tobixen Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai https://www.nrk.no/sorlandet/hoyre-snur_-vil-beholde-98-oktan-etanolfri-1.17435867 Endelig et motargument (fra en AP-representant) mot forslaget - hele forslaget er unødvendig detaljstyring og symbolpolitikk, så lenge det finnes etterspørsel for etanolfri 98-oktan, så vil det finnes tilbud. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai tobixen skrev 1 time siden: hele forslaget er unødvendig detaljstyring og symbolpolitikk, så lenge det finnes etterspørsel for etanolfri 98-oktan, så vil det finnes tilbud La oss nå håpe det. Har sett unødvendig detaljstyring før, uten at man har hørt særlig på folket, så tenker likevel det er godt hvis man får bestemt at 98-oktanen skal forbli etanolfri😊 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai tobixen skrev for 2 timer siden: Jeg lurer fortsatt på hva de partiene som ikke stemmer for forslaget har for argumentasjon. Jeg lar meg kanskje mest skremme av hvor høyt mange har kritisert regnskognedbrenning for å produsere vår E10 tilsetning... og så transportere E10 med hydrokarboner rundt en halv klode... også hevde at E10 er et fantastisk miljøtiltak Politikere som ikke ser hvor sykt dette er, har vel ikke argumenter, kun influensermanus som leses opp av en papegøye... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Godt at politikerne snur rette veien også av og til og ikke BARE tenker på seg selv og politiske billigpoeng men en skal vel ikke helt underslå at det at valgkampen er i gang kan ha med saken å gjøre... dieselfan skrev for 10 timer siden: Jeg lar meg kanskje mest skremme av hvor høyt mange har kritisert regnskognedbrenning for å produsere vår E10 tilsetning... og så transportere E10 med hydrokarboner rundt en halv klode... også hevde at E10 er et fantastisk miljøtiltak For noe sånt som 10-20 år siden var der en kar (Trygve Hegnar?) som regnet litt på konsekvensen av 100% etanoldrivstoff og fant at om en tar ALL skog i Norge til etanolproduksjon så ville vi hatt nok drivstoff til 3 måneder... Ikke ta tallene mine helt bokstavlig for det er lenge siden... men jeg mener de er nærme nok til å illustrere poenget... dieselfan skrev for 10 timer siden: Politikere som ikke ser hvor sykt dette er, har vel ikke argumenter, kun influensermanus som leses opp av en papegøye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tobixen Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Det har vel også vært gjort forskning som tilsier at det koster mer enn en liter diesel å produsere en liter med biodrivstoff (det går med en god del energi til gjødselproduksjon, etc). ... så kan vi jo bruke avfall for å lage biodrivstoff i stedet for å kappe ned regnskog og dyrke mais. Det er en fin tanke, og fungerer nok til å drive ett og annet kjøretøy rundt, men det skalerer ikke - det er ikke nok avfall til å holde alle hjulene i sving. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Jeg drikker etanol og koker på etanol, det får holde. Men jeg hadde gjerne sett at prisen kom ned på den samme som E10. Jeg lurer litt på hvor mye de 10% utgjør på prisen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Opprør mot bensinkrav Om politikerne mener dette er en begrenset sak, sier det litt om kunskap og innsikt. For det første gjelder dette ikke kun bilentusiaster! Det er også flerfoldige folk som bor i byer som ikke vet opp ned på en forgasser som har et agregat på hytta, en motorsag eller en båtmotor. Det er enormt mange småmotorer i norge rundt om som ofte står. Her snakker vi ikke om et veldig lite antall veteranbiler! Å fremstille bioetanol samt distrubusjon av dette er jo heller ikke gratis og uten bruk av energi. samtidig går vel forbrenningsverdien litt ned også, uten at det kansje ikke utgjør veldig mye tap. Dette er nok et politisk bestemt klima og miljø påfunn som kun er med på å skape masse trøbbel, og er veldig lite samfundsøkonomisk. Trender på småbåter opp til 26-28 fot er jo at de leveres ofte med påhengere og relativt store bensintanker. Jeg har veldig lite lyst til å fylle 250 liter med bioetanol på tanken min. Er litt optatt med musikk i helgene så det kan gå både to og tre uker imellom jeg bruker båten Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jerognal Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Her ser dere litt bensin som var 1 år gammel på mitt strømaggregat. 1 år gammel 95... se laget på bunn i dunken. Har stått 3 uker på benken i garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni 1 hour ago, -morten- said: Dette er nok et politisk bestemt klima og miljø påfunn som kun er med på å skape masse trøbbel, og er veldig lite samfundsøkonomisk. ... og ikke gir det særlig miljøgevinst heller. Jeg er generelt stor tilhenger av Hanlon's razor ... allikevel undrer jeg meg litt over, hvem er det som tjener penger på krav om 10% bioetanol? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HTM Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Dersom det er fast stoff som ligger i bunnen er vel det en forurensing som kan komme fra flere steder, neppe noe som er direkte relatert til etanolen i bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Det skal selvfølgelig ikke utelukkes at forurensingen på bunnen av tanken skyldes andre kilder, men det er heller ikke urimelig å anta at dette er det vi typisk ville kalt "dieseldyr" dersom det hadde vært diesel og ikke bensin, men det er ingen grunn til å tro at ting er anderledes for bensin. Dieseldyr er en miks av bakterier og sopp som bryter ned diesel, og blir en seig masse. Denne prossessen forutsetter tilgang til vann - så dieseldyr trives godt i sjiktet mellom vann og diesel dersom man har fått vann på tanken (eksempelvis som følge av påfyllingslokk med morkne O-ringer på dollbord - trolig ikke på grunn av kondens). Det finnes ikke 100% etanol, maksimalt 96% - resten er vann. Etanol kan også trekke til seg fuktighet fra lufta. Så ved å blande etanol inn i drivstoffet legger man til rette for vekst av dieseldyr. Dette er normalt ikke noe problem på en gjennomsnitts norsk bil, bilen brukes daglig, innholdet i tanken mikses regelmessig når man kjører på humpete veier, tanken brukes typisk fra den er full og til den er nesten tom, og tanken fylles ukentlig - god omløpshastighet altså. Så har man slike som meg, som tidvis bare fyller tanken én eller to ganger i året ... da er det veldig dumt med vann på tanken, selv om det er i mikrosopiske mengder. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Jeg lurer litt på hvor MDG står ifht biodrivstoff, generelt sett. I en av artiklene var den en enkeltperson fra partiet som påsto at kravet om 10% drivstofftilsetning er "grønnvasking" og ingenting annet. Jeg ser imidlertid ikke at denne kritikken er tilstedeværende i forslaget de la frem for Stortinget. Som jeg kommenterte over, det er jo litt spesielt at FrP og MDG finner hverandre og har likt synspunkt på noe som strengt tatt er en miljøsak. Jeg antar at dette mest av alt er et resultat av "realpolitikk". Noen har fått det for seg at "biodrivstoff" er "karbonnøytralt", dermed er E10 en del av metodeverket for å få det norske "karbonregnskapet" mer i linje med internasjonale avtaler. ... men dette er kanskje noe på siden av hva som er kosher å diskutere på båtplassen.no? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HTM Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Jeg er på ingen måte tilhenger av etanolinnblanding i bensinen, men å hevde at det kan medføre oppvekst av dieseldyr i bensin er nok å strekke strikken for langt. Finnes vel nok av reelle problemer fra innblandingen, ingen grunn til å fabrikkere nye… Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Sitat AI Overview E10-bensin, som er den nye standarden i Norge, kan potensielt føre til problemer med "dieseldyr" (bakterier) i drivstoffsystemet, spesielt dersom bensinen står lenge. Dette skyldes at E10 inneholder mer etanol enn tidligere, noe som kan gjøre bensinen mer mottakelig for vann og dermed favorisere bakterievekst. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni 1 hour ago, HTM said: Jeg er på ingen måte tilhenger av etanolinnblanding i bensinen, men å hevde at det kan medføre oppvekst av dieseldyr i bensin er nok å strekke strikken for langt. Finnes vel nok av reelle problemer fra innblandingen, ingen grunn til å fabrikkere nye… Så vidt meg bekjent er det veltablert at E10-bensinen har kort holdbarhetstid. Jeg har også spurt AI: https://www.perplexity.ai/search/hva-er-holdbarhetstid-pa-e10-9-brYT3lnaSzi77iWoscak7Q Perplexity er heller ikke pålitelig, men den gir i allefall en kildeoversikt som man kan sjekke opp. Den sier ingenting om "dieseldyr" eller "bensindyr", bare konstanterer at bensinen vil absorbere fuktighet og at dette ikke er bra. Jeg har ikke ettergått kildene. Mulig påstanden om dieseldyr er feilaktig, men påstanden om at E10-bensin har kort holdbarhetstid, den består. Årsaksforholdet er egentlig ikke så viktig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HTM Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Ingen uenighet fra min side om at e10 er et dårligere produkt fra et forbrukerperspektiv enn ren bensin. Når det er sagt, har en båt med fast tank og Suzuki 200 (2019). Denne er i opplag hele vinterhalvåret og har aldri fått annet enn e10 på tanken. Heller aldri brukt stabilisator eller annet lurium. Aldri hatt problemer med oppstart eller drift og heller aldri sett spor av vann eller andre forurensningeri forfilteret etter opplag. Er problemet i hovedsak relatert til mindre forgassermotorer? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni HTM skrev for 8 timer siden: Ingen uenighet fra min side om at e10 er et dårligere produkt fra et forbrukerperspektiv enn ren bensin. Når det er sagt, har en båt med fast tank og Suzuki 200 (2019). Denne er i opplag Nyere motorer, slik som din tåler muligens E10 bedre enn eldre modeller. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni HTM skrev for 8 timer siden: Aldri hatt problemer med oppstart eller drift og heller aldri sett spor av vann eller andre forurensningeri forfilteret etter opplag. Har du sjekket tanken? Faste tanker har ofte et stigerør som ikke går helt ned i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Juni Link til dette innlegget Svart 4.Juni Ser heldigvis 98 blir mere tilgjengelig, så inntil videre ser det greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.Juni Link til dette innlegget Svart 4.Juni 20 hours ago, HTM said: Ingen uenighet fra min side om at e10 er et dårligere produkt fra et forbrukerperspektiv enn ren bensin. Når det er sagt, har en båt med fast tank og Suzuki 200 (2019). Denne er i opplag hele vinterhalvåret og har aldri fått annet enn e10 på tanken. Heller aldri brukt stabilisator eller annet lurium. Aldri hatt problemer med oppstart eller drift og heller aldri sett spor av vann eller andre forurensningeri forfilteret etter opplag. Er problemet i hovedsak relatert til mindre forgassermotorer? 2019 modell motor skal ikke ha utfordringer med å gå på E10. Men hvis (når) du opplever faseseperasjon vil motoren få tilnærmet ren Etanol, det går den ikke på. Da vil det gjerne være deler i innsprøytningssystemet som ikke tåler så godt denne høye andelen Etanol som suges inn før den stopper. Så i tillegg til motorstopp vil du kunne oppleve følgeskader. Etanolen kan ta opp mye fuktighet. E10 kan typisk ta opp i seg 0,4% til 0,5% vann før det skjer en faseseperasjon. Det du ikke vet er vann-innholdet i E10 drivstoffet du fyller på båten. Så du kan være heldig (som du har vert) å ikke oppleve faseseparasjon, selv under vinteropplag. Eller det skjer like etter du har fylt drivstoff... Hvis du tenker prisdifferansen mellom E10 og E0 er verdt risikoen så er det greit. Det er bare viktig å være klar over at E10 drivstoff tar til seg fuktighet inntil det skjer en faseseparasjon. Med faseseparasjon menes at nesten all Etanolen (sammen med vannet) skiller seg fra bensinen og legger seg i bunn av tanken. Så hvis du har 100 liter E10 på tanken i utgangspunktet vil du på ca. 10 liter med Etanol (med høyt vanninnhold) i bunn av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni Link til dette innlegget Svart 4.Juni HTM skrev for 22 timer siden: Når det er sagt, har en båt med fast tank og Suzuki 200 (2019). Denne er i opplag hele vinterhalvåret og har aldri fått annet enn e10 på tanken. Det må den nesten ha fått, i og med at E10 ikke kom på markedet før våren 2023. Men uansett motorn er såpass ny at den bør tåle det. Om vinterlagringen antas å bli lang er det likevel ikke dumt å tømme tanken før lagring og kjøre ren 98 gjennom motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni I stand corrected. "Dieseldyr" i 95E10-bensin er kanskje et problem som har oppstått i mitt hode, at jeg blander sammen problemer som følge av å blande sprit i diesel, har fått med meg at E10 har kort holdbarhetstid, og roter sammen. Problemet med at bensinen ikke holder seg over tid er imidlertid reell, og dersom man ikke er klar over dette, så kan en utskilling med etanol+vann på bunnen av tanken og ren bensin på toppen være like ille. Fortusetningen for at E10-bensin skal dra fukt fra luften er jo at det finnes fukt å hente. På lufttett jerrykanne som er relativt velfylt finnes ikke denne forutsetningen. Man kan allikevel få problemer dersom bensinen har fått lov å trekke fukt før den finner veien til jerrykanna. Vanlige drivstofftanker trenger noe form for lufting for å unngå vakuum på tanken, dermed kan luftfuktighet komme til. Vi har diskutert problemet "kondens på drivstofftank" i andre tråder og kommet frem til at dette problemet er marginalt - men forutsetningene endrer seg når bensinblandingen faktisk trekker til seg fuktighet fra lufta. Da får man en situasjon hvor lufta på innsiden av tanken har lavere luftfuktighet enn lufta på utsiden, det er ikke en stabil situasjon, fukt fra utsiden vil etterhvert sive inn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni I fjor tok jeg helt farvel med all 95E10, og drenerte grundig. Og i år går motorene mine finere enn det jeg kan huske. Jeg tror ikke det var bare den dritten jeg fikk dannet på egne tanker og forgassere med E10. Jeg tror jeg fikk ombord endel fra stasjonene også. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Støkiometrisk blandingsforhold er forskjellig for bensin og E10, det har mye å si for opplevd gange. Blandingen må feites opp for E10. Med lambdasonde skjer det automatisk, med forgasser skjer det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni subwoofer skrev 25 minutter siden: Støkiometrisk blandingsforhold er forskjellig for bensin og E10. Takk, det visste jeg ikke, men jeg synes det stemmer bra med opplevelsen. For jeg tror %etanol var veldig ujevn, ut fra hvor mye separasjon som hadde skjedd mm. Så blandingsjustering ble aldri riktig liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.