Hakkannen Startet Onsdag 21:38 Link til dette innlegget Startet Onsdag 21:38 Som emnetittelen så nydelig beskriver, her har folk en fin mulighet til å si sin mening om bevaring av etanolfri bensin. Stortinget har lagt ut en mulighet for å komme med skriftlig innspill (frist 2. mai klokka 23:59) der privatpersoner (og foretak) kan si fra hva man mener om behovet for bevaring av 98 oktan E0 (ja, jeg vet det står E5 på pumpene, men det er ikke temaet her). Etter oppfordring fra en annen, sterkt inspirert av det han skrev, sendte jeg inn følgende: Støtte til representantforslaget om å unnta 98 oktan E0 bensin fra omsetningskravet Jeg ønsker med dette å uttrykke min støtte til forslaget om å unnta bensin 98 oktan (E0) fra omsetningskravet for biodrivstoff. 1. Eldre kjøretøy og motorer trenger etanolfri bensin: Jeg eier et par båter som ikke er konstruert for bensin med etanolinnhold. Etanol kan skade drivstoffsystemet, pakninger og forgasserkomponenter, selv i nyere båtmotorer. Etanol reagerer med enkelte aluminiumslegeringer og gummikomponenter i motorene, med det resultat at det skilles ut en form for salt som tetter dyser og hindrer bevegelige deler i å bevege seg. Med driftsstans som følge. På sjøen vil driftsstans kunne føre til fare for liv og helse om man skulle reke på land i vind og bølger, båten kan i verste fall gå ned og ta med seg mannskapet pả veien. Entusiaster og eiere av klassiske kjøretøy, motorsykler og småmotorer er i samme situasjon, mangelen på E0-bensin vil begrense både bruk og vedlikehold. 2. Begrenset omfang - liten klimabelastning: Bruken av 98 oktan E0 er svært liten i det store bildet, og det vil ikke ha noen vesentlig negativ effekt på Norges klimaambisjoner. Dette handler om å ivareta en spesialisert gruppe brukere, uten å undergrave de overordnede klimamålene. Og redusere risikoen for driftsstans under krevende forhold til sjøs. I tillegg vil det kunne være bedre miljømessig sett å ta vare pả motorer og kjøretøy som allerede er produsert framfor å belaste miljøet med å produsere nytt. 3. Sikkerhet og driftssikkerhet: Etanolblandet bensin kan føre til uforutsigbare problemer i aggregater, småmotorer og fritidsutstyr. Tilgang på E0 gir trygghet for oss som ønsker à bruke utstyret på en sikker og ansvarlig måte. 4. Bevaring av teknisk og kulturell historie: Mange av oss som eier eldre biler eller maskiner er opptatt av å bevare norsk teknisk kulturarv. Etanolfri bensin er avgjørende for dette arbeidet. Uten tilgang pả riktig drivstoff risikerer vi at verdifull historie går tapt for våre etterfølgere. Jeg ber derfor Stortinget vedta dette unntaket, slik at 98 oktan EO fortsatt kan være tilgjengelig for oss som trenger det. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 09:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:38 Godt å bli gjort oppmerksom på slike høringer @Hakkannen. Jeg la nettopp inn dette høringssvaret: Sitat Etanolfri bensin MÅ være tilgjengelig. Etanoltilsetning i bensin har en stor negativ effekt for både lagringsstabilitet og driftssikkerhet for bensinmotorer, ikke bare de motorer som er produsert før etanol var et tema men også motorer produsert som "godkjent" for bruk med etanolholdig bensin. Problemet er størst med tanke på lagring av bensin for nødbruk da etanolen er hygroskopisk og endrer bensinens egenskaper over tid ved å øke vanninnholdet i bensinen men også at etanol med større eller mindre innhold av vann løser opp gummi og aluminiumslegeringer slik at en kan få både lekkasjer og tette dyser med både brann og motorstopp som resultat. Sett opp mot mulige klimagevinster er dette en no-brainer: Tall fra SSB viser at salg av 98 oktan de siste årene er nede i ca 2% av total bensinomsetning men har det siste året gått opp til rundt 8% høyst sannsynlig pga. de velkjente skadevirkningene av etanol. I samme slengen: Få bort den villedende merkingen på bensinpumpene. 98E5 finnes ikke her på berget så sørg for at pumpene merkes med den reelle betegnelsen: 98E0 Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
dieselfan Svart igår klokken 09:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:55 Godt du passer på👍👍 Link to post
S/Y Emma Svart igår klokken 10:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:13 Håper virkelig de tar til vettet og beholder 98 etanolfri. Å presse etanolinnhold på all bensin, er intet annet enn symbolpolitikk/grønnvasking som gjør mer skade enn nytte. Eller kanskje målet er å ødelegge alle gamle motorer så man må kjøpe nye? Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SveinHa Svart igår klokken 10:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:20 S/Y Emma skrev 5 minutter siden: Eller kanskje målet er å ødelegge alle gamle motorer så man må kjøpe nye? Den tanken kan slett ikke utelukkes... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Steihy Svart igår klokken 10:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:51 Hakkanens poeng med å dele dette er vel ikke å få skryt, men oppslutning. Hver stemme teller. Jeg tror effekten blir størst dersom meldingen er mest mulig samstemt og tydelig. Begge de kopierte her er gode, og SveinHa's punkt om å fjerne feilmerking er åpenbart. Jeg vil gjerne kopiere Hakkanens tekst og sende inn. Er det greit, Hakkanen? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 11:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:04 Steihy skrev 7 minutter siden: ...og SveinHa's punkt om å fjerne feilmerking er åpenbart. Jeg er HELT sikker på at EUs krav om å feilmerke 98E0 med 98E5 er grenseflytting: Vi skal bli vant til å se betegnelsen E5 slik at NÅR E5 dukker opp så skal ikke det være noen stor sak. Det er standard taktikk blant EU-politikere og deres lojale disipler... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:51 S/Y Emma skrev for 1 time siden: Eller kanskje målet er å ødelegge alle gamle motorer så man må kjøpe nye? Når det gjelder påhengsmotorer med forgassere, så har jeg ikke inntrykk av at nyere motorer er særlig godt tilpasset etanol heller. Jeg var i går innom bunkringskaien på Fitjar. Der var det nå kun 98 oktan tilgjengelig. Jeg ser på bunkring.no at det gjelder mange andre steder også. Ca. halvparten av de jeg sjekket. Med store variasjoner fra område til område. Link to post
Steihy Svart igår klokken 11:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:53 Slettet, dobbelpost Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart igår klokken 11:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:57 SveinHa skrev 50 minutter siden: Jeg er HELT sikker på at EUs krav om å feilmerke 98E0 med 98E5 er grenseflytting: Vi skal bli vant til å se betegnelsen E5 slik at NÅR E5 dukker opp så skal ikke det være noen stor sak. Det er standard taktikk blant EU-politikere og deres lojale disipler. Du er sikker på at vaksiner ikke funker også, Svein. Du er i din fulle rett, men du må finne deg i litt flere kontrollspørsmål i faktasaker enn folk flest. Skal vi oppnå noe her, må vi ha fakta 100%. Det hjelper ikke å ha 99% rett i slik argumentasjon, motstandere vil bruke 1% faktafeil til å farge hele høringsnotatet. Jeg venter som sagt på ok fra Hakkanen, men skulle gjerne brukt dine tall om økning i 98 oktan. Kan jeg være helt trygg på at de er rett fra SSB, og at de er relevante for akkurat denne sammenhengen? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 12:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:09 Steihy skrev 18 minutter siden: Du er sikker på at vaksiner ikke funker også, Svein. Et eksempel: https://archive.org/details/a-history-of-vaccines Steihy skrev 18 minutter siden: men skulle gjerne brukt dine tall om økning i 98 oktan. Kan jeg være helt trygg på at de er rett fra SSB, og at de er relevante for akkurat denne sammenhengen? Her finner du link til regneark med tall fra SSB. Screenshot av regnearket, kolonnen "%98 av totalsalg" la jeg til: Hvor relevante de er får du finne ut av selv... En ser jo også i linken at bensinsalg utgjør ca 1/4 av dieselsalg så 98 oktan utgjør ikke stort i den store sammenhengen... Men jeg kan ikke, eller kanskje heller gidder ikke, dokumentere feilmerkingens årsak... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
J-Å Svart igår klokken 12:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:30 I tillegg komme vel salg av alkylatbensin. Jeg har ikke funnet noen statistikk, men jeg har inntrykk av at det er en stor økning. Uten alle problemene folk har hatt med E5/E10 ville den trolig vært mye mindre. Mange kjøper alkylatbensin for sikkerhets skyld på grunn av usikkerheten som er skapt. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 12:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:32 ... @Steihy, bruk gjerne hele eller deler av mitt innlegg men jeg tror det gir større virkning om du skriver om til dine egne ord og ikke bare bruker en ren kopi (men det er ditt valg da...). Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 12:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:36 J-Å skrev 3 minutter siden: I tillegg komme vel salg av alkylatbensin. Ja, den er ikke med i statistikken jeg viser til men regner med salget er ganske beskjedent siden den koster rundt kr 50/liter i 25 liters kanner. Men alkylatbensinen er en super oppfinnelse. Bruker den både på motorsagene (2T) og stormkjøkkenet (4t). Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Steihy Svart igår klokken 12:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:55 SveinHa skrev 5 minutter siden: ihy, bruk gjerne hele eller deler av mitt innlegg men jeg tror det gir større virkning om du skriver om til dine egne ord og ikke bare bruker en ren kopi (men det er ditt valg da...). Skal se på det. Grunnen til at jeg ville kopiere er at min erfaring med saksbehandling, er at det er lettere med like beskjeder enn mange som må leses grundig for å forstå at de egentlig er like i sak. Jeg kommer til å ta med det med økt forbruk av andre typer med egne ord, dersom jeg gjør det. Redigering: Så gikk jeg inn og leste forslaget om unntak. Det kommer faktisk fra Mdg og Rasmus Hansson, jeg synes det lover godt i seg selv. Forslaget er på en side. Det er lettforståelig og nevner de fleste tekniske problemene knyttet til bio. Så jeg gjør det enkelt og refererer til forslaget. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 13:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:15 Steihy skrev 10 minutter siden: Grunnen til at jeg ville kopiere er at min erfaring med saksbehandling, er at det er lettere med like beskjeder enn mange som må leses grundig for å forstå at de egentlig er like i sak. Det er jo et godt poeng men jeg liker ikke at det ÅPENBART er kopiert, føler det har litt mer troverdighet å skrive med egne ord... Steihy skrev 11 minutter siden: Forslaget er på en side. Det er lettforståelig og nevner de fleste tekniske problemene knyttet til bio. Ja. Slike forslag er gode. Jeg har vært inne på mange høringer der både høringsforslaget og noen av høringssvarene er side opp og side ned med en masse dødtekst (typisk: Vi i nnnn er glade for at vi får lov å svare på høringen og vi har nedsatt en komitè med et bredt sammensatt... bla bla bla...) der budskapet koker bort helt i kålen. Litt sidesprang men jeg synes likevel denne er passende for de overtekstifiserte høringene: Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hakkannen Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Steihy skrev for 8 timer siden: Hakkanens poeng med å dele dette er vel ikke å få skryt, men oppslutning. Hver stemme teller. Riktig, det var nettopp det som var poenget med denne tråden, å få oppslutning om saken og få folk til å si sin mening direkte til Stortinget😊👍 Nå har vi fått muligheten, den kan vi fint benytte, om vi ønsker å bli hørt. Du kan selvsagt kopiere det jeg skrev hvis du ønsker Steihy. Deler av den teksten er kopiert fra et Facebook-innlegg (der forfatteren oppfordret til å kopiere teksten og sende inn, om man ikke hadde egne ord på hjertet), men jeg har tatt bort og tilføyd egne tanker der det passer. Er med på tanken til SveinHa, det kan være fint å tilføye egne ord hvis du kommer på andre synsvinkler enn det jeg sendte inn😊 Link to post
Steihy Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Jeg har sendt inn, men landet på å bare referere til Hanssons forslag. Jeg skrev bare at det var saklig godt begrunnet, og at jeg støtter det. Så krysser vi fingrene. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden E0 finnes ikke. Enkelt og greit. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ovenpå Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Bare å la Ai ta jobben. Skriv inn stikkord om hva du vil ha med, så fikser den resten, henter opp statistikk og undersøkelser og gjør det meste. Jeg bruker en app som heter CoPilot, gratis og virkelig god på tekst. Tar 4 minutter å lage et helt greit innspill til høring. Link to post
Brigg Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden @Ovenpå Å spørre AI klarer vel byråkratene selv. Uten at det nødvendigvis gir suksess, jf en episode i Tromsø for litt siden. Poenget med en slik høring er vel at innspillene skal fremkalles ved hjelp av «ekte inteligens» Håper nå jeg da. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ovenpå Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Brigg skrev 9 minutter siden: @Ovenpå Poenget med en slik høring er vel at innspillene skal fremkalles ved hjelp av «ekte inteligens» Håper nå jeg da. Vel - mener jeg sa noe om at man legger inn stikkord om hva tema og tendens skal være, så pakker AI det inn i en glad mengde diplomatiske ord. Der kommet din eventuelle intelligens inn, altså med stikkord. AI pakker det pent inn med sin intelligens. Så er det bare å trykke på play, eller send om du vil ☺️ Forøvrig må du bare tro om igjen, hvis du mener at noen sitter å fordyper seg i høringssvarene. De blir sortert i to bunker, for og imot, noe de får med seg etter to leste linjer i hvert svar håper jeg. Link to post
Brigg Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ovenpå skrev 7 minutter siden: De blir sortert i to bunker, for og imot, noe de får med seg etter to leste linjer i hvert svar håper jeg. En erfaring jeg har gjort meg etter å ha jobbet med ulike departement og direktorat gjennom en rekke år er at byråkratene har en enorm kapasitet når det gjelder å lese og å sette seg inn i ting. Nesten som man kan mistenke at de har for lite å holde på med. Jeg tror alle høringsinnspill blir lest. Nøye. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
atletico1 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Veldig bra, har sendt inn mine innsigelser. Link to post
J-Å Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden index skrev for 9 timer siden: E0 finnes ikke. Enkelt og greit. Betyr det at man kan risikere at det er etanol i alkylatbensin også? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn