Jump to content

Evinrude e-tec i-command feilsøking


Espenge

Recommended Posts

Hei! 

Har en 2012 modell Evinrude e-tec med digitale i-command instrumenter (2 stk). 

Ved lav hastighet/ tomgang stiger motortemperaturen til ca 85 grader, ved gasspådrag faller den ned til normal temperatur 40-50.

Når vi kjører i ca 50% av maksfart restarter begge instrumentene hele tiden. 

 

Noen som har tips til feilsøking eller kjennskap til hva som kan være feil? 

 

Vh. Espen Engebretsen 

Link to post

Gå på EBay og kjøp Etec diagnoseprogram med tilhørende kabel. Da har man full kontroll på feilmeldinger, kan kjøre tester osv. 

Når det gjelder temperatur på tomgang kontra fart høres det normalt ut fra min erfaring med 115/175 Etec G1. 
Vanlig at når man slår av farten så stiger temp ganske fort. 
Med mindre du bare har dårlig kontakt på instrumentene, så sjekk systemspenningen. Den skal ligge rimelig konstant på 55V. Får du low system volt warning eller du leser ut systemspenning under 55 så har du med stor sannsynlighet løse magneter i svinghjulet. Ikke fortvil, det er bare å ta av svinghjulet og lime fast magnetene igjen med Araldit/Epoksy og lakkere for å forsegle. Ligger forklaringer både her på BP og på YouTube om hvordan man gjør det for å sikre polaritet osv. Har man max to-tre tomler er det absolutt overkommelig. Men Etec Diagnose-verktøy er til god hjelp. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...