Hakkannen Svart Onsdag 16:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:50 Enig med begge sider av saken egentlig. Under rolige forhold, der målet er å være underveis, ikke å komme raskest mulig fram, er ren genoaseiling fint det. Men, med litt mer vind er det greit å balansere med storseilet, med kun genoa kan enkelte båter ha en tendens til å dykke litt mer med baugen enn hva som er behagelig (og forsvarlig, under mer vindfulle forhold). Link to post
Gew77 Svart Onsdag 16:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:55 Så langt, takk for mye nyttig info og tips😊 Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Code0 Svart Onsdag 17:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:04 Gew77 skrev for 21 timer siden: vår tur fra Sørlandet til Trøndelag i sommer håper vi å få utviklet seilerferdighetene Få med en seilkyndig den første dagen. Hvorfor spare noen tusen og surre rundt og finne ut av alt / gjøre alle feil selv? ‘Jeg har kjøpt meg wing suit, noen som kjenner en med helikopter’… det er så mange som ikke kommer lengre enn å tusle rundt for motor. Og rulle ut forseil når vinden er bakfra. Legg ut på mannskapsbørsen på facebook. Evt på bavariaklubbens medlemside. Link to post
Gew77 Svart Onsdag 17:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:06 Code0 skrev Just now: Få med en seilkyndig den første dagen. Hvorfor spare noen tusen og surre rundt og finne ut av alt / gjøre alle feil selv? ‘Jeg har kjøpt meg wing suit, noen som kjenner en med helikopter’… Skal nedover i mai for å ta en prøvetur👍 Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
arkmarin Svart Onsdag 17:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:37 Code0 skrev for 1 time siden: Du rever / ruller inn storseil fra cockpit. Nei, jeg seiler med storseilet liggende i zipbagen. Det blir for mye arbeide med å reve/ta ned seilet om vinden øker. Genuaen regulerer jeg fra cockpit. Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Code0 Svart Onsdag 18:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:56 arkmarin skrev 1 time siden: Nei, jeg seiler med storseilet liggende i zipbagen. TS har rullestorseil. Link to post
Hulda Svart Onsdag 19:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:43 Code0 skrev 46 minutter siden: TS har rullestorseil. Det er ikke bare jeg som bommer, så vidt du vet det! Link to post
Code0 Svart Onsdag 20:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:34 Hulda skrev 50 minutter siden: Det er ikke bare jeg som bommer, så vidt du vet det! Ja, jeg har en stor oppgave… Link to post
quantumduck Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Bitteliten skrev On 30.4.2025 at 15.21: Så lenge du har kontroll på storseilskjøtet så er det ikke noe problem å ha normal seilføring. Krenger du får mye er det bare å slippe ut storseilet så det blafrer. Riktig, eller enda enklere, bare gå litt opp i vinden så mister seilene kraft. Når det er sagt; jeg har ikke rullestorseil selv, og dermed seiler jeg ofte med full seilføring når jeg med fordel kunne ha revet, pga ren latskap. Med rullestorseil så er det jo enkelt å rulle inn og dumt å ikke benytte seg av det for å få god balanse. Det går uansett ikke fortere når man har for mye seil oppe og båten krenger mye. Link to post
Bitteliten Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden quantumduck skrev 34 minutter siden: Riktig, eller enda enklere, bare gå litt opp i vinden så mister seilene kraft. Om du er på en rom slør og du krenger for mye er ikke løsningen å gå opp i vinden. Da vil vindpresset øke på vei opp mot vindøyet - og båten krenge mer. Med mulig broach. Derfor ha kontroll på storseilet og slippe det ut og heller falle av. kombinasjonen av press på roret og krengning er ofte gode indikatorer. Link to post
NorSiglar Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hele poenget her er vel å ikke komme dit at en har for mye seil. Uansett retning. Men samtidig tilegne seg erfaring og kompetanse (og bevare familie ro). En skal uansett ikke glemme at forskjellige båter vil oppføre seg forskjellig når vinden øker mer en seilarealet en har ute gjør komfortabelt. Balanse i båten er uansett et godt utgangspunkt. Et revet storseil er lite jobb og gir stor fleksibilitet sammen med full eller revet genoa/fokk. Link to post
J-Å Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Jeg liker å seile lens med spridd fokk og storseilet til andre siden. Men unntaket er hvis jeg skal lense gjennom trange sund i sterk vind. Da kan det være lett for å få en lokal vindendring som gjør at storseilet jibber, og det kreves en rask respons på roret, for å unngå at båten svinger kraftig. Det kan være vanskelig å takle, både for autopilot og andre rorgjengere. Preventer kan gjøre det enda verre. Jeg anbefaler å trene på jibbing i åpent farvann. Min løsning er å skjøte inn før jibben, og gi motror med én gang bommen begynner å bevege seg, men uten å passere platt lens. Alternativet er å ta en Q vending. Link to post
Gew77 Svart 58 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 58 minutter siden Siden reving av rullestorseil har vært nevnt her. Hvordan finner man ut hvor mye reving man bør ha? På vanlig seil er det jo 1-2-3 rev. Tar man det på feelingen? Kan ikke se at det er noen merker på bom som angir dette. Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Code0 Svart 58 minutter siden Link til dette innlegget Svart 58 minutter siden J-Å skrev for 2 timer siden: Alternativet er å ta en Q vending. Det skrives ku-vending. Link to post
Code0 Svart 48 minutter siden Link til dette innlegget Svart 48 minutter siden Gew77 skrev 18 minutter siden: Hvordan finner man ut hvor mye reving man bør ha? På vanlig seil er det jo 1-2-3 rev. Tar man det på feelingen? Kan ikke se at det er noen merker på bom som angir dette. Enklest er å følge med oppover masten. Akterliket kommer ut av masten lenger og lenger nede, akkurat samme som når du senker seilet når du rever vanlige seil. Har du nummer i seilet kan og vil rulle inn en meter så tilsvarer det kanskje N i NOR, så det er litt på feeling. Jeg har vertikale spiler, og da ruller man inn så spilen nesten går inn i sprekken. Da har akterliket best støtte. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn