over vann. Så da måtte vi stenge overbordventilen, fylle opp filteret med vann, på med lokket og åpne igjen. 

Nå har jeg sjekket sjøvannsfilteret, finner ikke noe feil,det gjennomsiktig lokket ser ut til å bli hardt og riktig tilskrudd med bra O-ring i kanten.Ved oppstart ser jeg at det ikke blir sugd opp vann på tomgang, men må øke turtall til 1500-2000 før det kommer vann i filteret og sikkert videre til motoren. Vannet har etter filteret giroljekjøleren som passasje før sjøvannspumpe, jeg demonterte slangene i begge ender av kjøleren og sjekket at det var fri passasje. Det var helt åpent. Er redd for at impelleren blir defekt med for mye prøving også, og er i tvil om hva  jeg gjør videre nå for å finne feil.

Hvis filteret er fylt opp, og det deretter kommer luft i det, så må jo den luften komme fra et eller annet sted. Normalt så vil vannet "henge" i filteret med et lite undertrykk. Det blir som å snu en fylt flaske, og holde tuten under vann. Du kan evt prøve å fylle opp filteret med stengt ventil, slik jeg beskrev over. Da kan du muligens se om det pipler ut vann et eller annet sted også. 

Ringene bør holde mye lenger enn fire år. Om du da ikke har veldig mange timer på motoren i året. Sjekk akslingen for spor etter tidligere ringer, korrosjon, hakk. Sjekk også om pumpehuset er slitt. Og om lokket er slitt.

Du skal ikke bruke både papirpakning og o-ring. Er lokket helt slett på innsiden bruker du kun papirpakning med  litt fett på slik at den ikke faller av når du monterer lokket. 

Er det et spor i lokket som passer o-ringen brukes kun o-ring. Brukes begge deler kan det bli lekkasje. 

Et oppsett jeg har brukt for lignende feilsøking er å koble til en våtstøvsuger, gjerne med en klar slange fylt opp med vann, som vil indikere luftbobler. Hvis du f.eks kobler det til på sugesiden og stenger overbordventilen, så kan du teste undertrykk, og også overtrykk hvis støvsugeren har uttak for det. Du kan også teste selve pumpen på den måten. En gjennomblåsing med åpen ventil kan også være gunstig for å renske inntaket.

Har du stenge-ventil på inntak? 

Har skjedd andre at spindel har røket og at håndtak beveger seg normalt. Selve ventilen beveger seg ikke eller bare delvis når håndtak betjenes. Ventil kan da stå i delvis åpen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Takk for alle innspill, jeg har funnet feilen og rettet: kanskje det mest vanlige problemet med falsk luft, det var sprekk i sjøvannsfilteret. Jeg fant det ut ved å fylle opp filteret med slange, sette på lokket, og hørte hveselyd da vannet forsvant. Hele sjøvannsfilteret og lokk er byttet til nytt, og det er god kjøling i eksosslangen også på tomgang. Lærerikt har det vært.

Flott du gir tilbakemelding og at feilen er funnet. Hadde selv en bil med ekspanssjonstank med sprekk. Den lakk bare når trykket ble stort nok. Ikke lett og finne det heller.

Du kan sikkert ta det med ro angående impellerpumpa. Det er vel om man prøver og montere o-ring på pumpe med slett lokk at det kan bli plunder. :smiler:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...