Jump to content

Justisministeren foreslår sjokkerende oppjusterte bøtesatser for forseelser på sjøen

Rolf

Recommended Posts

1 hour ago, Ingar said:

Ifølge nettstedet timeanddate.no var soloppgang på den aktuelle datoen i fjor 04.54.

Selv om tidspunktet for "soloppgang" og "solnedgang" sikkert kan defineres på sekundet, så er det en gradvis prossess - og jo lengre nord man kommer, jo lengre tidsrom strekker den seg.  At lanternene ikke er tent i skumringstimene er noe som burde ført til tilsnakk i stedet for bot.

Denne saken er jo litt spesiell siden det er snakk om soloppgang og ikke solnedgang.  Normalen er jo at man plutselig oppdager at det holder på å bli mørkt og kommer på at det kan være smart å skru på lanternene.  Her må jo enten turen akkurat ha startet i det de blir stoppet av politiet, eller de har faktisk gått et stykke i tussmørke uten lanterner.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ingar skrev for 9 timer siden:

Har klart noe lignende med Småbåtregisteret, fått båteier flest til å tro at det er obligatorisk.

Men det er det jo siden mange/de fleste forsikringsselskapene krever at forsikringsobjektet (båten) er registrert. Man kan riktignok velge mellom SBR eller Securmark, begge eid og drevet av RS.....

Steihy skrev for 21 timer siden:

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Dersom man overholder reglene spiller det vel ingen rolle hva satsene er?

Basert på denne holdningen kan en like godt ha dødsstraff på alle lovbrudd, det spiller jo ingen rolle dersom man overholder reglene.

Et viktig rettsprinsipp er at straffen står i forhold til alvorligheten av lovbruddet.

Så kan man sammenligne de nye satsene med satser for andre lovbrudd og se om rettsprinsippet er ivaretatt.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Lazyjack skrev for 11 timer siden:

Men det er det jo siden mange/de fleste forsikringsselskapene krever at forsikringsobjektet (båten) er registrert.

Ja, de har klart å skape et inntrykk av dette også. For min del har jeg forsikret 6 båter i IF og Gjensidige uten problemer. Oppgitt det gamle Toll-nummeret.

Merkelig hvorfor noen selskaper tilsynelatende krever registrering i et frivillig register som ikke har noen skadeforebyggende funksjon.

En tidobling ville være meget farlig.  Bøtesatsene må være satt slik at det svir for "allimmenlige båtfolk", men ikke slik at man tvinges å gå fra gård og grunn - for uhell skjer.  For å reiterere poenget mitt:  I dag fikk jeg igjen en pekefinger fra politiet, da jeg overså et skilt "sykling forbudt".  Det var absolutt ikke intensjonelt å bryte dette forbudet.  Skiltet var plassert på en slik måte at det ikke var mulig å se det fra den vinkelen jeg kom fra.  Juridisk sett er det ingen unnskyldning, man er pliktig å være oppmerksom på skilting, om man så må grave i sneen for å finne dem.  Enda godt politikonstabelen stoppet meg før lovbruddet var et faktum, og enda bra det ikke er dødsstraff for slikt i Bulgaria.

Det finnes isolert sett ingen gode argumenter mot et obligatorisk båtregister og allikevel er jeg veldig i mot idéen.  Av to grunner - den første er at jeg er veldig i mot "politisk vingling" - nå har vi hatt et obligatorisk småbåtregister og det ble avviklet av politikerene.  Det er svært uheldig dersom tiltak stadig reverseres og gjeninnføres avhengig av hvilken "blokk" på stortinget som for øyeblikket har 85 seter på Stortinget.  Den andre er at det er en brostein på veien til helvete - og jeg har selv sett helvete, etter å ha seilt litt rundt i Europa skjønner jeg at båtfolk i Norge har en utrolig frihet, en frihet som det er verd å ta vare på så lenge som mulig.

Obligatorisk båtregistrering er kanksje et sidespor, men ikke helt.  La meg forklare dette på en annen måte: når jeg er i båt i Norge og ser politiet, så smiler jeg og vinker - bekymringsløst.  Kanskje jeg ofrer en liten tanke til lanternebruk dersom sola er gått ned eller på vei ned - men det er omtrent det eneste - og selv om et eller annet ikke skulle være på stell, så vet jeg at et forenklet forelegg vil svi - men det er ikke en eksistensiell trussel (var det noen som nevnte dødsstraff?).  Når jeg er i utlandet så blir jeg ofte litt bekymret når jeg ser myndighetsrepresentanter ute til sjøs.  Jeg har ikke full oversikt over hvilke regler jeg har å forholde meg til, og heller ikke hva slags straffenivå det er.  Dersom båten tas i arrest inntil jeg har betalt 10.000 EUR i bot, så har jeg et problem - i min økonomiske situasjon pr nå kan jeg ikke trylle frem et slikt beløp.  Selv om jeg har all grunn til å tro at alt er i orden, så kan det være stress.  Dokumenter skal sjekkes og godkjennes (vi som er heldige nok til å være født før 1980 og har båt som er for liten til å være registreringspliktig slipper helt unna noen dokumentsjekk i Norge!), det kan ta tid, det kan bli problemer dersom myndighetsrepresentanten mener at måletall må være på selve skipsdokumentet (dokumentet fra NOR inneholder ikke slikt), eller at skipsdokument er ferskvare og må være eksplisitt gyldig for inneværende år (opplevd i Portugal).  For å ikke glemme at det uansett ofte er ekkelt å bli bordet underveis, særlig dersom det er bølger eller man har fulle seil ute (jeg fikk skadet et kryssholt en gang - og beholdt løkka til trossa til det tyrkiske kystvaktskipet som suvenir).

Kjører jeg bil i Norge og plutselig har politiet bak meg, så er det fullstendig noia - for det er så veldig mange regler og forskrifter som skal overholdes.  Er bilen i teknisk god nok stand?  Virker alle lysene?  Hva er fartsgrensa, og er jeg innafor eller ikke?  Hva drakk jeg til middagen?  Har jeg med førerkort og vognkort?  Den mentale sjekklisten er lang, og risikoen for at det er ett eller annet som ikke er på stell er såpass høy at jeg ikke kan smile like bekymringsløst til politiet når jeg blir stoppet i bil.

tobixen skrev for 1 time siden:

Det finnes isolert sett ingen gode argumenter mot et obligatorisk båtregister og allikevel er jeg veldig i mot idéen.  Av to grunner - den første er at jeg er veldig i mot "politisk vingling" - nå har vi hatt et obligatorisk småbåtregister og det ble avviklet av politikerene.  Det er svært uheldig dersom tiltak stadig reverseres og gjeninnføres avhengig av hvilken "blokk" på stortinget som for øyeblikket har 85 seter på Stortinget.  Den andre er at det er en brostein på veien til helvete - og jeg har selv sett helvete, etter å ha seilt litt rundt i Europa skjønner jeg at båtfolk i Norge har en utrolig frihet, en frihet som det er verd å ta vare på så lenge som mulig.

Veldig enig. Også i Norge har nye lover de seneste årene forårsaket en trist innskrenking av friheten på sjøen.

Og et privat betalbart båtregister, som har fått omtrent hele båtnorge til å tro at det er obligatorisk, er også med på å innskrenke.

Småbåtregisteret er vel det eneste private registeret som har klart dette.

Det gamle Toll-registret hadde en konkret funksjon i å hindre omsetning av stjålne båter.

Hadde heller ingen årsavgift. Nyregistrering/omregistrering siste år (2005) kostet kr 487 i dagens verdi.

I sin tid var det diskusjon om baatplassen skulle opprette et alternativt småbåtregister. Alle kunne gjøre dette.

cortinaman skrev for 6 timer siden:

Basert på denne holdningen kan en like godt ha dødsstraff på alle lovbrudd, det spiller jo ingen rolle dersom man overholder reglene.

Et viktig rettsprinsipp er at straffen står i forhold til alvorligheten av lovbruddet.

Så kan man sammenligne de nye satsene med satser for andre lovbrudd og se om rettsprinsippet er ivaretatt.

Du har forsåvidt rett i at mitt utsagn kan tolkes dithen rent språklig. Slurvete språk. Det var basert på de foreslåtte satsene. Men du tar nå litt hardt i for å markeree poenget, du også. Dødsstraff er ikke lov, vet du.

Fartsovertredelse til sjøs i forslaget 5000. Laveste på land 5200. Hvordan skal man vurdere om rettsprinsippet er ivaretatt? Og hvor er dette prinsippet hjemlet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 3 timer siden:

Du har forsåvidt rett i at mitt utsagn kan tolkes dithen rent språklig. Slurvete språk. Det var basert på de foreslåtte satsene. Men du tar nå litt hardt i for å markeree poenget, du også. Dødsstraff er ikke lov, vet du.

Fartsovertredelse til sjøs i forslaget 5000. Laveste på land 5200. Hvordan skal man vurdere om rettsprinsippet er ivaretatt? Og hvor er dette prinsippet hjemlet?

13 åringen i jolle med 9,9hk på hekken passerer innenfor 50m fra en øde holme (5kn) i 9 kn (nesten planingsfart) kontra 40 åringen som kjører forbi busstoppet (med skolebussen der) i 50km sonen i 70km. 
Ok, bilføreren får sikkert høyere bot enn de kr 5200, men jeg synes allikevel det er urimelig at 13 åringen kan bøtelegges med hele kr 5000.

Stor forskjell i alvorlighetsgrad og skadepotensiale etter mitt syn.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Skyhøye bøter for idiotkjøring på sjøen tar jeg i mot med stor takk! Men evne til innkreving og oppfølging er jo så og si ikke til stede. Så med disse bøtesatsene håper jeg det kommer en haug med penger til politibemanning av en haug med nye politibåter (som virker som de skal)!:tommel_opp::fniser:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Rolf skrev for 14 timer siden:

Stor forskjell i alvorlighetsgrad og skadepotensiale etter mitt syn.

Du kan si akkurat det samme om en erfaren sjåfør som kjører i 130 km/ på en snorrett motorvei i åpent landskap, i en bil som er bygget for det, uten at det er mennesker eller dyr i nærheten. Den reelle faren står ikke i forhold til straffereaksjonen. Reglene kan ikke differensiere slik du antyder.

Det er vanskelig å lage regler etter alles rettsfølelse. Bare denne korte tråden viser at den er ganske individuell. Lovgiver må definere. Spørsmålet var hvordan dette rettsprinsippet er formulert i loven, og om det er brutt i disse endringsforslagene. 

Hva har bilførererens alder med saken å gjøre? Skulle bota vært lavere om hen var 18 med nytt sertifikat i lomma?

Rolf skrev for 14 timer siden:

jeg synes allikevel det er urimelig at 13 åringen kan bøtelegges med hele kr 5000.

13. åringen kan ikke det. Under strafferettslig lavalder.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Av og til ønsker man at det var dødsstraff for å lage farlige eller skadelige hekkbølger ... men til og med der kan årsaken ligge i inkompetense heller enn slett moral, har lest i flere innlegg her på BP om at enkelte rett og slett ikke aner hva slags problemer de etterlater seg i kjølvannet - så dødsstraff er utvilsomt et litt for høyt straffenivå.

Manglende bruk av redningsvest innaskjærs når det er badetemperaturer i vannet ... pfft, burde ikke vært straffbart i det hele tatt.  Men den debatten er tatt, "vi" tapte, og det er klart at det skal være forbundet med sanksjoner som svir dersom man bryter loven.

Og ja - "dødsstraff" er selvfølgelig å sette ting på spissen, men allikevel ... dødsstraff, en lengre fengselsstraff, en bot som er så høy at man vil bruke dekader på å betale den ned ... det er alle straffer som medfører en dramatisk endring i livssituasjon.  Dødsstraff er selvfølgelig i en særstilling, men det viser seg jo å ikke være så veldig avskrekkende i seg selv - dersom alternativet er livsttidsfengsel med forvaring, så vil det være omtrent like avskrekkende - man har jo uansett omtrent "drept" muligheten til å "leve det gode liv".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...