Jump to content

Evinrude e-tec i-command feilsøking


Espenge

Recommended Posts

Hei! 

Har en 2012 modell Evinrude e-tec med digitale i-command instrumenter (2 stk). 

Ved lav hastighet/ tomgang stiger motortemperaturen til ca 85 grader, ved gasspådrag faller den ned til normal temperatur 40-50.

Når vi kjører i ca 50% av maksfart restarter begge instrumentene hele tiden. 

 

Noen som har tips til feilsøking eller kjennskap til hva som kan være feil? 

 

Vh. Espen Engebretsen 

Link to post

Gå på EBay og kjøp Etec diagnoseprogram med tilhørende kabel. Da har man full kontroll på feilmeldinger, kan kjøre tester osv. 

Når det gjelder temperatur på tomgang kontra fart høres det normalt ut fra min erfaring med 115/175 Etec G1. 
Vanlig at når man slår av farten så stiger temp ganske fort. 
Med mindre du bare har dårlig kontakt på instrumentene, så sjekk systemspenningen. Den skal ligge rimelig konstant på 55V. Får du low system volt warning eller du leser ut systemspenning under 55 så har du med stor sannsynlighet løse magneter i svinghjulet. Ikke fortvil, det er bare å ta av svinghjulet og lime fast magnetene igjen med Araldit/Epoksy og lakkere for å forsegle. Ligger forklaringer både her på BP og på YouTube om hvordan man gjør det for å sikre polaritet osv. Har man max to-tre tomler er det absolutt overkommelig. Men Etec Diagnose-verktøy er til god hjelp. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...