Jump to content

Enkel måte å tømme en 90 liters innebygd tank for gammel 95-bensin

LAKA

Recommended Posts

Det er mye mulig at fuskingen på vår 2019 Yamaha F100 skyldes gammel 95-bensin som har stått fra i fjor sommer. Båten skal uansett inn på service, men jeg tenker det kan være fornuftig å tømme tanken før jeg leverer den inn. Og da er spørsmålet hvordan man lett og effektivt tømmer en 90 liters tank (med ca 60 liter bensin på). Jeg har en liten manuell pumpe fra maritim beregnet for drivstoff, men den har altfor kort sugerør. Det virker som tanken på vår Arronet 18 ligger dypt nede i båten, og jeg klarer ikke å finne en tappekran noe sted. Så spørsmålet er da hva som er den enkleste og rimeligste måten å tømme tanken for bensin på?  Gjør det noe om det evt. ligger noen desiliter igjen på bunnen før jeg fyller på med 98, eller må den være klinisk tømt?

LAKA skrev for 4 timer siden:

Det er mye mulig at fuskingen på vår 2019 Yamaha F100 skyldes gammel 95-bensin som har stått fra i fjor sommer. Båten skal uansett inn på service, men jeg tenker det kan være fornuftig å tømme tanken før jeg leverer den inn. Og da er spørsmålet hvordan man lett og effektivt tømmer en 90 liters tank (med ca 60 liter bensin på). Jeg har en liten manuell pumpe fra maritim beregnet for drivstoff, men den har altfor kort sugerør. Det virker som tanken på vår Arronet 18 ligger dypt nede i båten, og jeg klarer ikke å finne en tappekran noe sted. Så spørsmålet er da hva som er den enkleste og rimeligste måten å tømme tanken for bensin på?  Gjør det noe om det evt. ligger noen desiliter igjen på bunnen før jeg fyller på med 98, eller må den være klinisk tømt?

Det må da være enklere å kople en kanne med fersk bensin til motoren og se om den går bedre. Jeg tviler forøvrig på at bensinen i tanken er problemet, tror heller på avleiringer i forgasser/drivstoffsystem om du ikke kjørte dette tomt før opplag i fjor.

Lazyjack skrev 5 minutter siden:

Det må da være enklere å kople en kanne med fersk bensin til motoren og se om den går bedre. Jeg tviler forøvrig på at bensinen i tanken er problemet, tror heller på avleiringer i forgasser/drivstoffsystem om du ikke kjørte dette tomt før opplag i fjor.

Båten er nylig kjøpt, så bensinen er i følge tidligere eier fra høst 2024. Så har båten vært i opplag i vinter. Er det mulig på en enkel måte å teste med en kanne bensin uten å måtte styre for mye med opplegget med den interne tanken? 

Står båten på henger er det enkleste å benytte 3-4meter med 1/2" hageslange og hevertprinsippet.

Siden vi ikke aner noe om dine tekniske kapasiteter så er det ikke så enkelt å si hva som er enkelt for deg, men min mening er at å løsne en slangeklemme og ta slangen av en nippel, og sette på slangen fra en bærbar påhengertank, også stramme slangeklemmen igjen, det er oppnåelig for alle. Det er også noe alle burde lære seg om de ikke kan det. 

Enig med @Lazyjack at det er ingen selvfølge at den bensinen er kass...  du kan jo forsøke å halvblande en mindre mengde på løs tank, feks 50/50 gammel 95 og ny 98...  går den ikke bra da er det ikke bensinen som er greia.

Det sparer mange andre for mye jalla om en kobler til en 10liter tank (på siste turen eller ved preservering) med 98 eller alkylatbensin...

- noe å tenke på for deg også?

Kan jeg spør hva slags fusking? 

Det har ikke tilfeldigvis vært at den fusker når turtallet økes over drøye 2000rpm i fri? Hvis så, så er det slik det skal være. 

For øvrig støtter alle tidligere kommentaren, prøv med en kanne rein bensin først, ellers fungerer en hageslange fint som hevert. 

lykke til. 

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Står båten på henger er det enkleste å benytte 3-4meter med 1/2" hageslange og hevertprinsippet.

Siden vi ikke aner noe om dine tekniske kapasiteter så er det ikke så enkelt å si hva som er enkelt for deg, men min mening er at å løsne en slangeklemme og ta slangen av en nippel, og sette på slangen fra en bærbar påhengertank, også stramme slangeklemmen igjen, det er oppnåelig for alle. Det er også noe alle burde lære seg om de ikke kan det. 

Enig med @Lazyjack at det er ingen selvfølge at den bensinen er kass...  du kan jo forsøke å halvblande en mindre mengde på løs tank, feks 50/50 gammel 95 og ny 98...  går den ikke bra da er det ikke bensinen som er greia.

Det sparer mange andre for mye jalla om en kobler til en 10liter tank (på siste turen eller ved preservering) med 98 eller alkylatbensin...

- noe å tenke på for deg også?

Båten står på henger og jeg har akkurat overtatt båten fra tidligere eier. I mitt eierskap skal båten brukes jevnlig året rundt så det blir neppe noe problematikk med gammel bensin. Motor er kun gått 86 timer over seks år og kun brukt noen måneder hvert år. Den har alle servicer og har vært oppbevart innendørs store deler av året. Det er vel derfor jeg mistenker bensin, men om andre har tips til hva verkstedet bør sjekke så kom gjerne med det. Jeg skal klare både å koble til bensin via ekstern tank, men da må båt på sjøen igjen og jeg tenker vel likevel at jeg skal ha den årlige servicen på den.

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

Kan jeg spør hva slags fusking? 

Det har ikke tilfeldigvis vært at den fusker når turtallet økes over drøye 2000rpm i fri? Hvis så, så er det slik det skal være. 

For øvrig støtter alle tidligere kommentaren, prøv med en kanne rein bensin først, ellers fungerer en hageslange fint som hevert. 

lykke til. 

Båten ble testet på sjø. er klar over at den fusker over et visst turtall i fri. 

Jeg testet båten kun fra kai og bort til rampen. Da gikk den litt ujevnt på lavt turtall. Eier sier den hakket litt på  høyt turtall mot slutten av sesongen i fjor. Båten skal av meg brukes i relativt røft farvann, så trøbbel med motor er det siste jeg vil ha. Så viktig for meg å få dette ordnet 100 % uten for mye styr. Eier har også sagt han skal ta regningen hvis det viser seg å være noe trøbbel utover helt normal service. 

sjekket vannutskiller og finfilter i motor? typisk vann i bensin, med fjusking vibrering og ujevn gange

om båten ligger på land er det jo enklest med hevert. Så og si ingen lystbåter har sikkelig tappekran i bunnen av tanker desverre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Med båten på henger fikser du dette lett med en hevert. Gjerne kombinert med en liten belgpumpe for å få det hele i gang, så du slipper å suge i deg bensindamp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
LAKA skrev for 18 timer siden:

Gjør det noe om det evt. ligger noen desiliter igjen på bunnen før jeg fyller på med 98, eller må den være klinisk tømt?

LAKA skrev for 1 time siden:

Båten skal av meg brukes i relativt røft farvann, så trøbbel med motor er det siste jeg vil ha. Så viktig for meg å få dette ordnet 100 % 

Med det du skriver her så tenker jeg at det er en ide` å få tømt tanken skikkelig, og gjerne inspisert den innvendig. Dersom det ligger igjen en skvett på bunn av tanken, kan det være akkurat der det ligger vann og grums! Bensin flyter, så vann legger seg på bunn. Det samme med grums og partikler. Samtidig bør du bytte filter og flushe slangene mellom motor og tank. Dersom du ikke har eksternt filter mellom motor og tank bør du benytte anledningen til å installere det. Monter en type der du har en synlig vannutskiller i bunn, slik at du kan se om du får vann i bensinen. 

Ellers ville jeg ikke vært bekymret for å bruke den gamle bensinen du tapper av. Bare sørg for å få den på transparente kanner, slik at du kan se om den er klar, og om det evt. skiller seg ut vann og legger seg på bunnen. Dette skjer fort. 

Når du så har gjort denne jobben med å rense og flushe systemet, bør du også tappe motoren for bensin. Jeg kjenner ikke Yamaha 100 2019 modell, men regner med at denne har innsprøytning via rail og dyser, og har ikke forgasser. Denne railen bør du tappe. Tror også denne motoren har et lite reservoar med bensin i et lite kammer der det sitter ei fødepumpe og ei høytrykkspumpe. I så tilfelle kan det hende at denne må demonteres, tappes og renses. Akkurat det der er litt mer jobb. Er du riktig uheldig har det fulgt med partikler inn i injektorene, da må de enten ut og på service eller byttes, da begynner det å koste. Har det kun kommet vann kan det hende at det holder med å kjøre gjennom ren bensin, men har det blitt stående vann i injektorer siden i høst så .... :undrer:

Komodo skrev 29 minutter siden:

Med det du skriver her så tenker jeg at det er en ide` å få tømt tanken skikkelig, og gjerne inspisert den innvendig. Dersom det ligger igjen en skvett på bunn av tanken, kan det være akkurat der det ligger vann og grums! Bensin flyter, så vann legger seg på bunn. Det samme med grums og partikler. Samtidig bør du bytte filter og flushe slangene mellom motor og tank. Dersom du ikke har eksternt filter mellom motor og tank bør du benytte anledningen til å installere det. Monter en type der du har en synlig vannutskiller i bunn, slik at du kan se om du får vann i bensinen. 

Ellers ville jeg ikke vært bekymret for å bruke den gamle bensinen du tapper av. Bare sørg for å få den på transparente kanner, slik at du kan se om den er klar, og om det evt. skiller seg ut vann og legger seg på bunnen. Dette skjer fort. 

Når du så har gjort denne jobben med å rense og flushe systemet, bør du også tappe motoren for bensin. Jeg kjenner ikke Yamaha 100 2019 modell, men regner med at denne har innsprøytning via rail og dyser, og har ikke forgasser. Denne railen bør du tappe. Tror også denne motoren har et lite reservoar med bensin i et lite kammer der det sitter ei fødepumpe og ei høytrykkspumpe. I så tilfelle kan det hende at denne må demonteres, tappes og renses. Akkurat det der er litt mer jobb. Er du riktig uheldig har det fulgt med partikler inn i injektorene, da må de enten ut og på service eller byttes, da begynner det å koste. Har det kun kommet vann kan det hende at det holder med å kjøre gjennom ren bensin, men har det blitt stående vann i injektorer siden i høst så .... :undrer:

Vi får håpe vi slipper alt det du beskriver her. Det er montert et stort utvendig filter med tappekopp i tillegg til at jeg også tror det er et finfilter under dekselet. 

Jeg er ikke motorkyndig, så det får bli verkstedet sin jobb å feilsøke her. Er det en lett jobb å finne ut om det må gjøres noe med dyser? 

om jeg ikke husker feil er det også noe slags filter på høytrykksida - VST eller noe sånt..?  

Min favorittmåte for tanktømming er å bruke eksisterende slange, og så trykksette (NB med forsiktighet! :ler:)  tanken via luftinga 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

LAKA skrev for 22 timer siden:

Er det en lett jobb å finne ut om det må gjøres noe med dyser? 

Nei, det er en jobb for en meget oppegående mekaniker/tekniker.

ivar skrev for 17 timer siden:

Min favorittmåte for tanktømming er å bruke eksisterende slange, og så trykksette (NB med forsiktighet! :ler:)  tanken via luftinga 

Ivar, selv om det mulig å gjøre det slik du beskriver i en humoristisk tone, så synes jeg ikke det et alternativ å nevne for en som sier han ikke er mekanisk kyndig.

Så lenge utgangshullet er så lite og en ukyndig med 8 bar kompressor og blåsespiss ikke har nubbsjanse til å vite hvor mye trykk hen slipper inn....  ja da sier vi heller;  start hevert med en sugepumpe.

Om tanken er 1m2 i ss1.5mm, så utvider den seg ca 140mm på høyden ved 1bar....

Da kan den ha knust stringere og revet løs dekket...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...