Jump to content

Rengjøring turbo VP D6


Marex350CC

Recommended Posts

Jeg vet ikke, men turboen er vannkjølt. Kanskje du finner grønt vann under de blindpluggene. 
 

Men, hvorfor mener du at det er behov for å rengjøre turboen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  Brigg skrev On 1.5.2025 at 17.47:

Jeg vet ikke, men turboen er vannkjølt. Kanskje du finner grønt vann under de blindpluggene. 
 

Men, hvorfor mener du at det er behov for å rengjøre turboen?

Vis hele sitatet  

Turboen er gåen og må skiftes i følge mekaniker. Dette kan ikke gjøres når båten ligger i sjøen da det er risk for vanninnsig når eksosslange fjernes fra eksosbend. ( motor ligger lavt).

Hørt at det går å rense/smøre sot og eventuell rust så turbinen snurrer/turbo kan fungere noen måneder til. Kan da bytte turbo i høst når båten er på land.( dyrt med serviceløft..)

Link to post

Jeg har også en D6 og blir litt nyskjerrig på hvilke symptomer du opplever som tilsier defekt turbo. Jeg spør for å lære, ikke for å kverulere🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg kjenner at jeg blir litt nyskjerrig på denne. Det et fint om du kan opplyse om motorstørrelse, årsmodell og timetall. På en Marex Cabriolet Cruiser antar jeg at det er en drev-installasjon det er snakk om. 
 

Hvilken EVC-versjon har du? Mulighet til å lese av ladetrykk? Hvilke tester har mekaniker utført for å komme frem til konklusjonen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis dette er som mekanikeren sier. Hvilket jeg har store vansker med å forstå. Så ville jeg vært svært skeptisk til å bare bytte turbo. 

Dersom vannet står så høyt at det er risiko for tilbakeslag av vann, kommer det jo vann i den nye turboen, vidre inn i motoren. 

Da ville jeg kledd av eksos røret (svanehals) ut av turboen for å se på dette også i samme slengen. Saltvann og sot blir svovelsyre. Svovelsyre synes stål er nam nam. Jeg tror ikke det er tæring der, men se etter når det først er demontert. 

 

Forøvrig er pluggene i turbin huset bare til kjølevæsken. 

Link to post

Nja, han har ikke sagt at det er tilbakeslag inn i turboen, men om jeg forstår det riktig må svanehalsen fjernes når turboen skal byttes( for å komme til ) og da blir eksosslangen stående åpen med risk for innsig.

 

Jeg ble da usikker, men skulle vel være trygt for meg å fjerne svanehalsen fra turboen( la den stå igjen i eksosslangen) for å inspektere/ rengjøre eventuell sot og annet i turboen så jeg får turbinen i bevegelse igjen?

Hva tenker dere?

 

Link to post
  Kapteinskutelaus skrev On 2.5.2025 at 7.23:

Hvis dette er som mekanikeren sier. Hvilket jeg har store vansker med å forstå. Så ville jeg vært svært skeptisk til å bare bytte turbo. 

Dersom vannet står så høyt at det er risiko for tilbakeslag av vann, kommer det jo vann i den nye turboen, vidre inn i motoren. 

Da ville jeg kledd av eksos røret (svanehals) ut av turboen for å se på dette også i samme slengen. Saltvann og sot blir svovelsyre. Svovelsyre synes stål er nam nam. Jeg tror ikke det er tæring der, men se etter når det først er demontert. 

 

Forøvrig er pluggene i turbin huset bare til kjølevæsken. 

Vis hele sitatet  

Nja, han har ikke sagt at det er tilbakeslag inn i turboen, men om jeg forstår det riktig må svanehalsen fjernes når turboen skal byttes( for å komme til ) og da blir eksosslangen stående åpen med risk for innsig.

 

Jeg ble da usikker, men skulle vel være trygt for meg å fjerne svanehalsen fra turboen( la den stå igjen i eksosslangen) for å inspektere/ rengjøre eventuell sot og annet i turboen så jeg får turbinen i bevegelse igjen?

Hva tenker dere?

 

Link to post
  Marex350CC skrev On 1.5.2025 at 21.15:

Hørt at det går å rense/smøre sot og eventuell rust så turbinen snurrer/turbo kan fungere noen måneder til.

Vis hele sitatet  

Jeg fikk problemer med turboen på vår Yanmar for et par år siden. Det viste seg at den hadde satt seg, og motoren mistet kraft og røyk kraftig ved pådrag. 

 

Jeg demonterte turboen og fikset dette, har fungert helt supert etterpå. Har ingen planer om å bytte turbo ennå. Men det var helt nødvendig å ta ut turboen og dele den. Det var nesten ikke sot i turboen, men det var rust på eksossiden som til slutt antagelig hadde ført til at et rustflak kilte seg fast og låste turbinen. Jeg lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

 

Når stål ruster utvider det seg ca 10 ganger. Det vil si at 1mm stål vil ese ut til ei 10mm tykk rustkake når det ruster opp. Lite stål blir altså til tykt rustbelegg, og det var nok det som fikk min turbo til å slutte å spinne. Det var som  sagt neglisjerbart med sot, og det til tross for at vi nesten alltid kjører på sakte fart. 

 

Poenget mitt med denne utledningen er at jeg tror du må ha ut turboen for å fikse dette. Ser ikke for meg at det å spraye noe Lurium 2000 eller snake oil inn i turboen løser problemet ditt. Får du demontert turboen kan du mest sannsynlig skrape eller slipe bort rust og få den til å gå en stund til. Forutsatt at turbinbladene er uskadd. 

Link to post

Jeg vil nok tro av erfaring at det er betraktelig lettere å løsne V-båndet/klemma på flensen ut av turbin ja, enn å ta av bendet av slangen. For og se hvordan ståa er der i turbin. Eventuelt om du tar av hele turboen senere. 

Vannet bør stå langt nede i slangen i alle tilfeller, men jeg stusser litt på at det skal være sot som er årsaken, men du får jo en indikasjon når du snurrer den med fingrene. 

Er luftfilteret byttet i det siste? 

Eventuelt synes jeg det høres ut som evc begrenser turtallet? 

 

Men nå er jeg på tynn is uten å ha sett, hørt eller hatt en håndspåleggelse. 

Så jeg skal ikke si så mye om konkurransen til mekanikeren som har sett på motoren. 

Men har en D6 selv. Og min første motor som ikke er rent mekanisk. Så er nyskjerrig på hva det kan være. 

 

😄Ser komodo kom meg i forkjøpet med rust eller fremmede ting i huset. 

Du  kan jo kjenne etter slark eller vandring i rotoren mens du først har fingeren inn i eksosen også, men det gir vanligvis en fin oljefilm på vannet dersom det er slakk

 

Link to post
  Komodo skrev On 2.5.2025 at 10.25:

Jeg fikk problemer med turboen på vår Yanmar for et par år siden. Det viste seg at den hadde satt seg, og motoren mistet kraft og røyk kraftig ved pådrag. 

 

Jeg demonterte turboen og fikset dette, har fungert helt supert etterpå. Har ingen planer om å bytte turbo ennå. Men det var helt nødvendig å ta ut turboen og dele den. Det var nesten ikke sot i turboen, men det var rust på eksossiden som til slutt antagelig hadde ført til at et rustflak kilte seg fast og låste turbinen. Jeg lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

 

Når stål ruster utvider det seg ca 10 ganger. Det vil si at 1mm stål vil ese ut til ei 10mm tykk rustkake når det ruster opp. Lite stål blir altså til tykt rustbelegg, og det var nok det som fikk min turbo til å slutte å spinne. Det var som  sagt neglisjerbart med sot, og det til tross for at vi nesten alltid kjører på sakte fart. 

 

Poenget mitt med denne utledningen er at jeg tror du må ha ut turboen for å fikse dette. Ser ikke for meg at det å spraye noe Lurium 2000 eller snake oil inn i turboen løser problemet ditt. Får du demontert turboen kan du mest sannsynlig skrape eller slipe bort rust og få den til å gå en stund til. Forutsatt at turbinbladene er uskadd. 

Vis hele sitatet  

Takk,

 

Er nok noe lignende her. 

  Kapteinskutelaus skrev On 2.5.2025 at 10.35:

Jeg vil nok tro av erfaring at det er betraktelig lettere å løsne V-båndet/klemma på flensen ut av turbin ja, enn å ta av bendet av slangen. For og se hvordan ståa er der i turbin. Eventuelt om du tar av hele turboen senere. 

Vannet bør stå langt nede i slangen i alle tilfeller, men jeg stusser litt på at det skal være sot som er årsaken, men du får jo en indikasjon når du snurrer den med fingrene. 

Er luftfilteret byttet i det siste? 

Eventuelt synes jeg det høres ut som evc begrenser turtallet? 

 

Men nå er jeg på tynn is uten å ha sett, hørt eller hatt en håndspåleggelse. 

Så jeg skal ikke si så mye om konkurransen til mekanikeren som har sett på motoren. 

Men har en D6 selv. Og min første motor som ikke er rent mekanisk. Så er nyskjerrig på hva det kan være. 

 

😄Ser komodo kom meg i forkjøpet med rust eller fremmede ting i huset. 

Du  kan jo kjenne etter slark eller vandring i rotoren mens du først har fingeren inn i eksosen også, men det gir vanligvis en fin oljefilm på vannet dersom det er slakk

 

Vis hele sitatet  

Takk,

 

Er nok rust ja, og får sjekket det bare jeg kommer til å få sett inn i rotorhuset.

Som nevnt ligger enden av slangen under havoverflaten, så jeg tør ikke løsne svanehalsen i den enden,( ta den bort) men burde da være trygt å løsne klemma mot turboen når svanehalsen fortsatt sitter på slangen.

 

 

Link to post

Ja det tør jeg påstå er helt trygt å løsne i den enden,altså flensen mot turboen. 

Håper du får gitt en tilbakemelding om hvordan det gikk når du har fått en løsning på problemet. 

Spesielt da det ikke er noe røyk eller andre synlige tegn når du gir pådrag? Annet enn mangel på turtall. Så synes jeg dette er interessant. 

Link to post
  Kapteinskutelaus skrev On 2.5.2025 at 11.24:

Ja det tør jeg påstå er helt trygt å løsne i den enden,altså flensen mot turboen. 

Håper du får gitt en tilbakemelding om hvordan det gikk når du har fått en løsning på problemet. 

Spesielt da det ikke er noe røyk eller andre synlige tegn når du gir pådrag? Annet enn mangel på turtall. Så synes jeg dette er interessant. 

Vis hele sitatet  

Det skal jeg gjøre.

Tusen takk for info. og hjelp:)

Link to post
  Marex350CC skrev On 1.5.2025 at 23.07:

Ikke lett å plugge denne og regner med at båten synker fort hvis dette er nivå under vannflaten uten plugg.

Vis hele sitatet  

Skjønner ikke problemet med å plugge denne.
Greit at alle kanskje ikke har en dreiebenk i garasjen men jeg hadde brukt 10min på å finne en seljestamme med rett diameter og kappet en 15cm lang bit. Spisset med en skarp kniv eller øks. På med slangeklemmer og svopp, så er det potte tett....

 

  Komodo skrev On 2.5.2025 at 10.25:

lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

Vis hele sitatet  

I hans situasjon ville jeg heller slipt bort toppene slik at en oppnår klaring mellom eksoshus og tuppen på bladene.

Viktig å ikke dreie bort mer enn akkurat absolutt nødvendig da det vil redusere turboens evne til å produsere ladetrykk.

Link to post

Rust ser typisk sånn ut. Bilde fra min D6-310 2007modell 1450timer.

 

Styrbord motor prøvde jeg å fjerne rust så turbinen svivet lett rundt uten at det hjalp. Gjentok 1 gang til uten hell. Byttet så turbo.

 

Babord motor gadd jeg så ikke engang å prøve da den røyk 2 år senere.

20250414_124954.jpg

Link to post
  dieselfan skrev On 2.5.2025 at 11.49:

 

  Marex350CC skrev On 1.5.2025 at 23.07:

Ikke lett å plugge denne og regner med at båten synker fort hvis dette er nivå under vannflaten uten plugg.

Vis hele sitatet  

Skjønner ikke problemet med å plugge denne.
Greit at kanskje ikke har en dreiebenk i garasjen men jeg hadde brukt 10min på å finne en seljestamme med rett diameter og kappet en 15cm lang bit. Spisset med en skarp kniv eller øks. På med slangeklemmer og svopp, så er det potte tett....

 

Vis hele sitatet  

Selvsagt går det vel alltid å finne noe på moder jord som kan passe i slangen, men ikke det som er største utfordringen. Aldri gjort dette før, så bekymringen ligger i:

En slange på 120 millimeter under havflaten som åpnes blir i mitt hode det samme som et like stort åpent hull i skrovet, da skal du ikke fikle lenge med seljestokken din før du må ringe både forsikringsselskap og noen til å heve båten din fra bunn..

 

Link to post
  dieselfan skrev On 2.5.2025 at 11.49:

I hans situasjon ville jeg heller slipt bort toppene slik at en øker klaring mellom eksoshus og tuppen på bladene minst mulig. 

Viktig å ikke dreie bort mer enn akkurat absolutt nødvendig da det vil redusere turboens evne til å produsere ladetrykk.

Vis hele sitatet  

Ja, for folk som ikke har dreiebenk i garasjen er det et naturlig valg å slipe vekk toppene, men først meisle vekk eller skrape vekk løse rustflak. 

Og så skal man selvsagt ikke fjerne mer enn nødvendig. Men når det først har blitt rust, så er det like greit å få det vekk tenker jeg. Til tross for at klaringen blir noe større, og ladetrykket ikke blir like bra. Selvsagt ingen ideell løsning, men for å spare litt på vedlikeholdsbudsjettet så kan det jo være greit å kjøre noen år til før man bytter turbo. Opplevde ikke at turboen var slitt, minimal klaring både aksielt og radielt. Og etter denne behandlingen fikk jeg faktisk en knop eller to mer enn året før. Innbiller meg at den puster litt lettere etter å ha glattet ut overflaten i turboen. 

Link to post
  Marex350CC skrev On 3.5.2025 at 7.58:

da skal du ikke fikle lenge med seljestokken din før du må ringe både forsikringsselskap og noen til å heve båten din fra bunn..

Vis hele sitatet  

Absolutt ikke min mening å senke både deg og skuta di :glimter:

Men dette gjøres jevnlig rundt om i vårt langstrakte land...:glorie:

Hadde jeg vært helt trygg på metoden hadde jeg ikke foreslått den for deg..

 

Har du sjekket med installasjonsmanualen for D6, hvor høyt Volvo tillater at vannspeilet faktisk kan stå i din motor?
Det virker helt bananas på meg at vannet står over belgen om du har standard eksosbend ??

Link to post
  Komodo skrev On 3.5.2025 at 10.40:

Til tross for at klaringen blir noe større, og ladetrykket ikke blir like bra.

Vis hele sitatet  

Her er vi ikke 101% enige.

Jeg ville gjort alt jeg kunne for å få til en løsning som gir minst mulig klaring (og dermed høyest mulig ladetrykk og effekt) fremfor å få en ren og pen dreid proff overflate.

 

(ikke hver dag jeg ville ofret en mulighet til å gjøre pent arbeid, men i dette tilfelle ville muligheten for 4-5år ekstra på den turboen trumfet yrkesstoltheten...
jeg lurer mer på hvorfor du ikke dreide inn plass til en rustfri foring, så hadde du fått både i pose og sekk, når du først hadde laget den fine jiggen din... :glorie: :fniser: :ingen_kommentar:)

Link to post
  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 13.33:

Her er vi ikke 101% enige.

Jeg ville gjort alt jeg kunne for å få til en løsning som gir minst mulig klaring (og dermed høyest mulig ladetrykk og effekt) fremfor å få en ren og pen dreid proff overflate.

Vis hele sitatet  

Mulig jeg uttrykte meg litt utydelig, men jeg dreide kun vekk rust, ikke ned til en perfekt overflate. 

 

  dieselfan skrev On 3.5.2025 at 13.33:

jeg lurer mer på hvorfor du ikke dreide inn plass til en rustfri foring, så hadde du fått både i pose og sekk, når du først hadde laget den fine jiggen din... :glorie: :fniser: :ingen_kommentar:)

Vis hele sitatet  

Godt spørsmål, og det er jo det jeg burde gjort 👍

Det handler vel om en kombinasjon av tiden til rådighet der og da, og at jeg kanskje ikke følte meg helt komfortabel med en slik operasjon. Men tanken lå i bakhodet, for det har blitt diskutert her inne før. 

 

Jiggen er forøvrig såre enkel, den ser slik ut.

20250503_165127.jpg.36274212ad13f822a6a67bb96f004e88.jpg

 

20250503_165135.jpg.5f0096f46cafea24c01306b5907c8ced.jpg

 

20250503_165203.jpg.7e7a90379f1f59f1964d1272caeeec52.jpg

Link to post
  Komodo skrev On 3.5.2025 at 14.57:

Det handler vel om en kombinasjon av tiden til rådighet der og da, og at jeg kanskje ikke følte meg helt komfortabel med en slik operasjon.

Vis hele sitatet  

Det må ha vært tiden for få er mer kapable enn deg til en slik operasjon :rekker_tunge:

  Komodo skrev On 3.5.2025 at 14.57:

Jiggen er forøvrig såre enkel, den ser slik ut.

Vis hele sitatet  

Enkel for deg ja :forvirret: men er det ikke trist at ingen tilbyr remaskinering av eroderte D6/D4 eksoshus for utvidet levetid... ? Jeg liker å bruke opp ting før jeg kaster...

 

Tenk på alle de 90% OK turboene som blir kastet hvert år pga inkompetente mekanikere.... grøsss

 

Hvor mange produsenter er det av turboer til D4/D6 ?

Link to post

Man får skiftet eksoshuset på D4 260 og nedover, 300 hesteren får man ikke løst hus til.

Det er ikke bare, bare å remaskinere et eksoshus, har rusten ødelagt stålet, vil klaringen ofte bli for stor.

 

Jeg leverte inn min D4260 turbo for kontroll i vinter, og der hadde rusten gjort sitt. Det ble i praksis ny turbo for min del,og det kom på drøyt 9000,- inkl. pakninger.

 

 

Husk at et turbohavari i ytterste konsekvens, også betyr motorhavari.

Søk "run away diesel" på YT, så skjønner du hva jeg snakker om.

I en båt er det praktisk talt umulig å kvele motoren på noen annen måte enn å stoppe lufttilførselen til motoren. Det er lettere sagt en gjort, og innen man forstår situasjonen, er det trolig for sent.

 

Så..tenk litt på dette når du sitter å tenker på hvordan du skal få "fikset" turboen på billigst mulig måte, kanskje 9000,- ikke er så mye allikevel😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...