_jojo Startet Søndag 16:04 Link til dette innlegget Startet Søndag 16:04 Hei jeg har kjøpt båt etter å ha vært landkrabbe i en del år og ser at det har skjedd mye på kartfronten . I dag har jeg en eldre plotter i båten og kunne tenke meg å supplere med et nettbrett og en eller annen kart app. Men hva skal man velge,hva er den beste appen? Og hvilke type nettbrett er best egna ? Link to post
Luske_Ludvig Svart Søndag 21:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:57 Jeg bruker skippo som supplement til skikkelig plotter. Generelt duger ikke nettbrettløsninger når det blir barske forhold. Link to post
Okkaby Svart Søndag 22:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:01 Luske_Ludvig skrev Just now: Jeg bruker skippo som supplement til skikkelig plotter. Generelt duger ikke nettbrettløsninger når det blir barske forhold. Hva mener du med at nettbrett ikke duger i barske forhold? Bruker omtrent kun Orca ombord jeg, å den har fungert i skikkelig møkka vær ned over Jæren uten problemer. Eneste som kan være et problem, er at noen nettbrett som Ipad blir for varme når de er plassert i sterk sol. Men DP2 fra Orca tåler stå hele dagen i direkte sollys uten å bli for varme. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
abbor Svart Søndag 23:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:25 Nå er vel ikke Orca Display 2 noe typisk nettbrett. Det er bygd for å stå kontinuerlig med full lysstyrke på 1000 Nits. For å få plass til kjøleløsningen er det 19mm tykt og veier 820g. Og prisen med holder med trådløs power er femten og et halvt tusen. Link to post
Baard Svart Mandag 06:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:05 Hei. Kan anbefale Orca. Orca kan brukes uten det omtalte "Display 2". Det fungerer på iPad og Android nettbrett, iPhone og Android telefoner samt AppleWatch.... Har brukt Orca i 2 sessonger nå og er veldig fornøyd. For denne sessongen har jeg investert i en "Display 2" nettopp på grunn av varme fra solen og lesbarhet i sollys og med polariserte solbriller. Problemer med varme og sollys får man uansett hvilken app man velger om man skal bruke nettbrett........ /Baard Link to post
Blouberg Svart Mandag 06:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:48 Har brukt Boating appen, nå Garmin, tidligere Navionics. Fungerer veldig bra på Android nettbrett. Velg fornøyd med denne. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Sjølsøkk Svart Mandag 07:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:15 Hei, slenger meg på her. Har en Garmin Striker 9SV og kan parre den med mobilen. Tenkte å oppgradere til en 9" samsung galaxy for å få større skjerm og at man alltid har den på plass i båten, uavhengig om det er meg eller noen andre som skal bruke den. Klar satt opp til bruk uavhengig av "kaptein". Så er det evige spørsmålet rundt strøm, vil anta det ikke trekker mye i standby? Altså når skjerm er av og man ikke er på båten. Vurderte å koble den direkte på forbruksbatteri, men litt usikker om det er fornuftig å ha den med "brytertilgang" for lading gjennom kontrollpanelet. Båt brukes flittig gjennom sesongen, minst en gang i uka. Noen som har sett på dette? Link to post
Roger jo Svart Mandag 07:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:20 Har denne på nettbrettet bra Kun Android- Sjekk prise på kart, og hvor ofte de oppgraderes i året gratis. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:manual_basic:quick_start_guide:installation:android https://o-charts.org/shop/es/oesenc/24-no.html Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steihy Svart Mandag 07:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:28 Okkaby skrev for 9 timer siden: Eneste som kan være et problem, er at noen nettbrett som Ipad blir for varme når de er plassert i sterk sol. Det andre, og for meg helt avgjørende problemet, er regn, sludd og sjøsprøyt. Det glemmer en fort om en har en tørr førerplass og kan gå inn. Som Luske_Ludvig sier: Touchskjermer begynner fort å leve sitt eget liv, og blir ubrukelige. TS nevner ikke båttype, men om det er snakk om seilbåt som må manøvreres fra åpen posisjon, fraråder jeg vanlig nettbrett. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
-morten- Svart Mandag 07:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:48 Det er jo et godt poeng! Selv står jeg i et godt og varmt lukket styrhus, så her funker både plotter og ipad utmerket. Veldig mye sol har vi ikke problemer med i Trøndelag! hehe På jolla til sønnen kjøpte jeg vantett ipadholder på brakett som jeg festa på styrekonsollen. Det fungerte veldig bra! Men båttype og hvor man ferdes har litt å si på løsning. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lr-80 Svart Mandag 08:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:51 Orca (som alle andre touch plottere) går bananas når Skagerak vil inn i cockpiten. Heldigvis kan touch deaktiveres, slik at en unngår dette. Uten touch kan jeg justere zoom og bytte mellom kurs- og nord opp med fysiske knapper, som er greit når ruta først er satt. Skal jeg inn for å gjøre endringer på ruta, må touch aktiveres igjen, men vanligvis er ikke dette noe problem da Skagerak vanligvis ikke kommer inn i cockpit hele tiden. Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 08:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:59 Syns det er mye dårlig ute og går blant navigasjonsapper. Hater også at man må betale for abbonement. Er vel bare OpenCPN og oCharts som man kun betaler én gang for, men eksisterer vel ikke for iOS. Før var iNavX, iSailor og Seapilot populære. Noen som bruker de fortsatt? Jeg er en slags gjest Link to post
lr-80 Svart Mandag 09:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:19 enslagsgjest skrev 15 minutter siden: Syns det er mye dårlig ute og går blant navigasjonsapper. Hater også at man må betale for abbonement. Er vel bare OpenCPN og oCharts som man kun betaler én gang for, men eksisterer vel ikke for iOS. Før var iNavX, iSailor og Seapilot populære. Noen som bruker de fortsatt? Jeg ville ikke hatt noe imot å bruke Orca gratisversjon kystnært. Men må betale for å få offline kart og noen avanserte funksjoner. Link to post
_jojo Svart Mandag 09:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 09:27 Her var det jo kommet mye bra info. Jeg har en ganske stor hardtopp så sjøsprøyt er ikke noe problem,men jeg ser at varmgang i nettbrett kan bli et problem ja.når jeg henta båten Så prøvde jeg orca på mobil den appen betalte jeg ikke noe for men man er vel avhengi av nett når man bruker den. Mens om man betaler for kart feks navionics og betaler for kart så holder der at nettbrett har gps? Link to post
lr-80 Svart Mandag 09:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:35 _jojo skrev 3 minutter siden: Her var det jo kommet mye bra info. Jeg har en ganske stor hardtopp så sjøsprøyt er ikke noe problem,men jeg ser at varmgang i nettbrett kan bli et problem ja.når jeg henta båten Så prøvde jeg orca på mobil den appen betalte jeg ikke noe for men man er vel avhengi av nett når man bruker den. Mens om man betaler for kart feks navionics og betaler for kart så holder der at nettbrett har gps? lr-80 skrev 12 minutter siden: Jeg ville ikke hatt noe imot å bruke Orca gratisversjon kystnært. Men må betale for å få offline kart og noen avanserte funksjoner. Orca Plus koster 49€/år. Jeg har enda ikke opplevd at manglende nett, utover kryssing til Skagen - men så har jeg holdt meg til Oslofjorden og svenskekysten. Så kunne klart meg med gratisversjonen. Link to post
Okkaby Svart Mandag 09:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:45 Aldri hatt nett problemer på Orca jeg heller. Det gjelder fra Flekkefjord til langt inn i Hardangerfjorden. Orca fungere mye bedre enn feks Axiom, som jeg også har ombord. Den brukes kun til radar nå samt diverse tank/motorinstrumenter, da jeg har alt av tanker inn via n2k. Vær obs om en kjøper Axiom å ønsker bruke autorute, så er en nød å kjøpe Navionics kart å ikke møkka til Raymarine, da Raymarine ennå lever i stein alderen, samt vel har Norges dårligste service om noe går gale. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn