Jump to content

Yamaha 25hk 2T 3 Syl. Finne årsmodell

Ozzythecat

Recommended Posts

første gang jeg har sett 3syl 25hk - tror ikke de var på makedet her til lands..?

er det merkeskilt og ikke klistremerke så sier jo det litt også om prod.år , men ikke sikker på når de skiftet over? 

Bokstaven for prod.år er preget inn i skiltet, oftest nede i høyre hjørne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ingar skrev 4 minutter siden:

spraylakken på skiltet kan du jo bare fjerne med aceton eller annet løsemiddel?

Nå er synet mitt ikke best i byen, men jeg kan ikke se naglene til skiltet ? Lurer på om ikke dette er første året med folieskilt. 

Noen som husker når den franske fabrikken startet produksjon?

Her er chatGPT sitt svar (jeg har betalversjon) :

Basert på merkeskiltet du har lastet opp, her er informasjonen:

• Modell: Yamaha 15A

• Model Code: 651

• Serienummer: 302311

• Produsert i Japan

Modellkoden 651 tilsvarer vanligvis en Yamaha 2-takts 15 hk motor fra 1980-tallet – men ikke en 3-sylindret. Disse motorene var 2-sylindret som standard.

Hvis du har en 3-sylindret motor med dette skiltet, er det veldig uvanlig og kan indikere én av følgende:

1. Motorblokk fra en annen modell (f.eks. 25 eller 30 hk) er brukt sammen med girhus/deksel fra en 15A.

2. Det er en tidlig prototype eller sjelden variant som ikke ble masseprodusert.

3. Feilmerking eller bytte av merkeskilt etter reparasjon eller konvertering.

Hva kan du gjøre videre?

• Sjekk motorblokken for støpte nummer (f.eks. 663, 695, 676), som kan gi hint om opprinnelig modell

EDIT mer info:

Blokkmerket **6J8** (du nevnte "6J800", som høyst sannsynlig er støpenummer fra en del av 6J8-serien) hører til:

### **Yamaha 25/30 hk 3-sylindret 2-takter**

* Modellkode: **6J8**

* Motor: **3-sylindret**, 496 cc

* Effekt: Kommer som både **25 hk og 30 hk**

* Produksjon: Ca. **slutten av 80-tallet og gjennom 90-tallet**

* Kjennetegn: Tre forgassere, Autolube-system, pålitelig og lett trimbar

### Konklusjon:

Motoren din er **en Yamaha 25 hk 3-sylindret 2-takter**, tilhørende **6J8-serien**, **ikke** den opprinnelige 15A-modellen som merkeskiltet viser. Deksel og/eller merkeskilt er byttet – noe som ikke er uvanlig når motorer blir satt sammen av flere deler (f.eks. etter girhusskader eller ved renovering).

Vil du ha hjelp til å finne eksakte årstall basert på serienummer på 6J8-blokken, kan du se etter en liten plate eller stempel på toppen/siden av blokka med tall/bokstaver (f.eks. 6J8-123456). Vil du det?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...