Jump to content

BayStar hydraulisk styring virker ikke

roesok

Recommended Posts

Sjøsatte idag min AMT 185 BR med Honda 115 hk. Hondaen startet som alltid på første, men den hydrauliske styringen virket ikke etter vinterlagringen. Var veldig tung og treg og det knaket og braket, både bak i styresylinderen og inne i rattet. Det var litt lite hydraulisk olje på, så etterfylte via skruen på rattstammen. Men fortsatt tungt og tregt. Hva kan være  feil? Kan det komme seg etter en tid? Kan det være at det må fylles grease i niplene på styresylinderen? 

IMG_0199.jpg

IMG_0205.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvis det er en slik styring som går gjennom braketten på påhengeren så kan det være rust inni røret. Prøv å få inn noe WD40 e.l. mellom røret i braketten og stangen til styringen og beveg fram og tilbake. Når/hvis det løsner, tørk bort så mye guff du kan og sett inn med olje. WD40 er fin til å løsne ting men den tørker bort etterhvert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ludolf H skrev for 1 time siden:

Ikke fyll grease i nipplene på styresylinderen. Dette er luftenippler for styresylinderen.

Niplene ser da ut som slike det skal brukes fettpresse og grease på...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

De som er på hydraulikksylinderen er til lufting men om det er de på motorbraketten du tenker på så er de til grease.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev for 3 timer siden:

Hvis det er en slik styring som går gjennom braketten på påhengeren så kan det være rust inni røret.

TS sin styring er av typen hvor styresylinderen beveger seg med styrearmen på motoren. Stempelstanga står stille, fiksert av to bøyler som i hver ende er festet til hver sin ende av styre røret på motoren.

TS

Ikke uvanlig å bøye stempelstanga på disse styringene.. 

Går den greit på midten men trangere i endene, kanskje værst i en ende?

dieselfan skrev 1 minutt siden:

TS sin styring er av typen hvor styresylinderen beveger seg med styrearmen på motoren. Stempelstanga står stille, fiksert av to bøyler som i hver ende er festet til hver sin ende av styre røret på motoren.

Ahh, ser det nå ja. Da er min problemløsning ikke relevant.

dieselfan skrev 19 minutter siden:

Kan du dele to bilder så avklarer vi 😁

Høy standard på de andre bildene dine👍

Må ordne bilde om en dag eller to. Var nettopp nedom båten nå, peiste på WD40 og fikk litt grease inn den ene niplen. Da var det tomt med grease på fettpressa, så må fylle på mer. Men bare det lille jeg gjorde så ble det bedre. Tror dette ordner seg etter hvert. 

Her er bedre bilder av styresystemet. Usikker om det har noe med BayStar å gjøre. Kanskje det bare har låst seg litt i løpet av vinteren. Er etter det jeg kan se ikke smørenipler på den hydraliske styringen, men på selve motoren. Er det andre steder det skal etterfylles hydr. olje enn på rattet? Styringen har blitt lettere etter litt jobbing frem og tilbake, men fortsatt ikke like lett som i fjor. 

IMG_0368 (1).jpg

IMG_0369.jpg

Skjermbilde (449).png

Nede på stammen er det greasenippel for swivel shaft. Press inn grease her og se om det hjelper. Har denne opplagringen tørket ut så vil det bli en del motstand når motoren svinges.

Greasenipplene du har smurt er for tiltrøret og vil ikke ha noen innvirkning på styringen, kun når du tilter motoren opp eller ned

Greasnippel Honda.jpg

Å koble av den rustfrie bolten med stor skive slik at du kan operere den ene uavhengig av den andre vil jo eliminere motor eller styring. Holder en knapp på motoren, smøring som @Ludolf H nevner er ikke dumt...

Skal gå over alle smøreniplene på motor. Skal stanga/rattakslingen også smøres opp? Ser glatt og fin ut, men kanskje den også trenger grease - eller noe annet? 

IMG_0369 – Kopi.jpg

Komodo skrev for 1 time siden:

Leste du utklippet jeg limte inn i forrige innlegg? Hvis du etterkommer pkt. 2 så tenker jeg du har kommet langt. 

Joda, så det. Temmelig omfattende med alle de punktene. Får se hvor mye som gjøres nå. Båt er sjøsatt, og litt krevende med slik service nå. Ting fungerer greit, får ta en mer omfattende service før neste sesong. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...