Jump to content

Seile med kun genoa


Gew77

Recommended Posts

Enig med begge sider av saken egentlig. Under rolige forhold, der målet er å være underveis, ikke å komme raskest mulig fram, er ren genoaseiling fint det. Men, med litt mer vind er det greit å balansere med storseilet, med kun genoa kan enkelte båter ha en tendens til å dykke litt mer med baugen enn hva som er behagelig (og forsvarlig, under mer vindfulle forhold). 

Link to post
Gew77 skrev for 21 timer siden:

vår tur fra Sørlandet til Trøndelag i sommer håper vi å få utviklet seilerferdighetene

Få med en seilkyndig den første dagen. Hvorfor spare noen tusen og surre rundt og finne ut av alt / gjøre alle feil selv? ‘Jeg har kjøpt meg wing suit, noen som kjenner en med helikopter’… det er så mange som ikke kommer lengre enn å tusle rundt for motor. Og rulle ut forseil når vinden er bakfra. Legg ut på mannskapsbørsen på facebook. Evt på bavariaklubbens medlemside.

Link to post
Bitteliten skrev On 30.4.2025 at 15.21:

Så lenge du har kontroll  på storseilskjøtet så er det ikke noe problem å ha normal seilføring. Krenger du får mye er det bare å slippe ut storseilet så det blafrer.

 


Riktig, eller enda enklere, bare gå litt opp i vinden så mister seilene kraft. 

Når det er sagt; jeg har ikke rullestorseil selv, og dermed seiler jeg ofte med full seilføring når jeg med fordel kunne ha revet, pga ren latskap. Med rullestorseil så er det jo enkelt å rulle inn og dumt å ikke benytte seg av det for å få god balanse. Det går uansett ikke fortere når man har for mye seil oppe og båten krenger mye.

Link to post
quantumduck skrev 34 minutter siden:


Riktig, eller enda enklere, bare gå litt opp i vinden så mister seilene kraft. 
 

Om du er på en rom slør og du krenger for mye er ikke løsningen å gå opp i vinden. Da vil vindpresset øke på vei opp mot vindøyet - og båten krenge mer. Med mulig broach. Derfor ha kontroll på storseilet og slippe det ut og heller falle av.

 

 

kombinasjonen av press på roret og krengning er ofte gode indikatorer.

Link to post

Hele poenget her er vel å ikke komme dit at en har for mye seil. Uansett retning. Men samtidig tilegne seg erfaring og kompetanse (og bevare familie ro). 

 

En skal uansett ikke glemme at forskjellige båter vil oppføre seg forskjellig når vinden øker mer en seilarealet en har ute gjør komfortabelt.  Balanse i båten er uansett et godt utgangspunkt.  Et revet storseil er lite jobb og gir stor fleksibilitet sammen med full eller revet genoa/fokk.

Link to post

Jeg liker å seile lens med spridd fokk og storseilet til andre siden.  Men unntaket er hvis jeg skal lense gjennom trange sund i sterk vind. Da kan det være lett for å få en lokal vindendring som gjør at storseilet jibber, og det kreves en rask respons på roret, for å unngå at båten svinger kraftig. Det kan være vanskelig å takle, både for autopilot og andre rorgjengere. Preventer kan gjøre det enda verre. Jeg anbefaler å trene på jibbing i åpent farvann. Min løsning er å skjøte inn før jibben, og gi motror med én gang bommen begynner å bevege seg, men uten å passere platt lens. Alternativet er å ta en Q vending. 

Link to post
Gew77 skrev 18 minutter siden:

Hvordan finner man ut hvor mye reving man bør ha? På vanlig seil er det jo 1-2-3 rev. Tar man det på feelingen? Kan ikke se at det er noen merker på bom som angir dette. 

Enklest er å følge med oppover masten. Akterliket kommer ut av masten lenger og lenger nede, akkurat samme som når du senker seilet når du rever vanlige seil. Har du nummer i seilet kan og vil rulle inn en meter så tilsvarer det kanskje N i NOR, så det er litt på feeling. Jeg har vertikale spiler, og da ruller man inn så spilen nesten går inn i sprekken. Da har akterliket best støtte.

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

Det skrives ku-vending.

Vel, jeg skriver det med Q, siden jeg mener uttrykket kommer av at båtens spor ser ut som en Q, ikke som en ku.

 

Sitat

SNL: Uttrykket stammer fra den tilsynelatende uhensiktsmessige dreiningen på nesten en full sirkel.

 

Link to post

Støtter de som sier at du bør prøve ut storseilet, gjerne revet. Har du vinden forfra på brygga (eller vindstille), løs ut storseilskjøtet og dra ut seilet. Så ruller du inn igjen og får feelingen. Ute på vannet kan du styre hvor du vil ha vinden - når du ruller inn går det enklest inn på rulla når du er i vindøyet med bommen akkurat litt ut til babord (vind fra styrbord, men uten krefter i seilet). Da skal du klare å rulle inn for hånd uten vinsj selv i mye vind. I vindstille er det lurt med uthal en runde på vinsjen for å holde igjen litt så det rulles stramt nok inn og ikke bygger for mye inne i masta. 
IMG_7543.jpeg.38c65418e4482ad49d30674b94a58c67.jpeg

Jeg har Bavaria 36 med rullestor, seiler mest alene og drar det ut om det er utsikter til bare 5 minutter seilvind. Mens regattabåt med mannskap kjører motor på transport fra Holmestrand, for «det er sikkert ikke seilvind forbi Håøya likevel»… (litt overdrevet)

Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

eller falle av og jibbe for tyngre skuter. 

Ja, det er interessant at du nevner, at med råseil er "Q-turn" en jibb for å unngå et slag. Nå som båter ligger helt oppe mot kryss med code 0, kan det faktisk være aktuelt med et slikt seil også. Selv om de fleste trolig vil rulle inn og ut igjen.  Rulleråseil, kanskje det kommer også ? Det ser jo ikke helt greit ut å slå med slike seil:

 

Editert- endret til "Q-turn" etter korreks  fra @Code0 cow-face.png

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...