mag-la Startet 25.April Link til dette innlegget Startet 25.April Etter sjøsetting denne uka opplever jeg dårlig kjøling av eksoslangen på tomgang på min Tamd 41 P-A motor. Kjøring på marsjfart 14-15 knop og høyere går bra med motortemp på 82 grader, og 46-48 grader i eksosslangen, med sensor montert på slangen ca 15 cm nedefor eksosbendet og eget digitalt eksostemp-viser i dashbordet. Når motoren tas ned til tomgang, stiger temperaturen i eksosslangen til 75-80 grader. Motortemp går ned til 40-50 grader på tomgang. Tidligere har tomgangstemp i eksosslangen ligget på 45-50grader, avhengig av sjøvannstemp. Jeg byttet til ny impeller straks jeg oppdaget det, men hjalp lite/ikke. Hva kan ha skjedd i vinterkulda? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Gjengrodde eksosbend er jo det som hyppigst gir problemer med kjøling i eksosen, men jeg har ikke sett det på tomgang. Kan det være at du får "falsk luft" inn på sugesiden av sjøvannspumpen. For eksempel at lokket på sjøvannsfilteret lekker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April I bunn og grunn, for lite vann. Så her er cluet, antatt. Om det hadde vært gjenngrodd bend, så ville temperaturen på slangen øket med øket energi gjennom systemet. Gitt at restriksjonen på vannet er tilnærmet konstant. I den andre enden er pumpen. Effekten, mengden vann, er avhengig av motorens turtall. Ikke av produsert energi. Slik sett kan man drodle (fundere) det hen til at pumpen gir for lite vann på lavt turtall. Så til J-Å, jepp- en luftlekkasje på sugesiden kan være konstant. Det behøver ikke lekke vann ut, men det kan lekke luft inn. Og luften kan komme via restriksjon på sugesiden, luft langs pumpeakslingen, gjennom lokket, etc. En av flere scenarioer. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Tenkte jo på eksosbendet, men det har gått 4 sesonger og bør tåle mer. Men falsk luft i sjøvannsfilterlokket må jeg sjekke ut, begynner der. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hulda skrev On 26.4.2025 at 5.38: Det behøver ikke lekke vann ut, men det kan lekke luft inn. Vis hele sitatet Ja, et filter er jo gjerne høyeste punkt. Hvis det er over vannlinjen så vil jo en luftlekkasje gi en "antihevert" effekt, slik at vannet siger ned til vannlinjehøyde. Så da må vannpumpen løfte hele vannsøylen, pluss at den må håndtere luftboblene. Vi hadde en seilbåt med litt dårlig vannpumpe. Der tømte sjøvannsfilteret seg hvis vi seilte inntaket over vann. Så da måtte vi stenge overbordventilen, fylle opp filteret med vann, på med lokket og åpne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Nå har jeg sjekket sjøvannsfilteret, finner ikke noe feil,det gjennomsiktig lokket ser ut til å bli hardt og riktig tilskrudd med bra O-ring i kanten.Ved oppstart ser jeg at det ikke blir sugd opp vann på tomgang, men må øke turtall til 1500-2000 før det kommer vann i filteret og sikkert videre til motoren. Vannet har etter filteret giroljekjøleren som passasje før sjøvannspumpe, jeg demonterte slangene i begge ender av kjøleren og sjekket at det var fri passasje. Det var helt åpent. Er redd for at impelleren blir defekt med for mye prøving også, og er i tvil om hva jeg gjør videre nå for å finne feil. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hvis filteret er fylt opp, og det deretter kommer luft i det, så må jo den luften komme fra et eller annet sted. Normalt så vil vannet "henge" i filteret med et lite undertrykk. Det blir som å snu en fylt flaske, og holde tuten under vann. Du kan evt prøve å fylle opp filteret med stengt ventil, slik jeg beskrev over. Da kan du muligens se om det pipler ut vann et eller annet sted også. Sitér dette innlegget Link to post
1stPeregrine Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Kolla axeltätningarna (simmringar) till sjövattenpumpen, kan vara en källa till dålig kylningen. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Takk for flere tips. Jeg demonterer sjøvannspumpa og bytter de 2 simmerringene nå først. De har stått i 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Ringene bør holde mye lenger enn fire år. Om du da ikke har veldig mange timer på motoren i året. Sjekk akslingen for spor etter tidligere ringer, korrosjon, hakk. Sjekk også om pumpehuset er slitt. Og om lokket er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Er gjengrodd inntak en mulighet? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Ja, er med på listen. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Hvis lokket er slitt, hvordan ser jeg det? Byttet o-ring nå ved impeller-bytte, den som følger med i VP-esken, og ny papirpakning. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Du skal ikke bruke både papirpakning og o-ring. Er lokket helt slett på innsiden bruker du kun papirpakning med litt fett på slik at den ikke faller av når du monterer lokket. Er det et spor i lokket som passer o-ringen brukes kun o-ring. Brukes begge deler kan det bli lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Oi, ny info for meg. Det skal jeg prøve ut, det er spor i lokket til O- ring. Men jeg har ikke lekkasje av vann mellom lokk og hus, har skjønt det likevel kan trekkes inn luft. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Et oppsett jeg har brukt for lignende feilsøking er å koble til en våtstøvsuger, gjerne med en klar slange fylt opp med vann, som vil indikere luftbobler. Hvis du f.eks kobler det til på sugesiden og stenger overbordventilen, så kan du teste undertrykk, og også overtrykk hvis støvsugeren har uttak for det. Du kan også teste selve pumpen på den måten. En gjennomblåsing med åpen ventil kan også være gunstig for å renske inntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Har du stenge-ventil på inntak? Har skjedd andre at spindel har røket og at håndtak beveger seg normalt. Selve ventilen beveger seg ikke eller bare delvis når håndtak betjenes. Ventil kan da stå i delvis åpen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Ellers så har du overhaling av en pumpe her. Litt nede på siden. Dog er denne med papirpakning. Pumpen har gått som en drøm etter overhalingen. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Takk for alle innspill, jeg har funnet feilen og rettet: kanskje det mest vanlige problemet med falsk luft, det var sprekk i sjøvannsfilteret. Jeg fant det ut ved å fylle opp filteret med slange, sette på lokket, og hørte hveselyd da vannet forsvant. Hele sjøvannsfilteret og lokk er byttet til nytt, og det er god kjøling i eksosslangen også på tomgang. Lærerikt har det vært. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Flott du gir tilbakemelding og at feilen er funnet. Hadde selv en bil med ekspanssjonstank med sprekk. Den lakk bare når trykket ble stort nok. Ikke lett og finne det heller. Du kan sikkert ta det med ro angående impellerpumpa. Det er vel om man prøver og montere o-ring på pumpe med slett lokk at det kan bli plunder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Supert, fin tilbakemelding! Det er slikt som danner kollektiv erfarning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.