Jump to content

Suzuki DF60 2003, vann i motorolje - toppakning?


Johnny76

Recommended Posts

  Kennethdelbekk skrev On 4.5.2025 at 15.17:

Jeg har bytta topp pakning på en slik for noen år siden med like symptomer.  Du kan nok fortsette å dele og bytte topp pakningen. 

Vis hele sitatet  

Hei, hadde du da ok kompresjonstest og det var fortsatt toppakning?

 

Fikk forresten ut anoden, riktignok med "spett og hakke" men var igjen mye sink på den

Anodeuteavtopp.png.b6be22afade63e2e68af4e937953d3c7.png

Link to post

Kenneth/ Hydra; Takk for hjelp, det er veldig nyttig!! Min kompresjonstest var vel ok, men det kan vel allikevel være lekkasje mellom kjølevann og oljekanal i toppen kanskje? 

 

Jeg må sjekke nøyere det dere nevner med demonteringsrekkefølge bolter og timing.

 

Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt?

 

Så langt kom jeg i dag, lagde en jigg etter å ha bestemt meg for å demontere med motoren orientert slik den er når den står på båten. Ville liksom egentlig ha toppen vannrett, men fant ikke noen bra måte å stabilisere motoren på slik.

 

Fant forøvrig to anoder til i toppen, ref bildet til høyre. Kan se selve anodene fra innsugsiden, og det er masse sink der også. Blir veldig spennende å se om det er toppakning, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kommer tilbake.Jiggogventildekselav.png.45fdaf579cfbd9a063881f69786a8079.png

 

 

Link to post
  Johnny76 skrev On 4.5.2025 at 13.25:

Ja, motoren er brukt mye på sakte fart, tenker du ift "få åpninger" på thermostat? Jeg har testet thermostaten nå og den virker.

Vis hele sitatet  

Noen 4T motorer er kjent for å få vann i motoroljen ved mye "tomgangskjøring" det skyldes at motoren ofte ikke når driftstemperatur og dermed ikke "tørker" oljen for vann, slik en 4T motor gjør når den går under ideelle driftsforhold. 

Det har vært byttet mange toppakninger uten at en fant feil... for å si det på den måten :svetter:

 

  Johnny76 skrev On 4.5.2025 at 13.25:

noen gode råd for hvordan jeg fikser rundt disse pluggene (hvis "stålpluggene" er det jeg tror det er, og jeg ikke må bytte hele adapterplata)? 

Vis hele sitatet  

Kjenner ikke din motor godt nok til at jeg kan gi deg et klart råd, men ser nå at du er godt i gang med demontering og skal gjerne prøve å hjelpe mer spesifikt når du kan dele bilder av inn og utside av pluggene.
(disse brukes til å montere O2 sensor i ifm finjustering av bensin/luft forhold på fabrikken, deretter blombert)

Den/de pluggene må lede inn til eksosstrømmen, det er der O2 målingen skjer.

 

Link to post
  Johnny76 skrev On 4.5.2025 at 21.14:

Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt?

Vis hele sitatet  

Om det er store hull i tannreimhjulene så kan du klemme fast reima mot reimhjulet med minisnekkertvinge før demontering. Litt unhåndterelig men funker...

Link to post

Den ser ut til å ha lekket litt mellom sylinder en og to også, men da "bare" kompresjonstrykk. Jeg ville ha sjekket først om noen har en brukt topp, det blir fort minst like dyrt om du skal ha noen til å sveise og planslipe den du har. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dieselfan/ index; takk, og forresten takk for hyggelige ord om deling Dieselfan.

 

Det er sikkert lurt med ny topp, klarer ikke å finne brukt topp så hvis noen har tips/ noen jeg kan sjekk med hadde det vært supert. HAr jo bestilt bl.a ny toppakning så hadde jo vært morro og fått den i orden igjen. 

 

Har dere noe tro på å reparere med "JB weld" el.l, ser det er noen tråder på google men skal vel litt til at det vil fungere.

 

En annen ting; Jeg ser at toppen til suzuki swift (bilen) ser mistekelig lik ut på bilder. Noen som vet om de går om hverandre? Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..?

Link to post

Du er kommet langt på vei👍Den toppen vilt jeg nok ha tatt til vurdering hos noen som reparerer sånt. Det er ikke alt som vises på bilder.Ville ha demontert adapter fra oljepanne. Det er mellom disse korosjonen er merkbar. Bør ta helheten i betraktning med tanke på kostnad.

Link to post
  Johnny76 skrev On 5.5.2025 at 12.24:

Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..?

Vis hele sitatet  

 

4 taktere i denne størrelsen kommer som regel fra bilprogrammet, så sannsynligheten er stor for at det er samme topp. Sjekk diameter på ventilene, det bør vel kunne gi en grei pekepinn. En Swift topp kan du vel finne billig hos en bilopphogger også evt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei igjen, har forlatt Swift sporet, likt men ikke likt.. Sjekker sveising med et verksted i Fredrikstad som kan alu sveising, og har fått mulig napp på ny-brukt topp fra nord trøndelag, må først se om den er uten korrosjon. Han som har evt brukt topp, har hele powerhead tilgjengelig. Ville dere bytta hele motoren, eller bare bytta topp?

Link to post

Takk for input Index, synes din vurdering er fornuftig, føles som jeg har litt mer kontroll ved kun bytte av topp. Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok?

 

Har forøvrig bestilt deler til motor, anoder etc til ca 4000,- ny brukt topp (hvis den er ok) er 3500,-. Har også bestilt K2 Siltec, takk Hydra for tips! 

Link to post
  Johnny76 skrev On 6.5.2025 at 8.17:

 Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok?

Vis hele sitatet  

 

Den kommer vel an på tilstanden til den brukte toppen. Jeg ser kjølekanalene er noe tæret/utvidede på de toppen du har, men det vil nok ennå ta en del år før det blir kritisk. Jeg vil tro den brukte toppen er i tilsvarende stand, om den er rundt samme alder?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen, nå trenger jeg litt råd;

 

Jeg har fått ny, brukt topp fra en DF70. "Alle" jeg har snakket med mener disse er identiske, Men så ser jeg i servicemanualen dette under. Jeg finner ingen andre forskjeller i service manual på timing etc, så det kan virke som det er kun åpningen på ventilene som er noe ulike i max utslag mellom 60 og 70? 

 

Hva tror dere om det, vil "lavere kamhøyde" på DF 70 toppen skape problemer for meg toppen monteres i min DF60?

 

image.png.f60b4e66f8d467433aff37b67d3eedc4.png

Link to post

Jeg endte opp med å bytte over kamaksel, rocker arms etc fra den gamle DF60 toppen til den "nye" DF70 toppen. Sjekket litt rundt og virket som det er litt risiko å bare bytte topp inkl kamaksel fra DF70 uten å bytte ECU for innsprøytning og tenning. Mye mulig det hadde gått helt fint men nå ble det sånn.

image.png.3d39aef80c9478be29e1493c76e457fc.png

Noen som vet hvor man kan kjøpe oljetetning/ simring til kamaksel i butikk i oslo/ bærum? 32x52 x ca7 høy. Trodde liksom ikke man måtte til suzukiforhandler for å få slike ting, men man må kanskje det?

Link to post

Hei igjen , takk for hjelpen, jeg fant simringen hos Kulelagerhuset i Drammen. De har forøvrig et enormt vareutvalg på lager etc.

 

Simringen ble montert.

 

Sjekket termostat og vannventil og begge var korrodert, byttet begge. Termostat hadde korrodert fast i åpen stilling (bedre enn lukket..). Satt veldig godt fast, byttet begge skivene i termostathuset.

 

image.png.87cde0c250676db3cb8780ff1e7f448a.png

 

 

Link to post

Som nevnt er det 3 anoder på innsugssiden i toppen som sitter ganske skjult. Den ene sitter på undersiden, se bilde, og de to andre sitter ved injektorene på siden. I min DF 60 topp var det mye igjen av anodene, men de var innkapslet og hadde nok liten funksjon. De hadde også "vokst" og korrodert seg helt fast i toppen, slik at det hadde vært helt umulig å få de ut fra utsiden.

 

I den brukte DF70 toppen var anodene mye mer redusert, dvs de hadde fungert etter hensikten, men fortsatt helt umulig å få ut fra utsiden. De måtte bankes/ knekkes/ skrapes ut. Det er mulig å bruke en M8 bolt i lokket på anoden som uttrekker, men for alle anoden 3+3 var det ikke i nærheten av tilstrekkelig for å få de ut. I et av anodelokkene på DF60 toppen skrudde jeg ganske hardt til med "avtrekkerfunksjonen", det deformerte gjengene for festebolten for anodelokket.

 

Jeg var derfor mer forsiktig med DF70 lokkene, og frisket opp de små gjengene for anodelokkskruene i toppen etter å ha "trekt av" anodene.

 

Uansett, om du har en DF60/70; Anbefaler sterkt å skru ut, sjekke og rengjøre/ bytte disse 3 hvert år. Hvis ikke tror jeg man må rive motor som jeg har gjort for å bytte de. Mulig det går med hvert 2 år men ville ikke satset på det. Ville ikke bli forundret om veldig mange DF60/70 som er noen år, er korrodert i toppen fordi anodene ikke er byttet/ eier no X ikke er klar over at de er der. Det er relativt kryptisk beskrevet i manualen også (den underste er vist, men ikke de to på siden). De jeg har snakket med for å få tak i brukt topp (brukthandlere og verksted) har alle sagt at det er toppene på DF60/70 som tærer istykker, mens de eldre, større motorene har mye adapterplateissues.

image.png.22da3863898ab3eca3dd1956e0cb0460.png

 

Link to post

Girhus; Mens jeg ventet på deler for å sette sammen "powerhead", åpnet jeg girhuset for å sjekke impeller, synes det hadde vært litt svak stråle selvom det alltid har vært stråle. 

 

Brukte muttertrekket for å åpne impellerhuset, det var idiotisk, knakk bolten ref pila under, meget irriterende.. Leste bl.a veldig nyttig innlegg av Dieselfan her på forumet ift å få fikset dette.

 

Erfaring;

- synes det er vaskelig å treffe senter når man prøver å "punche" senter før borring med liten bor.

- Ved større bor - drar skjevheten i hullet seg mot en side så man må passe på at man ikke begynner å bore i godset.

- Må finne noe å sikte etter for å bore paralellt med hullet. 

- Fant en liten pipe som passet perfekt i impellerhushullet, borret hull i denne og brukte denne som guide for å sentrere hullet da jeg borret med "største boret"

 

Fikk satt inn helicoil for første gang, som fungerte veldig fint

 

Fant ut av item 9 i bildet under manglet, bestilte denne, ny venting..

 

image.png.900d03d038cf30d477cacde80e7d590b.png

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...