Jump to content

En mulighet til å si sin mening om å bevare etanolfri bensin 98 oktan E0

Hakkannen

Recommended Posts

https://www.nrk.no/nyheter/bredt-flertall-pa-stortinget-for-_entusiast-bensin_-1.17452135

Sitat

Folk med gamle biler og båter kan glede seg: Et bredt flertall på Stortinget vil i dag stemme for at etanolfri 98-oktan bensin skal være tilgjengelig også i fremtiden.

98-oktan utgjør bare 2 prosent av drivstoffsalget, men brukes på gamle biler og båter som ofte bare brukes noen dager i året.

– Tusenvis av bileiere og entusiaster over hele Norge med engasjement for bilkultur og kjøretøyet sitt trenger 98-oktan, sier Gro-Anita Mykjåland (Sp).

Vis hele sitatet  

Dét synes jeg er glimrende! 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

merkelig feilsending av "<< "over her. budskapet som ble borte er;

Etanol basert på slikt som kan spises er ikke bare skadelig for maskineri men også for klima og naturmangfold. I USA lages etanolen av mais med drivstoff til landbruket og transport samt enda mer til destillajonen slik at eventuell klima-gevinst ved å forbrenne Etanolen istedenfor oljeprodukter blir borte. Forutsatt samme nivå av matproduksjon må annet areal tas i bruk. Etanol fra tresprit har mindre fossilutslipp før forbrenningen og ingen matareal-konflikt.

p.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  S/Y Emma skrev On 12.6.2025 at 18.23:

Litt rart at det alltid fremstilles i media som en "entusiast-bensin" for spesielt interesserte med veteranbiler. Det handler vel så mye om dårlige lagringsegenskaper for vanlige motorer som ikke er jevnlig i bruk.

Vis hele sitatet  

Det er vel bare bra at den fremstilles som entusiastbensin. Så lenge det er snakk om 2% av omsetningen får vi kanskje ha den i fred. Men om den kommer opp i 50% er man nok nødt til å gjøre noe. 

Ellers så er lagringsegenskapene til 98 heller ikke all verdens å skryte av. Til langtidslagring bør man gå for alkylatbensin. 

Det store problemet med E10 er at den går dårlig sammen med aluminiumslegeringer og pakningsmateriell i eldre motorer. Og da ser man slik man ser på bilder her, med flottørhus fulle av grums. For nyere motorer bygget for etanol og i noenlunde regelmessig bruk fungerer 95 E10 helt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...