Jump to content

Elbil-batteri i seilbåt, hvorfor gjør noen det?

hansa82

Recommended Posts

Leste akkurat om Theros. En seilbåt som ble konvertert til elektrisk fremdrift ved hjelp av bl.a batterier fra en Nissan Leaf.

Er farene ved å bruke slike batterier i en båt så lite kjent? Jeg tenker at om man har tilegnet seg nok kunnskap for å gjøre en slik konvertering, så er det rart om man ikke har fått med seg forskjellen på LiFePO4 kontra lithium-ion mtp brannsikkerhet.

Prøvde å søke her inne, men lite om teamet. Naturlig nok kanskje?

Som dere ser i artikkelen som jeg tjuv-lånte fra Practical Boat Owner, så gikk det dessverre ikke så bra med mannskapet på Theros...

Om brannen ombord skyldtes batteriene vil vel aldri bli kjent, men tenker faren ved å bruke slike batterier i båt er greit å diskutere.

Screenshot_20250428-093449.png.01a6da4f0f519fb581e63c2799a2d7a0.png

Det har også vært skrevet en god del om denne saken på Internett. Det er vel heller ikke helt umulig å få til en båtbrann vha  LiFePo4 batterier heller. Det er nok energi nok lagret til at man kan klare det.

https://vancouversun.com/news/sailboat-that-disappeared-with-b-c-couple-aboard-had-caught-fire-off-sable-island

https://vancouver.citynews.ca/2025/02/14/sailboat-that-disappeared-with-b-c-couple-aboard-had-caught-fire-off-sable-island-2/

https://globalnews.ca/news/11019360/sailboat-fire-tsb-nova-scotia-british-columbia/

https://edition.cnn.com/2024/07/22/americas/sable-island-shipwreck-scli-intl/index.html

Og så var det det litt sentrale i forhold til saken:

Brett Clibbery and Sarah Packwood had converted Theros to electric, installing a Nissan Leaf battery pack and electric saildrive to drive the boat’s engine, along with six solar panels.

https://www.pbo.co.uk/news/investigation-underway-after-sailing-couple-brett-clibbery-and-sarah-packwood-found-dead-in-their-liferaft-88639

Nå er det vel ikke alle batterier for elektriske biler som er basert på Lithium Ion batterier, men i dette tilfellet så forholdt det seg nok slik.

Jeg har fulgt Sailing Uma https://www.youtube.com/@SailingUma og dere eventyr med retrofit elektrisk fremdrift der de har fremhevet følgende fordeler :

• Miljøhensyn og livstilsvalg
  • Stille drift
  • Mindre vedlikehold
  • Plassbesparende
  • Enklere bruk
  • Energiinegrasjon med båtens elsystem
  • Unngå diesellukt
  • Langsiktig besparelse (serlig når Ocean Volt sponser)

Jeg tror ikke det er veldig lønsomt å retrofitte elektrisk fremdrift på båter under 40 fot da invisteringskostnaden er veldig høy. Det hadde vært artig å se en årlig totalkostnadsanaylse for ett dieseloppsett vs elektrisk oppsett. 

Fra mitt perspektiv er livet med seiling veldig individuelt og en må anskaffe båt som passer til bruk. En har for eksempel ikke targabøyle med solcellepaneler på regattabåter eller båter som farter i mørketiden. På en annen side går båter som skal langt forbausende fort tom for diesel, bare se på https://www.youtube.com/@erikaanderaa der han må ha med seg masse ekstra dieselkanner. 

Serlig katamaraner passer bra til elektrisk fremdrift da de generelt kan lade mer,  pga flere flater som kan utnyttes med solcellepanel og de er generelt rasker. (Propellgenerering gir lite energi under 7-8 knop.) I tillegg kan katamaraner ha behov for å bremse i unnabakke for å ikke stupe inn i neste bølge. Propellgenerering fungerer mindre bra i virvelstrømmen bak kjølen på monohull.. Derfor har disse ofte to elektriske podder, som da også kan minske behov for baugpropell. 

Når det gjelder brannfare, så mener jeg at LIFEPO4 batterier veldig sikre med skikkelig BMS-system og overvåkning. Det er serlig støt og overlading som fører til at lithium batteriet løper løpsk termisk. Blybatterier har også sine svakheter med at de produserer knallgass ved dynamofeil og overlading. Det burde vært en form for 3.parts sertifisering av lithiumbatterier. Det eneste som finnes er UN 38.3 som går ut på å sikre batterier for transport.

Luske_Ludvig skrev 14 minutter siden:

Jeg har fulgt Sailing Uma 

Jeg følger også med dem og har sett alle episodene fra starten av.

Er positiv til el-drift av båt generelt, men her var det snakk om litium-batteri fra bil (ikke lifepo4). En batteri-type jeg har inntrykk av at absolutt ikke er egnet for båt.

Finnes mange standarder for å sikkerhetsteste Li-ion batterier.

ABYC E-13 er den eneste standarden jeg kjenner til for Lithium batterier i fritidsbåter.

For hybrid og elektriske kjøretøy så finnes UL 2580 og SAE J2464 standardene. 

IEC 62619, IEC  62660 og UL 2849 kan være andre relevante standarder. 

Li-ion batterier er ikke like sikre. Men tror allikevell at de er ganske sikre så lenge battericellene blir tilstrekkelig overvåket. Hadde vært gøy å se en profesjonell risikovurdering. Alt er tall. Bybanen i Bergen er det kalkulert risiko på 3 alvorlige personskader per 2 år. 

Men de fleste elektriske branner, de starter vel ikke inne i batteriet, men der i mot ute i ledningsnettet, i koblingsenheter, eller ute i forbrukerne av elektrisk energi?  

Hvis man skal risikovurdere, vil det da ikke også være relevant å ta utgangspunkt i de ulykker og branner som allerede har skjedd, og som man kjenner årsaken til?

Arne2 skrev for 4 timer siden:

Det er nok energi nok lagret til at man kan klare det.

Å ja, der energi nok i rikelige mengder i lithium og det er der også i blybatterier selv om strømmen er litt mer "tam" der. Den typen elektriske branner blir en litt annen sak enn batteriteknologien. Brann i Li-Ion kan ta av noe voldsomt mens LiFePO4 er nærmest for selvslukkende å regne i sammenheng... Når den lagrede energien i et batteri tar av en vei den ikke skal så brenner det samme pokker...

Arne2 skrev for 4 timer siden:

Nå er det vel ikke alle batterier for elektriske biler som er basert på Lithium Ion batterier, men i dette tilfellet så forholdt det seg nok slik.

Da jeg for 2-3 år siden prøvde å få tak i bilbatterier til solcelleanlegget mitt fikk jeg klar beskjed at det kun fantes Li-Ion på bruktmarkedet, LiFePO4 var utelukkende i de dyreste og nyeste bilene...

Li-Ion batterier tåler typisk 800 ladesykluser og det er nok for levetiden på de aller fleste biler mens LiFePO4 gjerne tåler 5000 sykler og blir litt overkill i de fleste sammenhenger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg finner ikke artikkelen fra National Fire Protection Association som det refereres til her, men det påstås i hvert fall at "LiFePO4 accounted for less than 0.2% of lithium battery-related fires, with most incidents linked to improper installation or counterfeit products"
Med andre ord, 500 ganger større risiko for brann i andre litium-batterier.

https://www.heatedbattery.com/are-lifepo4-batteries-a-fire-hazard-safety-insights-explained/ (Merk: Disse selger LiFePO4)

Generelt har man jo her på forumet mange ganger snakket om de sikkerhetsmessige fordelene med LiFePO4, andre Li-ion krever høyrere kunnskap for å gjøre det "sikkert nok". 

Ang. Theros; mistenker man eksplisitt en eksplosiv batteribrann bare fordi nødmelding ikke er utløst, eller er det media som fisker fordi dette er en dramatisk ulykke med en båt som har li-ion batterier?

Kan dette like gjerne være at den som har vært på vakt har laget mat på gassovn og flytedressen har tatt fyr, antent gardiner, puter etc. ifm forsøk på å slokke og dermed annet interiør, personen har hoppet ut i vannet mens den andre har løst ut redningsflåten og hoppet etter?
Flytevester er normalt sett laget av syntetisk materiale som lett tar fyr, en brann båt kan fort utarter til å bli dramatisk. Blir man bråvekket, man ikke øvd på nødsituasjoner o.l., så kan nok det å ikke ta med/utløse en nødsender fort skje.

SveinHa skrev for 4 timer siden:

Da jeg for 2-3 år siden prøvde å få tak i bilbatterier til solcelleanlegget mitt fikk jeg klar beskjed at det kun fantes Li-Ion på bruktmarkedet, LiFePO4 var utelukkende i de dyreste og nyeste bilene...

Det er rimeligere modeller med lavere batterikapasitet som typisk bruker LiFePO4. I starten kom disse med bare deler av batterivolumet bestykket. Da LiFePO4 ble tilgjengelig fylte de opp hele volumet med rimeligere LiFePO4 celler med lavere energitettethet. Vet at Tesla og BMW bruker LiFePO4 på modeller med lavere batterikapasitet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...