Jump to content

Oceanmaster 605, feste til rekke knekt, hva gjør jeg nå?

jørn

Recommended Posts

Hei

Rekka har skrue som er sveiset fast, denne har knekt. Dessverre er det ikke mulig å komme til mutterene på resterende innfestning, så får ikke demontert rekka for å få noen til å sveise. Hva gjør man så? Fyller hullet i rekka med epoxy og bruker «treskrue»?

IMG_2966.jpeg.1909091ef4a275d6083a009bd430290c.jpegIMG_2960.jpeg.262db7bcd1af6163aae73f727b3591c4.jpegIMG_2962.jpeg.9071aed490c8f877ad0b6864bbacaa85.jpegIMG_2961.jpeg.2d2f680d1c1d21e2f198a96e9f7cc353.jpeg

Bor et hull med Ø100mm (ca) hullsag for hvert av de andre festene, da kan du demontere. Til slutt limer du bare et rundt lokk/plate av glassfiber over hvert hull. Da får du demontert og reparert skikkelig. 

Du finner bilder og beskrivelse av akkurat dette hvis du blar litt i tråden i signaturen min om ombygging av Draco 20 til jolle.

jørn skrev for 2 timer siden:

Rekka har skrue som er sveiset fast, denne har knekt. Dessverre er det ikke mulig å komme til mutterene på resterende innfestning, så får ikke demontert rekka for å få noen til å sveise.

Jeg vet ikke hvor bøyelig rekka er, men kanskje det kan være en løsning å bøye den litt opp og så legge beskytttelse (treplate?) over skroget og plankebit som holder rekka litt opp og så komme til og sveise? Bare pas nøye på at det blir korte nok økter til at treverket ikke tar fyr. Sveisig vil jo gi sveiseperler rundt omkring, men tildekkong kan løse det problemet (husk å dekke et stort nok område).

Hvis du kan komme til mutter nr 2 og får av denne bil det være lettere å bøye opp mer uten ¨risikere å ødelegge noe. Vet ikke om du får bøyd opp nok eller ikke, det må du nesten finne ut av selv.

Ellers kan det muligens være en løsning hvis ting bare skal fungere og ikke nødvendigvis være pent å bore ovenfra så det blir hull tvers gjennom hvor man setter en bolt tvers gjennom alt og mutter på undersida. Ikke pent, men vil fungere. Ved slik boring kan det være lurt å lage et kjørnermerke først og så bore rett inn mot flaten til du har fått ei lita grop, før du peker boret i riktig retning.

Evt lage til en liten jigg som styrer boret bedre.

Selv kjøpte jeg en Skibsplast hvor rekka var knekt. Tenkte først å få sveiset den, men så fant jeg raskt ut at den rekka var mer i veien enn til nytte, så da bare skrudde jeg av hele rekka og satte inn vognbolter (fordi det gir jevnest overflate) i hullene med tetningsmiddel så jeg slapp lekkasjer. Men jeg hadde den fordelen at jeg hadde adgang på undersiden ved alle hullene, så da var ikke jobben så vanskelig.

Kapp rekkverket i lengderetningen, sveis inn ny bolt og skjøt rekka på med en "hylse" som du trer det orginale rekke røret inn. Som om du skulle skjøtet 2 rør med muffe. 

låses fast sammen med 2 skruer i muffa. 

image.jpeg.61088e99bfdf2a565f843fca197da976.jpeg

19 fot skrev for 11 timer siden:

Sveisig vil jo gi sveiseperler rundt omkring, men tildekkong kan løse det problemet (husk å dekke et stort nok område).

Ikke hvis du sveiser med tig. 

Kapteinskutelaus skrev for 1 time siden:

Kapp rekkverket i lengderetningen, sveis inn ny bolt og skjøt rekka på med en "hylse"

Ja, det er en mulighet. Men han kan jo også sveiseskjøte tilbake rekka etter at skruen er sveiset på. En pen tig-sveis rundt skjøten blir knapt synlig når den blir polert :tommel_opp: Men jeg hadde nok allikevel gått for å bore et adkomsthull ved hver skrue..

Takk for alle svar :)

Å borre opp til vær bolt har jeg ikke mye lyst til, føler det blir sveitserost av båten,hehe. 

Å sette på en bolt med mutter fra oversiden er mer fristende, er jo ikke all verdens vekt og påkjenninger på den.

Hvor mye klarer du å bøye røret uten å løsne øvrige fester? Om du demonterer luka, klarer du da å bøye inn røret så mye at du kommer til med en gjengetapp fra undersiden? I så fall kan du gjenge opp for en større skrue og skru denne opp fra undersiden når røret er bøyd tilbake på plass. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 4 timer siden:

Hvor mye klarer du å bøye røret uten å løsne øvrige fester? Om du demonterer luka, klarer du da å bøye inn røret så mye at du kommer til med en gjengetapp fra undersiden? I så fall kan du gjenge opp for en større skrue og skru denne opp fra undersiden når røret er bøyd tilbake på plass. 

Eller evt bare nøye røret på plass dit det skal være (og holde det der med en jekkestropp under resten av jobben) og så bore og gjenge nedenfra. Trådstarter har skrevet han kommer til der fot mutter, så mulig msn kan komme til med en vinkeldrill og deretter en gjengetapp.

Vinkeldrill er en drill som er vinklet mellom motor og der jobben foregår på samme måten som en vinkelsliper så man kommer til der det er trangt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...