Nordic Tbh Startet igår klokken 12:55 Link til dette innlegget Startet igår klokken 12:55 Hei. Jeg har en Volvo Penta MD-2030, 2004 hvor vi hadde problemer med dieselpumpa. Ble anbefalt å bytte til elektrisk dieselpumpe fra Biltema (art 52-3234). Det følger ingen anvisninger på montasje, så vi monterte den liggende med pil med skriften TOP pekende oppover. Når vi kom frem til Strømstad nå, så røyk det fra enden av pumpa og den var utrolig varm og plasten hadde smeltet. Egentlig opplevdes dette som øyeblikket før brann. Elektronikken i enden har smeltet. Jeg kjøpte inn en resevepumpe, men lurer på om jeg bare har vært uheldig eller om jeg har montert den feil. Har ikke lyst til å gjenta dette. Noen som har kjennskap /erfaringer fra denne pumpa? Link to post
SveinHa Svart igår klokken 13:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:04 Heisann og velkommen til Båtplassen Har brukt en tilsynelatende lik pumpe (husker ikke varenummeret) på dieselovn i en årrekke uten problemer. Det er en membranpumpe som gjør et slag i ny og ne alt etter forbruk. Kjenner ikke MD2030 men tror den har veldig lite diesel i retur så pumpen burde ikke gå veldig mye. Tikker den i vei hele tiden pumper den mye og det kan det være det som er årsaken til varmgang. Utløpet merket "OUT TOP" må være øverst slik at pumpen kvitter seg med luft. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hulda Svart igår klokken 13:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:15 Jeg hadde den pumpen stående vertikalt i en bil i 10 år. Pumpen fulgte med bilen til gjenbruket. Aldri et feilslag. Jeg ville ikke montert den annet enn vertikalt. Med rørene på oversiden. Link to post
Nordic Tbh Svart igår klokken 13:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:43 Så er det ikke noe mening ved det merket "TOP"? sliter litt med den pumpa når det er sånne merker men ikke noe som anviser om det er viktig eller ikke. Pumpa her har ståttt å "klikket" hele tiden når den har hatt strøm. Gikk ut fra at det var normalt Link to post
SveinHa Svart igår klokken 13:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:55 Nordic Tbh skrev 4 minutter siden: Så er det ikke noe mening ved det merket "TOP"? Jo, som jeg nevnte så er det for at pumpen skal kvitte seg med luft. Står "TOP" lavere enn innløpet vil pumpen kunne samle luft og bli mindre effektiv. Nordic Tbh skrev 5 minutter siden: Pumpa her har ståttt å "klikket" hele tiden når den har hatt strøm. Gikk ut fra at det var normalt Hvert enkelt "klikk" gir en viss mengde diesel sånn ca. Om du klemmer utløpsslangen flat skal pumpen stoppe. Tror jeg ville tatt en god kontroll på hvor slangene går, om der er stor retur til tank eller noe slikt. Når en mekanisk dieselpumpe også trøbler kan det være en eller annen slange som går en plass den ikke burde... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Lars H. Svart igår klokken 15:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:00 Jeg har en elektrisk matepumpe (i metall) fra Biltema. Den fungerer helt utmerket etter nå ca. 15 år og over 1000 driftstimer. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lars H. skrev 28 minutter siden: Jeg har en elektrisk matepumpe (i metall) fra Biltema. Ja, den der er flott men til info så SKAL den tikke og gå hele tiden, det skal ikke den TS har med mindre der er forbruk. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Lars H. Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Jeg har stor glede av at den starter og går når jeg slår på tenningen. Etter dieselfilterskift måtte jeg tidligere ned på magen og "jokke" på hendelen til den mekaniske pumpen til systemet var luftet. Nå slår jeg bare på tenningen og hører på tikkingen fra den elektriske pumpen. Når luften er borte, forandres tikkelyden markert. Da er det bare å vri videre med startnøkkelen og motoren starter, - ferdig luftet. Litt skepsis til Biltema har nok jeg også som mange andre. Sist år kjøpte jeg derfor en ny lik pumpe som jeg har med som reserve, en slik pumpe koster jo ikke så mange hundrelappene. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lars H. skrev Just now: Jeg har stor glede av at den starter og går når jeg slår på tenningen. Joda, det var ikke akkurat slik jeg mente. Begge pumpene i denne tråden begynner å pumpe når de får strøm men den til TS stopper og holder trykket når forbruket er null mens din, Lars H., tikker og går selv ved null forbruk. Som nevnt nylig i en annen tråd så solgte Biltema en pumpe helt identisk til den Lars H. har som var godkjent for bruk i småfly og det må jo være et kvalitetstegn. Dagens variant ser helt identisk ut men mangler merkeskiltet den andre hadde. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Nordic Tbh Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Hat egenlig ikke merket mye forskjell på pumpa når den har stort forbruk eller ikke. Samtidig så er det ikke så lett å høre forskjell når motoren står å går vedsiden av. Er pumpa laget slik at den gjerne skal ha stor motstand? Opplever at pumpa tikker og går kontinuerlig, altså at den hele tiden pumper uavhengig av trykk (ikke "trykkstyrt"). Eneste logiske forklaring er at den ikke skal gå kontinuerlig, slik den har gjort her, eller at jeg har fått en "mandagspumpe". Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn