Jump to content

Suzuki DF60 2003, vann i motorolje - toppakning?

Johnny76

Recommended Posts

Hei, min trofaste Suzuki DF60 fra 2003 har hvitgrå motorolje. Har flushet ut gammel olje/ vannblanding, fylt ny olje, startet motor med vannkjøling på, og oljen ble like hvit igjen etter noen minutter..

Jeg har egentlig ikke peilig, men har skrudd litt 4 sylindra (luftkjølt) motorsykkel. Er dette sannsynligvis toppakning/ sprekk i blokk/ topp - dvs "riving av motor", eller kan det være noe annet som er enklere å sjekke for?

Hvis toppakning - er det noen som har klart å få av topp uten å splitte "powerhead" fra motorstammen? (ref klipp fra service manual er det kanskje liten sjangs..)

20250427_122113.jpg

Screenshot_20250428_131358_OneDrive.jpg

Er det innvendige anoder på disse også som på de større Suzukiene? er de i så fall skiftet regelmessig slik at det ikke er snakk om tæring?  Blant annet er det anode på innsiden av deksel nederst i oljepanna (på 150-300) hvor sjøvannet kommer opp. Om det er det her også så kan det jo være greit å sjekke tilstand at tæring kan utelukkes for pga disse 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hei, takk for inspill!

Hydra/ Abbor; Adapterplate - er det skillet mellom "powerhead" og "motorstamme" ? Kompresjonstest høres lurt ut!

Komodo, kjører ikke fullt trykk, men nok til at det kommer vann i pilothullet. Må stå og holde i "ørevarmeren" for å få det tett nok til at impellen får vann opp til blokk/ pilothull. (Kjenner forøvrig på slangene at  kaldt vann kommer inn til termostaten på toppen av motoren. Åpnet termostaten i dag, klarte ikke å se noe åpenbare issues. 

Goodspeed; Ja, innvendige anoder, de jeg har funnet er byttet ut (selv om det ikke var mye tæring), men absolutt ikke sikker på at jeg har funnet alle - vises ikke ordentlig i service manual. Kan godt hende, for alt jeg vet at det er tæring fra innsiden.. 

Snakket med en mekaniker i dag, han mente det var 15000,- i arbeidstimer bare for å finne hvor evt vannet kommer fra. Vet dere om diagnose (altså koble på PC) vil gi noe svar på dette? 

Ser dette er din første tråd. Velkommen til Forumet og takk for at du lager en flott trådtiller, veldig god søkbarhet, veldig god informasjon, veldig verdifullt . Skulle ønske mange av de "erfarne" her inne kunne lære mye av deg.:klapper:
Legger også merke til at når du er smart og lager en god trådtittel, så er de beste folka på hugget med en gang :tommel_opp:

Har ikke mye erfaring med DF60/DF60A så jeg får nøye meg med å ta jobben som "motivator"  Lykke til !! :glimter:

Diagnose gir ingen svar. Adapter plate står under powerhead. Vis du skaffer manual og lager system for å ikke blade deler går det greit med demontering og montering.  Det er lite lønnsomt å levere motoren med tanke på alder til ett verksted. Vilt ha demontert undervannshuset og byttet olje ett par ganger samt starte motor mellom hvert skift for å få ut mest mulig vann. Viktig å følge med temperatur!

Slettet - såg du skrev at det ikke stod noe om interne anoder der. men at du hadde servicemanual. :) 

Mulig du har søkt på youtube allerede, men her er en video for df60 og interne anoder. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Tror jeg hadde sjekket adapterplate først, ikke helt uvanlig problem.

Dette lønner seg ikke å sette bort, samt man bør sjekke priser for  nye deler nøye. Verdien er ikke allverden på en såpass gammel motor ( uansett hvor mye du koster på den). Alternativt selge den i deler og kjøpe ny motor kan være beste løsning.

Hei,

Hydra; Takk for tydelig svar, Hvordan er det best å følge med på temperatur, har ikke temp måler på motoren.

Goodspeed, takk for video! Denne videoen er for litt nyere motor, en ganske likt på eksosmanifold. Legger ved bilder av de to anodene jeg har funnet på motor. Den på eksossiden er enkel å finne, men den som sitter på andre siden på undersiden av toppen har jeg ikke sett eller byttet før, fant den ved å søke etter anode på alle diagrammene på Crowley Marine. Lurer på hvordan det ser ut inni der..  Ser ut som det skal være en ganske lang sylinderanode.

DF60.png.3322ef9f3510ee9690fd2d921783db0f.png

hanto; Gode råd, takk. Hvis jeg skulle finne på å demontere og løfte av "powerhead", hva er det man typisk ser etter på adapterplata, er det åpenbart eller krver det trent øye? Hvilke andre sjekk punkter tenker du at man bør gjøre for å finne lekkasjen? Har aldri gjort en slik jobb før.. Så langt jeg har lest ser det ut som man ser etter "cracks" som jeg skjønner kan være vanskelig å se/ finne, samt sjekke topp/ toppakning.

Vis du ikke har eller får lånt en ir-måler får du bruke hånden som tempmåler. Merker fort når den er 50°. Ville tatt kompresjons test før demontering så kan du slippe unødvendig skruving vis feilen ligger nede i motoren. Må ha full åpning på luftinntak under komp test.Det er lurt å studere pakkninger nøye under demontering! Anbefaler å laste ned manualen . Det du viser av bilde fra finn er bunnpanne. Jeg fikk ett tips engang for å skille mellom vann og drivstoff i oljen, lukt er en ting men man kan ha litt av oljen i en spiseskje og varme dette opp. Hvis det knitrer er det vann.  Ps:har ikke testet dette selv🤔

Hanto; Takk, det er veldig nyttig å vite

Hydra; Veldig nyttig, takker så mye for svar. Skal prøve meg på kompresonstest. Jeg tror metoden du beskriver fungerer, tenkte ikke på det, men jobber med bl.a reparasjoner av kabler offshore, der koker vi papirisolasjonen (som er mettet med olje) for nettopp å høre etter knitringen, og for å se om vi har vanninntregning i kabel.

Nå tror jeg omsider jeg har funnet "adapterplata"(!) Bildene er fra Ebay. På min motor er området rundt de to boltene veldig korrodert. Ser ut som dette er kanaler for olje fra sump til oljepumpa, ref pil på "underside"? Hvorfor har man de to umbrako boltene der, sett bakfra?

Adapterplate1.png

Di boltene du tenker på har jeg ikke svar på. Jeg tror ikke det står noe om dem i manualen.Silen med sugerør går fra powerhead og ned i bunnpanne. Kanaler for retur av olje er lett å se når du tar av powerhead.  Hvis du eller når du kommer til montering er det noen plasser det må brukes loctite og pakknings silicon. Anbefaler K2 Siltec tettemasse som tåler bensin og koroderer ikke. Momentnøkkel bør du også ha tilgjengelig. Bolte hull må rengjøres/tømmes for veske/olje slik att det ikke blir spreng/sprekker i aluminiumen når dem monteres.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...