Ozzythecat Startet 1.Mai Link til dette innlegget Startet 1.Mai Hei, jeg har nylig kjøpt en jolle med en 25hk Yamaha 2T motor. Sliter litt med å finne årsmodell, da skiltet er malt over. Er det noen her som har tips til å finne årsmodell ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Umulig å si eksakt uten informasjonen på skiltet. Vanlige er å bruke spraylakk og den kan fjernes med aceton. Ca årstall kan sies hvis du poster bilde av dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Mange er jo så gode att de kan se på dekaler på motordekeslet i hvilken periode motoren er produsert. Noe nærmere kommer man neppe ville jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Ozzythecat Svart 1.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai første gang jeg har sett 3syl 25hk - tror ikke de var på makedet her til lands..? er det merkeskilt og ikke klistremerke så sier jo det litt også om prod.år , men ikke sikker på når de skiftet over? Bokstaven for prod.år er preget inn i skiltet, oftest nede i høyre hjørne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Ozzythecat skrev 1 time siden: Sliter litt med å finne årsmodell, da skiltet er malt over. Prøv å skrape bort malingen litt forsiktig med en ispinne eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Er motorskiltet ditt denne generasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Ozzythecat Svart 1.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai Det er malt over, så vanskelig å si Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Er det metallskilt eller klistremerke, det sier også mye om produksjonsår. Også hvor motoren er produsert. Er du villig til å dele bilde eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Ozzythecat Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Supert Det bildet sier mer enn du aner Har hatt en rask sjekk på noen delefilmer men fant ikkeno sikkert tegn ved første forsøk. Vil du ved anledning se om du kan se støpekode på brakett, blokk, svinghjulsdeksel eller inni motordeksel ? Sitér dette innlegget Link to post
Ozzythecat Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Så bra, jeg finner 6J800 på blokk. Som etter å google gir meg at det er 30hk Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Dekselet tilsier ca 1990, men jeg har heller ikke sett 3-syl 25hk i virkeligheten eller omtalt på forumet. De første årene var selv 30hk 2-sylindret. Den spraylakken på skiltet kan du jo bare fjerne med aceton eller annet løsemiddel? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Ingar skrev 4 minutter siden: spraylakken på skiltet kan du jo bare fjerne med aceton eller annet løsemiddel? Nå er synet mitt ikke best i byen, men jeg kan ikke se naglene til skiltet ? Lurer på om ikke dette er første året med folieskilt. Noen som husker når den franske fabrikken startet produksjon? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai skiltet er vanligvis på andre siden av braketten (eller er bildet speilvendt?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Luske_Ludvig Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Her er chatGPT sitt svar (jeg har betalversjon) : Basert på merkeskiltet du har lastet opp, her er informasjonen: Modell: Yamaha 15A Model Code: 651 Serienummer: 302311 Produsert i Japan Modellkoden 651 tilsvarer vanligvis en Yamaha 2-takts 15 hk motor fra 1980-tallet – men ikke en 3-sylindret. Disse motorene var 2-sylindret som standard. Hvis du har en 3-sylindret motor med dette skiltet, er det veldig uvanlig og kan indikere én av følgende: Motorblokk fra en annen modell (f.eks. 25 eller 30 hk) er brukt sammen med girhus/deksel fra en 15A. Det er en tidlig prototype eller sjelden variant som ikke ble masseprodusert. Feilmerking eller bytte av merkeskilt etter reparasjon eller konvertering. Hva kan du gjøre videre? Sjekk motorblokken for støpte nummer (f.eks. 663, 695, 676), som kan gi hint om opprinnelig modell EDIT mer info: Blokkmerket **6J8** (du nevnte "6J800", som høyst sannsynlig er støpenummer fra en del av 6J8-serien) hører til: ### **Yamaha 25/30 hk 3-sylindret 2-takter** * Modellkode: **6J8** * Motor: **3-sylindret**, 496 cc * Effekt: Kommer som både **25 hk og 30 hk** * Produksjon: Ca. **slutten av 80-tallet og gjennom 90-tallet** * Kjennetegn: Tre forgassere, Autolube-system, pålitelig og lett trimbar ### Konklusjon: Motoren din er **en Yamaha 25 hk 3-sylindret 2-takter**, tilhørende **6J8-serien**, **ikke** den opprinnelige 15A-modellen som merkeskiltet viser. Deksel og/eller merkeskilt er byttet – noe som ikke er uvanlig når motorer blir satt sammen av flere deler (f.eks. etter girhusskader eller ved renovering). Vil du ha hjelp til å finne eksakte årstall basert på serienummer på 6J8-blokken, kan du se etter en liten plate eller stempel på toppen/siden av blokka med tall/bokstaver (f.eks. 6J8-123456). Vil du det? Sitér dette innlegget Link to post
Ozzythecat Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Takk for at dere viser så mye engasjement, Jeg skal prøve å se etter stempel på motoren neste gang jeg er i båten. Merkeslitet med 15A som ble lastet opp var det ikke jeg som lastet opp,så det er ikke min motor Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Luske_Ludvig skrev for 6 timer siden: Basert på merkeskiltet du har lastet opp, her er informasjonen: Det merkeskiltet som jeg lastet opp, er IKKE til TS sin motor og ble lastet opp for å få TS sin vurdering om hans skilt, var et lignende skilt som det jeg delte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Ingar skrev On 2.5.2025 at 13.48: Dekselet tilsier ca 1990, men jeg har heller ikke sett 3-syl 25hk i virkeligheten eller omtalt på forumet. De første årene var selv 30hk 2-sylindret. Jeg mistenker at det kan være en av 2: Yamaha har "dekal-nedtrimmet" sin 3syl 30hk som en markedstilpasning til et land med med feks høye avgifter eller strengere krav til bårføreropplæring for motorer over 25 hk. Eller at en tidligere eier har satt på et 25hk klistremerke, enten for at båten ikke var godkjent for mer, eller for å være litt "underdog".. Dekalen bak ser jo ut til å være ganske så strøken mens dekalene på siden av deksel ser litt mer medtatt ut.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ozzythecat Svart 5.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai Ivar har helt rett, det står et skilt på andre siden, men det virker «hjemmelaget» eller et idmerke for tyverisikring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.