Gew77 Startet Tirsdag 19:21 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 19:21 På vår tur fra Sørlandet til Trøndelag i sommer håper vi å få utviklet seilerferdighetene. Tenker at vi i første del av turen kommer til å gå mye for kun genoa. Har skjønt dette fungerer dårlig på kryss. Men på lens og slør er det ok? Hvor mye vil vi tape av fart på å starte litt "feigt"? Bavaria 30 cruiser. Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart Tirsdag 19:32 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:32 Vi seiler mye med kun genoa, også på kryss. Hvor mye vi ev. taper kommer an på vinden. Link to post
EiSvIn Svart Tirsdag 19:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:43 De siste årene jeg hadde seilbåt definerte jeg meg som "genoaseiler". Det var stort sett bare det som ble brukt (og ja, vi seilte stort sett). Behagelig, enkelt og hvilepuls. Vi tapte sikkert litt balanse i båten, men det var ikke noe merkbart på vår Maxi 108. Fartsforskjellen utgjorde de gangene jeg testet med og uten storseilet oppe en halv knop eller så. Som sikkert er masse når man seiler regatta, men som er null og niks på ferietur. Da var kosen mye mer verd enn den halve knopen. Link to post
Gew77 Svart Onsdag 05:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:41 Takker for svar, da høres det ut som planen om å begynne for kun genoa ikke vil bremse for mye. Vil selvfølgelig også rulle ut storseilet etter hvert, men greit å ta det i steg:) Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
J-Å Svart Onsdag 05:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:55 På lens kan det være greit å ha en spinnakerbom for å spri fokken, så den står stødig på en side. Så kan en sette storseilet til den andre siden. Gjerne med en "gybe preventer" hvis det er risiko for å få bommen i hodet. Et alternativ kan være å sette en fokk til på motsatt side av den spridde. Link to post
Gew77 Svart Onsdag 05:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:57 Har spribom, og vil absolutt bruke preventer på lens. Det med kun å bruke genoa er fordi vi er nybegynnere på seil. Hadde en Albin Vega i fjor for å teste seiling og ble overbevist:) Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
J-Å Svart Onsdag 06:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:41 Jeg må rette meg selv "gybe preventer" heter det på engelsk. En "boom brake" kan forresten være et bedre alternativ. I mye vind kan en preventer gjøre at båten blir litt vanskelig å kontrollere ved en plutselig vindendring eller uoppmerksomhet (storseilet kan "vinne" mot roret, hvis det får vinden på feil side). Link to post
Roger jo Svart Onsdag 06:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:56 har en Motiva fra 77 med flatt akterdekk. kjøpte den i 87 vi testet den en ettermidag til slutt hadde vi fokk storseil og mesan oppe det var morro på slør og brisen tok seg litt opp og land i sikte, en, måttte slå da trillet rederinnen og Collien fra BB til ST og til bake ved neste slag , ved tredje slaget slo Vetoretten inn. Så det var slutt på seilingen resten av året, vi Gutta hadde noen fine ettermiddags turer. Vinteren ble brukt til å montere rulle fokk. så med en Genaker klipset til forstaget og bris greier jeg å krysse med den og lurte ut rulla etter hvert. Synd at det stort sett bare er motvind. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart Onsdag 07:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:32 Roger jo skrev 16 minutter siden: Synd at det stort sett bare er motvind. Ja, America's Cup båtene opplever også det. Det er fartsvinden... Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 07:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:34 Forseilet gir fart. Storseilet gir høyde mot vinden. Link to post
Code0 Svart Onsdag 07:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:58 Når du begynner med rullestor, så øv litt i vindstilla først. Dra ut og rull inn og se hvordan det virker. Ha med deg en første gang, eller se på youtube. Når du har trent og skjønner funksjonene så start seiling med bare halve seilet ute. Se oppover masta og stopp når du har rullet halvveis oppover. Så seiler du på det og øker når du har trent litt. Jeg seiler ofte med revet (delvis innrullet) storseil. Mye hjelp å få i bavariaklubben. Link to post
NorSiglar Svart Onsdag 09:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:12 Sett heller storseilet med et eller to rev, og fyll på med litt utrullet genoa. Like ukomplisert, men mye mindre frustrerende når det kommer til å ha retningskontroll enn å bare seile med genoa. Link to post
Hulda Svart Onsdag 10:45 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:45 Det der kommer an på båtens konfigurasjon. Hulda er like lite retningsstabil uansett. Link to post
tobixen Svart Onsdag 11:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:00 Jeg seiler ofte med bare genoa. Med stor båt og stort seil er det litt styr med storseilet - uansett om det er snakk om heve/senke-seil eller rulle ut/inn-seil. I min båt oppnår jeg litt bedre høyde mot vinden med stor+genoa, men ikke mye. Dersom autopiloten av en eller annen grunn skulle svikte, dersom det ikke er for mye bølger eller ustabil vind, så kan jeg på bidevind justere seilene slik at båten seiler stabilt uten behov for å røre roret. Jeg føler ellers ikke at storseilet bidrar så veldig mye. Det er genoaen som gir mest fart. Jeg kjøper ikke umiddelbart argumentet med at "storseilet gir høyde" - men når man må sloss seg frem mot både vind, bølger og strøm så er bidraget fra storseilet viktig selv om det er lite. Den største ulempen jeg opplever med storseilet er at det er mye jobb å ta det ut og inn, men det er et par andre momenter jeg merker meg: Dersom man seiler bidevind og er uheldig et lite øyeblikk slik at genoaen slår seg bakk, så kan det være enklere å ta en 360-graders sving enn å slå tilbake igjen. Dersom det er relativt lite vind (slik at man får relativt lite fart, slik at effekten fra roret er relativt liten) så opplever jeg tidvis at kursen låser seg litt når vinden er rett bakfra og man har "butterfly" med stramt storseil. Når det plutselig kommer et veldig kraftig vindkast og storseilet er relativt stramt, så tar storseilet all kontrollen på båten, og nærmest vrenger båten mot vinden. Storseilet får båten til å krenge mer enn genoaen. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart Onsdag 11:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:23 Hulda skrev 38 minutter siden: Det der kommer an på båtens konfigurasjon. Hulda er like lite retningsstabil uansett. Jeg tror TS er ute etter relevante tips for Bavaria 30 cruiser. Jeg har bav 36 cruiser med rullestor, storseil ut først og sist inn, Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 11:42 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:42 Jeg har seilt noen uker med Bavaria 30 på svenskekysten. Masta er ganske langt frem på den båten og genoen er ganske stor. Jeg broacha et par ganger med båten når vi seilte bare genoa. Rosse på 10 ms ish (typisk sommervind i skjærgården). Det som skjer er at vinden i genoaen presser baugen ned - hekken løfter seg - og roret suger luft og mister styringskraft. Etter det seilte jeg alltid med storseilet oppe - fullt eller revet. Det ga bedre balanse i båten. Hadde en herlig slør over Mastrandfjorden i 9-10 knop med den båten. Seilte den som ei jolle med storseilskjøtet i hånda så jeg kunne balansere båten. Utleier (Bavaria Norge) mente det ikke var mulig - men det var nå det - SOG max stod på loggen :-) Link to post
Gew77 Svart Onsdag 13:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:11 Flott å høre noen betraktninger /erfaringer fra "vår" båt👍 Vil nok i løpet av turen gå med begge seil, og vil nok bære forsiktig med bruk av seil i mye vind. Har rullestorseil, og vil nok tidlig teste dette i meget rolige forhold til å begynne med. Har nok ingen målsetting om den store farten til å begynne med 😁 Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Code0 Svart Onsdag 13:15 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:15 Gew77 skrev 3 minutter siden: Vil nok i løpet av turen gå med begge seil, og vil nok bære forsiktig med bruk av seil i mye vind. Har rullestorseil, og vil nok tidlig teste dette i meget rolige forhold til å begynne med. Har nok ingen målsetting om den store farten til å begynne med 😁 God plan. En opplevelse med dårlig kontroll så skremmer du mannskapet på land. Link to post
Gew77 Svart Onsdag 13:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:18 Code0 skrev 2 minutter siden: God plan. En opplevelse med dårlig kontroll så skremmer du mannskapet på land. Og det har man ikke tenkt, har en plan om å ha med fruen hele turen 😅 Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 13:21 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:21 Så lenge du har kontroll på storseilskjøtet så er det ikke noe problem å ha normal seilføring. Krenger du får mye er det bare å slippe ut storseilet så det blafrer. Det er en fin båt du har vi trivdes godt i den. Bedre å seile den enn de Beneteau Oceanis vi leie (311 og 331) den gang. Link to post
Gew77 Svart Onsdag 13:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:23 Bitteliten skrev 1 minutt siden: Det er en fin båt du har vi trivdes godt i den. Bedre å seile den enn de Beneteau Oceanis vi leie (311 og 331) den gang. Godt å høre 😊 Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
arkmarin Svart Onsdag 14:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:07 Jeg er 76 år og har seilt siden 1978. Jeg er ikke lengre så opptatt av fart, og syns det er ok å kontrollere seil fra cockpit. Syns ikke at pensjonister med dårlig balanse har noe på dekk å gjøre for å reve seil. Å seile kryss er ikke noe problem. I og med at båten krenger flyttes senteret for framdriftskreftene ut til siden og det opphever at det ikke er storseil satt og båten går godt uten at en trenger å bruke mye ror for å holde kursen. Lykke til! Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Grønnskollingen Svart Onsdag 15:31 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:31 Gew77 skrev for 19 timer siden: Tenker at vi i første del av turen kommer til å gå mye for kun genoa. Klart dere kan seile bare med genua! Men lurt er det ikke. Storseilet er lett å lære og gir verdifull fremdrift og balanse i båten når det blåser nybegynnervennlig. Det er ikke vanskelig, og du kommer til å få det til! Og så har du en god plan med å starte når det ikke blåser så mye. "Jeg seiler bare tur" ser jeg folk skrive stadig vekk, og jeg tror myten om at nybegynnere og turseilere ikke har glede og nytte av å lære seiltrim er utbredt. Så når du straks kan seiltrim kan du velge å la være :) Storseilet i moderne båter har mye mer å si for fremdriften, enn eiere av gamle masthead-båter med digre forseil vil ha deg til å tro... :) Link to post
Code0 Svart Onsdag 15:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:43 arkmarin skrev for 1 time siden: Jeg er ikke lengre så opptatt av fart, og syns det er ok å kontrollere seil fra cockpit. Du rever / ruller inn storseil fra cockpit. Link to post
NorSiglar Svart Onsdag 16:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:05 Om du er opptatt av familiero/kos og nullstress så vil et revet storseil gi langt mer forutsigbar kos en en ren genoa seilas. Er som noen sa tidligere, trykket fra ren genoa seilas havner for langt frem, og båten vil helle mer over i samme vind. Og med kun storseil så blir det ingenting å gjøre når en slår fra en hals til en annen. (Om en ikke har selvslående genoa/fokk da) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn