Jump to content

Suzuki DF60 2003, vann i motorolje - toppakning?


Johnny76

Recommended Posts

35 minutes ago, Kennethdelbekk said:

Jeg har bytta topp pakning på en slik for noen år siden med like symptomer.  Du kan nok fortsette å dele og bytte topp pakningen. 

Hei, hadde du da ok kompresjonstest og det var fortsatt toppakning?

 

Fikk forresten ut anoden, riktignok med "spett og hakke" men var igjen mye sink på den

Anodeuteavtopp.png.b6be22afade63e2e68af4e937953d3c7.png

Link to post

Kunne jo ha tatt en lekasjetest på hver selynder eller bare fortsette demontering. Adapter platen ser temmelig bra ut men det er vanskelig å studere hvor problemet ligger med å se på bilder.Når du begynner med toppen er det rekkefølge på demontering av bolter. 

Link to post

Kenneth/ Hydra; Takk for hjelp, det er veldig nyttig!! Min kompresjonstest var vel ok, men det kan vel allikevel være lekkasje mellom kjølevann og oljekanal i toppen kanskje? 

 

Jeg må sjekke nøyere det dere nevner med demonteringsrekkefølge bolter og timing.

 

Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt?

 

Så langt kom jeg i dag, lagde en jigg etter å ha bestemt meg for å demontere med motoren orientert slik den er når den står på båten. Ville liksom egentlig ha toppen vannrett, men fant ikke noen bra måte å stabilisere motoren på slik.

 

Fant forøvrig to anoder til i toppen, ref bildet til høyre. Kan se selve anodene fra innsugsiden, og det er masse sink der også. Blir veldig spennende å se om det er toppakning, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kommer tilbake.Jiggogventildekselav.png.45fdaf579cfbd9a063881f69786a8079.png

 

 

Link to post
Johnny76 skrev for 8 timer siden:

Ja, motoren er brukt mye på sakte fart, tenker du ift "få åpninger" på thermostat? Jeg har testet thermostaten nå og den virker.

Noen 4T motorer er kjent for å få vann i motoroljen ved mye "tomgangskjøring" det skyldes at motoren ofte ikke når driftstemperatur og dermed ikke "tørker" oljen for vann, slik en 4T motor gjør når den går under ideelle driftsforhold. 

Det har vært byttet mange toppakninger uten at en fant feil... for å si det på den måten :svetter:

 

Johnny76 skrev for 8 timer siden:

noen gode råd for hvordan jeg fikser rundt disse pluggene (hvis "stålpluggene" er det jeg tror det er, og jeg ikke må bytte hele adapterplata)? 

Kjenner ikke din motor godt nok til at jeg kan gi deg et klart råd, men ser nå at du er godt i gang med demontering og skal gjerne prøve å hjelpe mer spesifikt når du kan dele bilder av inn og utside av pluggene.
(disse brukes til å montere O2 sensor i ifm finjustering av bensin/luft forhold på fabrikken, deretter blombert)

Den/de pluggene må lede inn til eksosstrømmen, det er der O2 målingen skjer.

 

Link to post
Johnny76 skrev 34 minutter siden:

Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt?

Om det er store hull i tannreimhjulene så kan du klemme fast reima mot reimhjulet med minisnekkertvinge før demontering. Litt unhåndterelig men funker...

Link to post

Leit at det er sånn men flott deling :tommel_opp:

 

Det stod noe i første innlegg om atte: "har egentlig ikke peiling" det tror jeg ikke noe på... :fniser:, godt jobba mann

 

Det jeg kan se av bildene lar seg sveise, men toppen bør nok planes etterpå... så det drar på seg.

Link to post

Den ser ut til å ha lekket litt mellom sylinder en og to også, men da "bare" kompresjonstrykk. Jeg ville ha sjekket først om noen har en brukt topp, det blir fort minst like dyrt om du skal ha noen til å sveise og planslipe den du har. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dieselfan/ index; takk, og forresten takk for hyggelige ord om deling Dieselfan.

 

Det er sikkert lurt med ny topp, klarer ikke å finne brukt topp så hvis noen har tips/ noen jeg kan sjekk med hadde det vært supert. HAr jo bestilt bl.a ny toppakning så hadde jo vært morro og fått den i orden igjen. 

 

Har dere noe tro på å reparere med "JB weld" el.l, ser det er noen tråder på google men skal vel litt til at det vil fungere.

 

En annen ting; Jeg ser at toppen til suzuki swift (bilen) ser mistekelig lik ut på bilder. Noen som vet om de går om hverandre? Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..?

Link to post

Du er kommet langt på vei👍Den toppen vilt jeg nok ha tatt til vurdering hos noen som reparerer sånt. Det er ikke alt som vises på bilder.Ville ha demontert adapter fra oljepanne. Det er mellom disse korosjonen er merkbar. Bør ta helheten i betraktning med tanke på kostnad.

Link to post
Johnny76 skrev 10 minutter siden:

Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..?

 

4 taktere i denne størrelsen kommer som regel fra bilprogrammet, så sannsynligheten er stor for at det er samme topp. Sjekk diameter på ventilene, det bør vel kunne gi en grei pekepinn. En Swift topp kan du vel finne billig hos en bilopphogger også evt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei igjen, har forlatt Swift sporet, likt men ikke likt.. Sjekker sveising med et verksted i Fredrikstad som kan alu sveising, og har fått mulig napp på ny-brukt topp fra nord trøndelag, må først se om den er uten korrosjon. Han som har evt brukt topp, har hele powerhead tilgjengelig. Ville dere bytta hele motoren, eller bare bytta topp?

Link to post

Hvis motoren ellers har gått greit så hadde jeg nok bøyd meg med kun topp. Sveis eller bytte blir vel likeverdig her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for input Index, synes din vurdering er fornuftig, føles som jeg har litt mer kontroll ved kun bytte av topp. Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok?

 

Har forøvrig bestilt deler til motor, anoder etc til ca 4000,- ny brukt topp (hvis den er ok) er 3500,-. Har også bestilt K2 Siltec, takk Hydra for tips! 

Link to post
Johnny76 skrev 31 minutter siden:

 Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok?

 

Den kommer vel an på tilstanden til den brukte toppen. Jeg ser kjølekanalene er noe tæret/utvidede på de toppen du har, men det vil nok ennå ta en del år før det blir kritisk. Jeg vil tro den brukte toppen er i tilsvarende stand, om den er rundt samme alder?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen, nå trenger jeg litt råd;

 

Jeg har fått ny, brukt topp fra en DF70. "Alle" jeg har snakket med mener disse er identiske, Men så ser jeg i servicemanualen dette under. Jeg finner ingen andre forskjeller i service manual på timing etc, så det kan virke som det er kun åpningen på ventilene som er noe ulike i max utslag mellom 60 og 70? 

 

Hva tror dere om det, vil "lavere kamhøyde" på DF 70 toppen skape problemer for meg toppen monteres i min DF60?

 

image.png.f60b4e66f8d467433aff37b67d3eedc4.png

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...