roesok Startet 26.April Link til dette innlegget Startet 26.April Sjøsatte idag min AMT 185 BR med Honda 115 hk. Hondaen startet som alltid på første, men den hydrauliske styringen virket ikke etter vinterlagringen. Var veldig tung og treg og det knaket og braket, både bak i styresylinderen og inne i rattet. Det var litt lite hydraulisk olje på, så etterfylte via skruen på rattstammen. Men fortsatt tungt og tregt. Hva kan være feil? Kan det komme seg etter en tid? Kan det være at det må fylles grease i niplene på styresylinderen? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ludolf H Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Ikke fyll grease i nipplene på styresylinderen. Dette er luftenippler for styresylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hvis det er en slik styring som går gjennom braketten på påhengeren så kan det være rust inni røret. Prøv å få inn noe WD40 e.l. mellom røret i braketten og stangen til styringen og beveg fram og tilbake. Når/hvis det løsner, tørk bort så mye guff du kan og sett inn med olje. WD40 er fin til å løsne ting men den tørker bort etterhvert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roesok Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Ludolf H skrev On 26.4.2025 at 13.28: Ikke fyll grease i nipplene på styresylinderen. Dette er luftenippler for styresylinderen. Vis hele sitatet Niplene ser da ut som slike det skal brukes fettpresse og grease på... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SveinHa Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April De som er på hydraulikksylinderen er til lufting men om det er de på motorbraketten du tenker på så er de til grease. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April SveinHa skrev On 26.4.2025 at 13.39: Hvis det er en slik styring som går gjennom braketten på påhengeren så kan det være rust inni røret. Vis hele sitatet TS sin styring er av typen hvor styresylinderen beveger seg med styrearmen på motoren. Stempelstanga står stille, fiksert av to bøyler som i hver ende er festet til hver sin ende av styre røret på motoren. TS Ikke uvanlig å bøye stempelstanga på disse styringene.. Går den greit på midten men trangere i endene, kanskje værst i en ende? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April dieselfan skrev On 26.4.2025 at 16.57: TS sin styring er av typen hvor styresylinderen beveger seg med styrearmen på motoren. Stempelstanga står stille, fiksert av to bøyler som i hver ende er festet til hver sin ende av styre røret på motoren. Vis hele sitatet Ahh, ser det nå ja. Da er min problemløsning ikke relevant. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April roesok skrev On 26.4.2025 at 15.13: Niplene ser da ut som slike det skal brukes fettpresse og grease på... Vis hele sitatet Kan du dele to bilder så avklarer vi 😁 Høy standard på de andre bildene dine👍 Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April dieselfan skrev On 26.4.2025 at 17.07: Kan du dele to bilder så avklarer vi 😁 Høy standard på de andre bildene dine👍 Vis hele sitatet Må ordne bilde om en dag eller to. Var nettopp nedom båten nå, peiste på WD40 og fikk litt grease inn den ene niplen. Da var det tomt med grease på fettpressa, så må fylle på mer. Men bare det lille jeg gjorde så ble det bedre. Tror dette ordner seg etter hvert. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
roesok Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Her er bedre bilder av styresystemet. Usikker om det har noe med BayStar å gjøre. Kanskje det bare har låst seg litt i løpet av vinteren. Er etter det jeg kan se ikke smørenipler på den hydraliske styringen, men på selve motoren. Er det andre steder det skal etterfylles hydr. olje enn på rattet? Styringen har blitt lettere etter litt jobbing frem og tilbake, men fortsatt ikke like lett som i fjor. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ludolf H Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Nede på stammen er det greasenippel for swivel shaft. Press inn grease her og se om det hjelper. Har denne opplagringen tørket ut så vil det bli en del motstand når motoren svinges. Greasenipplene du har smurt er for tiltrøret og vil ikke ha noen innvirkning på styringen, kun når du tilter motoren opp eller ned Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Å koble av den rustfrie bolten med stor skive slik at du kan operere den ene uavhengig av den andre vil jo eliminere motor eller styring. Holder en knapp på motoren, smøring som @Ludolf H nevner er ikke dumt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Problemet her er neppe den hydrauliske styringen i seg selv, men montasjen, og at den ikke har vært vedlikeholdt iht. produsentens anvisninger. Her fra manualen: Det er nok ikke mange brukere som etterlever disse punktene... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
roesok Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Skal gå over alle smøreniplene på motor. Skal stanga/rattakslingen også smøres opp? Ser glatt og fin ut, men kanskje den også trenger grease - eller noe annet? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Komodo Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Leste du utklippet jeg limte inn i forrige innlegg? Hvis du etterkommer pkt. 2 så tenker jeg du har kommet langt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
roesok Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Komodo skrev On 27.4.2025 at 18.29: Leste du utklippet jeg limte inn i forrige innlegg? Hvis du etterkommer pkt. 2 så tenker jeg du har kommet langt. Vis hele sitatet Joda, så det. Temmelig omfattende med alle de punktene. Får se hvor mye som gjøres nå. Båt er sjøsatt, og litt krevende med slik service nå. Ting fungerer greit, får ta en mer omfattende service før neste sesong. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.