Jump to content

En mulighet til å si sin mening om å bevare etanolfri bensin 98 oktan E0

Hakkannen

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 20 timer siden:

Håper virkelig de tar til vettet og beholder 98 etanolfri. Å presse etanolinnhold på all bensin, er intet annet enn symbolpolitikk/grønnvasking som gjør mer skade enn nytte.

Eller kanskje målet er å ødelegge alle gamle motorer så man må kjøpe nye?

Om vi skal være litt konspiratoriske er nok et ønske med å ha alt nytt og digitalisert at det gir økt mulighet for kontroll av menneskene. Og miljøkampen, nå må vi redde denne verden som er 6 miliarder år gammel dere, kan fort ses i den sammenhengen…
mange el biler er avhengig av å koble seg opp mot en server for å starte. Det snakkes om ar F35ene trenger det samme…

I EU der jeg er nå får man kun e10 og miljødiesel på marinaer. Sist fylte jeg i Gibraltar. Der var dieselen «free of all environmental shit» som de sa 😊

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

Om vi skal være litt konspiratoriske

Det synes jeg ikke vi skal.

Er det noe som tyder på at konspirasjonsteorier er annet enn akkurat det? Selv om ikke alle politiske beslutninger eller samfunnsdebatter er like gode, betyr ikke det at det er en ond plan bak.

Putin f. eks, har en ond plan. Det viser handlingene, det er ikke konspiratorisk å påpeke det. Det er ikke konspiratorisk å argumentere saklig mot f. eks. biodrivstoff, og peke på hvor politikerne bommer.

Men å hevde at det er en overordnet plan, på tvers av partigrensene, der "deep state" er enige om mål som ikke tåler dagens lys, er ren konspirasjonsteori. Se for deg møtene! Tenk helt gjennom.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Fra ST1 sine nettsider:

Sitat

Vår 98 oktan bensin er etanolfri, men følger europeisk standard for merking (E5). Merkingen forteller hvor mye etanol produktet kan inneholde, men ikke hva det faktisk inneholder.

...og fra Esso:

Sitat

Vår Blyfri 95 å har bensinkvaliteten E10, som inneholder opptil 10 volumprosent bioetanol. E10 er et drivstoffalternativ med økt innblanding av bioetanol for å møte kravene og forventningene til mer bærekraftige drivstoffløsninger. For kunder som ikke kan benytte bensin med uten 10 prosent etanol, tilbyr vi også blyfri bensin 98 uten etanol innblanding.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  • 4 uker senere...

Litt synd at mediaoppslagene som har vært den siste tiden har fokusert mye på kanskje litt sære hobbyer som feks veteranbil/-motorsykkel, men ikke så mye på beredskap.

Totalberdskapen i landet bl.a. med råd om å ha alternative strømkilder tilgjengelig er et tema som får stadig mer fokus, også blant rikspolitikerne. Samtidig ser det ut til å være et flertall blant de samme politikerne for at det ikke skal være bensin som kan lagres mer enn noen få måneder tilgjengelig til strømagregatene. Forstå det den som kan. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er lenge siden, om noen gang, politikere har hatt folket i tankene. Se snakker som om de har men jobber i helt andre retninger...

Det nærmer seg valg og når valgkampen er i gang er der for seint å bestemme hvem en vil stemme på. Se på hva de har gjort, ikke hva de sier... Eller som en sa det: Du må velge om du vil stole på politikere ELLER historien, du kan ikke velge begge...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er bare helt utrolig.  Når FrP og MDG kan møtes i å sette foten ned for "grønnvasking", så burde det ikke være vanskelig for resten av partiene å være med på dette.

Kanskje det i utgangspunktet er gitt at 98-oktan bensin vil forbli 98-oktan bensin og ikke noe annet, kanskje disse innspillene fra MDG og FrP i bunn og grunn bare er politisk spill for å vinne stemmer.  Jeg kan ikke skjønne at alle de andre partiene er i mot dette uten å ha saklige grunner for å være i mot dette - men hva er de saklige argumentene?  NRK-artikkelen er altfor slett på dette punktet, den burde intervjuet noen av de som stemte ned forslaget.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

52 minutes ago, Brigg said:

Litt synd at mediaoppslagene som har vært den siste tiden har fokusert mye på kanskje litt sære hobbyer som feks veteranbil/-motorsykkel, men ikke så mye på beredskap.

Totalberdskapen i landet bl.a. med råd om å ha alternative strømkilder tilgjengelig er et tema som får stadig mer fokus, også blant rikspolitikerne. Samtidig ser det ut til å være et flertall blant de samme politikerne for at det ikke skal være bensin som kan lagres mer enn noen få måneder tilgjengelig til strømagregatene. Forstå det den som kan. 

Ganske bra poeng!  Jeg har jo enormt med småmotorer og diverse og iriterer meg over politiske avgjørelser som har minimal innvirkning og faktisk fører til en rekke problemer!

Noen av mine ting brukes skjelden, f.eks motorsager, en båtmotor i naustet, kantklipper, en moped. To MC' er som står halve året. En ATV som brukes mest til brøyting om vinteren. 

Tror den miljøgevinsten er relativt minimal totalt sett, økonomisk samfundsøkonomisk dårlig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 2 timer siden:

Ganske bra poeng!  Jeg har jo enormt med småmotorer og diverse og iriterer meg over politiske avgjørelser som har minimal innvirkning og faktisk fører til en rekke problemer!

Samme her. Vi får håpe vi får beholde alkylatbensin ren. Men det blir jo en stor ekstrautgift for mange. Det burde uansett være mulig å kutte avgifter på den, hvis det er slik at den er mer miljøvennlig. Med MOMS er det vel ca. 16 kroner literen i avgifter.

Sitat

I Norge ilegges alkylatbensin, som er en type renset bensin, de samme avgiftene som vanlig bensin. For 2025 gjelder følgende satser:

• Veibruksavgift: 4,16 kr per liter

• CO₂-avgift: 3,25 kr per liter

• Merverdiavgift (mva): 20 % av utsalgsprisen

Brigg skrev for 3 timer siden:

Totalberedskapen i landet bl.a. med råd om å ha alternative strømkilder tilgjengelig er et tema som får stadig mer fokus, også blant rikspolitikerne. Samtidig ser det ut til å være et flertall blant de samme politikerne for at det ikke skal være bensin som kan lagres mer enn noen få måneder tilgjengelig til strømagregatene. 

Nå varer ikke 98 oktan evig heller, lagring over 5-6måneder anbefales ikke. Så til beredskapsbehov er det nok bedre å satse på et par kanner alkylatbensin. Jeg bruker 98 på båt og plenklippere, og alkylat på motorsaga. Alt til sitt bruk. Kunne sikkert fylt 98 på bilen også, men så langt ser den ut til å klare seg greit på E10. Volvo oppgir vel at alt fra 1976 og oppover takler etanolen fint. Men jeg hadde satt pris på at 98 fortsatt vli være like tilgjengelig som nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
19 minutes ago, J-Å said:

Ja, faktisk har tilgangen blitt bedre, siden mange bunkringsstasjoner nå har gått over til 98.  Kontaktpersonen i bunkring.no har lovet at det skal bli mulig å filtrere på stasjoner som har 98.

På de bensinfyllingene jeg er innom er det utelukkende 98, før var det 95

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sinvano skrev 28 minutter siden:

Blir dyrt med småmotorer fremover hvis man må over på alkylatbensin for 30,- literen ++ 😅

På småmotorer som brukes skjelden blir forskjellen knapt målbar. Og de man bruker mye kan man jo kjøre på 95, kjøre tomt før lagring og så kjøre gjennom litt alkylat før man  sette den bort før vinteren. Det blir nok egentlig billigere enn å kjøre 98 hele sesongen. Men for enkelhetens skyld så fyller jeg 98 på alt så lenge jeg får tak i det. Så får vi heller bli kreative når den muligheten forsvinner. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...