Johnny76 Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai 35 minutes ago, Kennethdelbekk said: Jeg har bytta topp pakning på en slik for noen år siden med like symptomer. Du kan nok fortsette å dele og bytte topp pakningen. Hei, hadde du da ok kompresjonstest og det var fortsatt toppakning? Fikk forresten ut anoden, riktignok med "spett og hakke" men var igjen mye sink på den Sitér dette innlegget Link to post
Kennethdelbekk Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai tok aldri noen kompresjonstest. men det var tydelig visuelt på topp pakningen når den var demontert. pass på registerkjede og timing når du demonterer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Kunne jo ha tatt en lekasjetest på hver selynder eller bare fortsette demontering. Adapter platen ser temmelig bra ut men det er vanskelig å studere hvor problemet ligger med å se på bilder.Når du begynner med toppen er det rekkefølge på demontering av bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 4.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai Kenneth/ Hydra; Takk for hjelp, det er veldig nyttig!! Min kompresjonstest var vel ok, men det kan vel allikevel være lekkasje mellom kjølevann og oljekanal i toppen kanskje? Jeg må sjekke nøyere det dere nevner med demonteringsrekkefølge bolter og timing. Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt? Så langt kom jeg i dag, lagde en jigg etter å ha bestemt meg for å demontere med motoren orientert slik den er når den står på båten. Ville liksom egentlig ha toppen vannrett, men fant ikke noen bra måte å stabilisere motoren på slik. Fant forøvrig to anoder til i toppen, ref bildet til høyre. Kan se selve anodene fra innsugsiden, og det er masse sink der også. Blir veldig spennende å se om det er toppakning, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Johnny76 skrev for 8 timer siden: Ja, motoren er brukt mye på sakte fart, tenker du ift "få åpninger" på thermostat? Jeg har testet thermostaten nå og den virker. Noen 4T motorer er kjent for å få vann i motoroljen ved mye "tomgangskjøring" det skyldes at motoren ofte ikke når driftstemperatur og dermed ikke "tørker" oljen for vann, slik en 4T motor gjør når den går under ideelle driftsforhold. Det har vært byttet mange toppakninger uten at en fant feil... for å si det på den måten Johnny76 skrev for 8 timer siden: noen gode råd for hvordan jeg fikser rundt disse pluggene (hvis "stålpluggene" er det jeg tror det er, og jeg ikke må bytte hele adapterplata)? Kjenner ikke din motor godt nok til at jeg kan gi deg et klart råd, men ser nå at du er godt i gang med demontering og skal gjerne prøve å hjelpe mer spesifikt når du kan dele bilder av inn og utside av pluggene. (disse brukes til å montere O2 sensor i ifm finjustering av bensin/luft forhold på fabrikken, deretter blombert) Den/de pluggene må lede inn til eksosstrømmen, det er der O2 målingen skjer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Johnny76 skrev 34 minutter siden: Finne dødpunkt/ markere/ fjerne reg reim - vurderer å løsne strammer og ta av reima på kamsiden (for å slippe å kjøpe verktøy/ avtrekk av svinghjul). Er det dumt? Om det er store hull i tannreimhjulene så kan du klemme fast reima mot reimhjulet med minisnekkertvinge før demontering. Litt unhåndterelig men funker... Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Hei, tror feilen er funnet, kontakt kjøling-sylinder på sylinder 1. Er det noen som reparerer slikt, alstå sveise? Er det noen som har en ny topp:-)? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Leit at det er sånn men flott deling Det stod noe i første innlegg om atte: "har egentlig ikke peiling" det tror jeg ikke noe på... , godt jobba mann Det jeg kan se av bildene lar seg sveise, men toppen bør nok planes etterpå... så det drar på seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Den ser ut til å ha lekket litt mellom sylinder en og to også, men da "bare" kompresjonstrykk. Jeg ville ha sjekket først om noen har en brukt topp, det blir fort minst like dyrt om du skal ha noen til å sveise og planslipe den du har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johnny76 Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Dieselfan/ index; takk, og forresten takk for hyggelige ord om deling Dieselfan. Det er sikkert lurt med ny topp, klarer ikke å finne brukt topp så hvis noen har tips/ noen jeg kan sjekk med hadde det vært supert. HAr jo bestilt bl.a ny toppakning så hadde jo vært morro og fått den i orden igjen. Har dere noe tro på å reparere med "JB weld" el.l, ser det er noen tråder på google men skal vel litt til at det vil fungere. En annen ting; Jeg ser at toppen til suzuki swift (bilen) ser mistekelig lik ut på bilder. Noen som vet om de går om hverandre? Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Du er kommet langt på vei👍Den toppen vilt jeg nok ha tatt til vurdering hos noen som reparerer sånt. Det er ikke alt som vises på bilder.Ville ha demontert adapter fra oljepanne. Det er mellom disse korosjonen er merkbar. Bør ta helheten i betraktning med tanke på kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Johnny76 skrev 10 minutter siden: Ny topp for båtmotor er 25000, mens skruvat har Suzuki Swift topp til 4000. Er vel for godt til å være sant at det evt passer..? 4 taktere i denne størrelsen kommer som regel fra bilprogrammet, så sannsynligheten er stor for at det er samme topp. Sjekk diameter på ventilene, det bør vel kunne gi en grei pekepinn. En Swift topp kan du vel finne billig hos en bilopphogger også evt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johnny76 Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Hei igjen, har forlatt Swift sporet, likt men ikke likt.. Sjekker sveising med et verksted i Fredrikstad som kan alu sveising, og har fått mulig napp på ny-brukt topp fra nord trøndelag, må først se om den er uten korrosjon. Han som har evt brukt topp, har hele powerhead tilgjengelig. Ville dere bytta hele motoren, eller bare bytta topp? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Hvis motoren ellers har gått greit så hadde jeg nok bøyd meg med kun topp. Sveis eller bytte blir vel likeverdig her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Johnny76 Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Takk for input Index, synes din vurdering er fornuftig, føles som jeg har litt mer kontroll ved kun bytte av topp. Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok? Har forøvrig bestilt deler til motor, anoder etc til ca 4000,- ny brukt topp (hvis den er ok) er 3500,-. Har også bestilt K2 Siltec, takk Hydra for tips! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Johnny76 skrev 31 minutter siden: Tenker du at sveist topp ikke vil stå tilbake ift levetid vs en brukt topp som er ok? Den kommer vel an på tilstanden til den brukte toppen. Jeg ser kjølekanalene er noe tæret/utvidede på de toppen du har, men det vil nok ennå ta en del år før det blir kritisk. Jeg vil tro den brukte toppen er i tilsvarende stand, om den er rundt samme alder? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hydra Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Hvis du kjøper brukt topp er det greit å sjekke att den ikke er skjeiv. Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai Hei igjen, nå trenger jeg litt råd; Jeg har fått ny, brukt topp fra en DF70. "Alle" jeg har snakket med mener disse er identiske, Men så ser jeg i servicemanualen dette under. Jeg finner ingen andre forskjeller i service manual på timing etc, så det kan virke som det er kun åpningen på ventilene som er noe ulike i max utslag mellom 60 og 70? Hva tror dere om det, vil "lavere kamhøyde" på DF 70 toppen skape problemer for meg toppen monteres i min DF60? Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Jeg endte opp med å bytte over kamaksel, rocker arms etc fra den gamle DF60 toppen til den "nye" DF70 toppen. Sjekket litt rundt og virket som det er litt risiko å bare bytte topp inkl kamaksel fra DF70 uten å bytte ECU for innsprøytning og tenning. Mye mulig det hadde gått helt fint men nå ble det sånn. Noen som vet hvor man kan kjøpe oljetetning/ simring til kamaksel i butikk i oslo/ bærum? 32x52 x ca7 høy. Trodde liksom ikke man måtte til suzukiforhandler for å få slike ting, men man må kanskje det? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Johnny76 skrev 49 minutter siden: Noen som vet hvor man kan kjøpe oljetetning/ simring til kamaksel i butikk Ikke akkuat Oslo, men Mits Hydraulikk i Tønsberg. God service, bra priser, og de putter gjerne i en konvolutt og sender 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Ligger på Sem 100m fra E18, så ikke rare omveien om du kjenner noen som raser forbi Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Hei igjen , takk for hjelpen, jeg fant simringen hos Kulelagerhuset i Drammen. De har forøvrig et enormt vareutvalg på lager etc. Simringen ble montert. Sjekket termostat og vannventil og begge var korrodert, byttet begge. Termostat hadde korrodert fast i åpen stilling (bedre enn lukket..). Satt veldig godt fast, byttet begge skivene i termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Som nevnt er det 3 anoder på innsugssiden i toppen som sitter ganske skjult. Den ene sitter på undersiden, se bilde, og de to andre sitter ved injektorene på siden. I min DF 60 topp var det mye igjen av anodene, men de var innkapslet og hadde nok liten funksjon. De hadde også "vokst" og korrodert seg helt fast i toppen, slik at det hadde vært helt umulig å få de ut fra utsiden. I den brukte DF70 toppen var anodene mye mer redusert, dvs de hadde fungert etter hensikten, men fortsatt helt umulig å få ut fra utsiden. De måtte bankes/ knekkes/ skrapes ut. Det er mulig å bruke en M8 bolt i lokket på anoden som uttrekker, men for alle anoden 3+3 var det ikke i nærheten av tilstrekkelig for å få de ut. I et av anodelokkene på DF60 toppen skrudde jeg ganske hardt til med "avtrekkerfunksjonen", det deformerte gjengene for festebolten for anodelokket. Jeg var derfor mer forsiktig med DF70 lokkene, og frisket opp de små gjengene for anodelokkskruene i toppen etter å ha "trekt av" anodene. Uansett, om du har en DF60/70; Anbefaler sterkt å skru ut, sjekke og rengjøre/ bytte disse 3 hvert år. Hvis ikke tror jeg man må rive motor som jeg har gjort for å bytte de. Mulig det går med hvert 2 år men ville ikke satset på det. Ville ikke bli forundret om veldig mange DF60/70 som er noen år, er korrodert i toppen fordi anodene ikke er byttet/ eier no X ikke er klar over at de er der. Det er relativt kryptisk beskrevet i manualen også (den underste er vist, men ikke de to på siden). De jeg har snakket med for å få tak i brukt topp (brukthandlere og verksted) har alle sagt at det er toppene på DF60/70 som tærer istykker, mens de eldre, større motorene har mye adapterplateissues. Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Bedre bilde av 2xanoder ved innsug/ injektorsiden Sitér dette innlegget Link to post
Johnny76 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Girhus; Mens jeg ventet på deler for å sette sammen "powerhead", åpnet jeg girhuset for å sjekke impeller, synes det hadde vært litt svak stråle selvom det alltid har vært stråle. Brukte muttertrekket for å åpne impellerhuset, det var idiotisk, knakk bolten ref pila under, meget irriterende.. Leste bl.a veldig nyttig innlegg av Dieselfan her på forumet ift å få fikset dette. Erfaring; - synes det er vaskelig å treffe senter når man prøver å "punche" senter før borring med liten bor. - Ved større bor - drar skjevheten i hullet seg mot en side så man må passe på at man ikke begynner å bore i godset. - Må finne noe å sikte etter for å bore paralellt med hullet. - Fant en liten pipe som passet perfekt i impellerhushullet, borret hull i denne og brukte denne som guide for å sentrere hullet da jeg borret med "største boret" Fikk satt inn helicoil for første gang, som fungerte veldig fint Fant ut av item 9 i bildet under manglet, bestilte denne, ny venting.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.